Snubblig fram, vad göra?

L

lenlass

Min häst är benägen att snubbla på frambenen, vilket är något otrevligt. Det är en gammal travare och han har lite besvär med att lyfta hovarna istället för att släpa dem. Har mer bekymmer nu med broddarna på och jag börjar vara orolig för att det är något galet. Vi var ute på en liten promenad idag och han snavade ca vart 10 steg, varav en gång rätt kraftigt vilket blev mycket otäckt! Det är ju som bekant nyårsfirande nu så vetrinär idagsläget känns inte akut, men kanske finns det någon som kan tipsa mig vore jag ytterst tacksam. Han är inte svullen, inte varm utan helt normal i benen. GOTT NYTT ÅR ALLA!! :banana:
 
Hur länge är han riden? Många travare är snubbliga, är en omställning att komma från att ha varit travhäst och mest bara gått på plant underlag. Till att nu ridas i terräng och dessutom ha tyngd på ryggen. Med träning och genom att bygga musker kan det nog bli bättre eller försvinna helt.
Har han blivit snubblig plötsligt? Ej halt?
Har du ändrat något med skoningen?
 
Han har varit från travet i 2 år och är regelbundet riden från -02. Jag köpte honom för ca 2 månader sedan och under den tiden har han inte blivit riden så mycket pga att den sadel som följde med hästen INTE passade honom alls. För 3 veckor sedan hittade vi äntligen en sadel åt honom och jag har ridit sedan dess. Förut så kunde det hända att han snavade lite men den senaste veckan är det hela tiden. Halt är han inte, däremot så har han en hård bula ca 2 cm ovanför kotranden på insidan, stor som en 50-öring, upptäckte jag för ca 5 dagar sedan.
När han skoddes för ca 1 1/2 månad sedan så kortade hovslagaren hans tå och lämnade trakten högre, travare har ju litet annat stuk på hovarna än ridhästar, vilket han inte tycker om så....Dessutom så hör jag hur skorna slår ihop men jag upplever att det hela tiden är samma ben han snubblar på, vänster fram.
Jag hoppas att du har fler tips. :bow:
 
Jadu jag vet faktiskt inte...men med tanke på att han har blivit betydligt snubbligare på så kort tid så skulle jag nog kolla upp det om det inte gav med sig.
 
Själv anser jag (och min hovslagare som har travhästar) att hovarna inte ska vara "anpassade" till om man rider eller har hästen till trav, de ska vara anpassade efter hästen!
Min förra häst hade mkt problem med sina hovar, de var verkade så de hade höga trakter och korta tår, så hennes stråle förtvinade typ bort :crazy:
 
vad sa veterinären under besiktningen när du köpte honom?

Det enda rådet jag kan ge dig är attringe veterinären då symptomen kommit såpass plötsligt.

mvh
 
Jag känner igen det här.
Min medryttarhäst är också f d travare. Jag tror att de inte får så mkt egen balans på banan som de behöver vid ridning. Ryttaren stör ju ganska mkt.
Hon har dock blivit bättre i o m tiden och att hon stabiliserat kroppen och fått fler muskler. Lättare att hålla koll på benen då.

Travare är ganska sneda i kroppen, eftersom de får arbeta i endast ett varv (för det mesta).
Mitt tips är att arbeta liksidigt och ha tålamod. Tömköra, longera och rida mkt i skogen, där benen måste lyftas ordentligt. Kanske gå till att börja med bredvid?
Broddar kan ställa till det till en början, speciellt om hästen börjat röra sig annorlunda (med tanke på sadelbytet).

Har han börjat ridas mer än vanligt? På annat sätt? Det kan ju vara en aktiverare.

Min medryttarhäst verkar ibland lyfta bättre/snubbla mindre när hon har stöd på alla fyra benen, t ex benlindor. Kanske prova att variera stödet (med/utan lindor)? Så får han stöd ibland och sen ibland måste han stödja själv...?
Se till att du är rätt placerad och stabil i det du gör, så hjälper du honom. Om du känner dig osäker, gå som sagt brevid till att börja med. Att bara få komma ut i skogen och sträcka ut kroppen kan förändra ganska mkt.
 
Han har haft bulan i ca 2 veckor. Den är jättehård och han har inte haltat eller visat tendens till att ha ont.
Har du något tips?! :confused:
 
Jo, det du säger är ju rätt och jag har funderat mycket ang. detta. Att travare "är" sneda i kroppen kanske är rätt men jag tycker ändå att det är lite besynerligt. Han har trots allt varit aktiv ridhäst i 2 år och inte varit travare så jag tycker att han borde vara rätt stabil. Tyvärr så får jag ju inte riktigt veta av personen som haft honom hur hon tränat, vad hon tränat eller vilken kundskap hon har. Ja, mycket strul ang. den biten men det jag vet är att hon hoppat en del med honom. Men jag tränar honom gärna från marken, rättare sagt jag gör nog vad som helst för honom, bara jag kan få honom bättre. Han har ju som sagt börjats ridas mer nu, då en bra passande sadel är ett måste, men jag är nog mest orolig för att min ridning skall vara skadlig. Vad jag menar är om han nu har ont eller är så pass otränad så kanske det är bättre att vänta med ridningen och återgå till markarbete?! Tusen tack för dina tips, man blir klokare för varje dag. God fortsättning på det nya året. :)
 
Du säger att hästen snubblar på samma fot. Något är då säkerligen fel. Som någon sa så är travare ofta snedmusklade från travet (detta ligger kvar fram till den dag man tar itu med problemet, eftersom han i sådana fall har mera muskelfibrer på ena sidan och därmed lättare musklar sig där, även om han numera bara rids).

Mitt tips skulle vara att ta ut en equiterapeft, om det är så att du har veterinärbvesiktat honom utan anmärkning nyligen. Ojämn muskling kan i sig göra att kotor förflyttar sig lite snett, därför är en equiterapeft bättre än en massör (massörer behandlar bara muskler).
 
Är han rätt skodd? Min häst snubblade mycket innan när vi hade en hovslagare som gjorde tårna lite för långa.
 
Jag skulle hålla igång honom, så att lymfvätske- och blodcirkulationerna hålls igång. Skritta avslappnat och sen gå bland snår och stubb, så att han måste aktivera sin kropp (lyfta på benen). Skritt är den bästa gångarten när man ska stärka/bygga en bra grund. Se till att han verkligen sträcker ut kroppen och kliver på, för då stretchar han ut kroppen själv.
Jag skulle också variera rdining/markarbete och ha kul!

Nu vet inte jag hur han är, men det tar oftast lång tid att skola om en travare. Han kanske inte tävlat, men han kan ju ha tränats för det som 2-3-åring. Bara en sån grej kan "skada" hans ridkarriär. Han kanske invants i ett ensidigt mönster, som han själv fortsatt följa av sig själv...typ...?
(Kolla på www.blodbanken.nu om han finns där! Då vet du vad STC vet! Finns han inte så är han ju inte registrerad, och därmed inte (seriöst) tävlad!)

Du kanske kommer åt saker som de tidigare inte kommit åt, och därför kanske det blivit som det blivit! Kan ju faktiskt vara en gammal skada som vaknat nu när han börjat jobba!
Och som sagt, broddar kan ställa till det när hästen inte är van vid att balansera sig själv...

Ta det lugnt och ta ut nån som kan titta på honom. Ge inte upp vid första försöket!
Kolla också att han har fått hovarna rätt omskötta!
 
Får han tillräckligt med salt? Brist ger koordinationsstörningar ganska snabbt.
 
Snubbling brukar oftast bero på fel i framknäna. Men det kan lika gärna vara tex: fel skoning, eller dålig koordination. Men du bör kolla upp hans knän.
 
Att hästen har börjat snubbla kan bero på att den är verkad på ett annat sätt nu än förut.
Du skrev att den fått kortare tå och höjd trakt, detta gör att överrullnings fasen i steget går lättare och snabbare villket kan leda till att hästen snubblar eftersom den kanske inte hinner med att flytta benet innan det "tippat" framåt.
Det kan ju gå över när hästen vant sig.
Annars får man gå tillbaka till den gamla formen, den kanske behöver vara lite tyngre i fram oxå, tex tyngre skor eller ett par tunga boots, detta gör att hästen lyfter lite mer på benen än normalt. :devil:

Hoppas det löser sig.
 
Har han tå-broddar??? Prova att ta bort dem och se vad som händer! Funkar aldeles utmärkt med bara traktbrodd (+ snösula såklart)
 
Min häst är 11 år, och jag tror inte det är synen som spökar, ja om det inte kommit de senaste veckorna. Jag vill passa på att tacka alla som tipsat, fortsätt gärna, och saltstenen har han inte rört. Innan vi tog hem honom så hade han en mineralsten vilket han slickade på, så jag får prova att byta ut stenen, tack!
 
Att han är verkad på ett annat sätt förstår jag kan vara en bidragande orsak, men borde det inte kommit direkt han fick skor då?! Han blev ju skodd för 1 1/2 månad sedan och han har börjat med detta först nu :confused: Jag funderade även på innlägget om tåbrodd, blir det inte en ökad spänning om man bara har traktbrodd? Har nämligen själv tänkt just på detta och man ser ju när han sätter ner framhoven att det blir ett kraftigt stop, och det i kombination att benen inte är så musklade just nu måste ju vara oerhört påfrestande, eller?! :confused: Jag får ringa hovslagaren och höra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 556
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp