Bukefalos 28 år!

Snuvad på drömhuset... *långt*

bapro

Trådstartare
Jaha, då var det dags igen... med min vanliga otur..

Jag och sambon hörde ryktas om för 2 veckor sedan om en fin liten hästgård till salu. Det var tyvärr redan anlitat mäklare, och annonsen skulle komma ut om ett par dagar... Nåja, vi åkte dit och tittade och blev såklart stormförtjusta... i allt utom priset, som var något i överkant för gården, men med tanke på läget nära ridhus, egen ridbana, nytt stall & garage, så tänkte vi att det kanske vi kan tänka oss att betala ändå.
Visningen var en vecka senare, och vi sa att vi gärna kom och tittade igen på den officiella visningen, eftersom att vi var väldigt intresserade.
Ett par dagar efter visningen (som var precis innan helgen) alltså på måndag, så ringer mäklaren & frågar vad vi tycker. Jag säger givetvis att vi är väldigt intresserade, men vill gärna diskuttera en dag till (det var jag och sambon som var oense om hur mkt pengar vi kunde tänka oss att lägga som "startbud")
Fick då veta av mäklaren att det var en till familj som var väldigt intresserad, som inte var på visningen (vi var bara 2 på visningen)
Och när jag frågade om vad de tyckte om priset så sa han att det lutade åt att de också tyckte att det var aningens för mkt pengar...

Jag väntade mig alltså nu en budgivning, som kanske skulle starta under utgångspriset & var nöjd & belåten. Jag frågade också mäklaren vad som hände om vi sa att "vi tar det för utgångspriset", frågade om det blir vi som får köpa då eftersom vi var först...
"NEJ, säger mäklaren då, jag måste först meddela den andre intressenten & om dom bjuder högre, så blir det dom som får köpa".

OK, tänkte jag... Redan morgonen därpå ringen mäklaren & säger att "Nu är huset sålt, de andra tar det för utgångspriset, och vill skirva papper redan i eftermiddag"...
Detta blev jag förvånad över och säger till mäklaren att "Jaha, vi ska ta en diskussion här hemma då, så återkommer jag på 2 timmar och säger ifall vi kan tänka oss att betala över utgångspriset...
Detta accepterar mäklaren, ävcen om han låter lite sur & tvär, som att han skulle ha lovat de andra att köpa huset redan...

Ringer då för säkerhetsskull till säljaren & frågar henne vad som gäller = "Är det högstbjudande som får köpa huset", vilket hon svarar JA på, dessutom säjer hon att hon har en tredje intresserad som hon lovat få titta på huset, innan hon skriver papper med de som redan lagt ett bud. Hon ville ge även intressent nr 3 en chans, ifall de ev kunde tänkla sig att betala mer.

OK, jag ringer till mäklaren & bjuder 50 000kr över utgångspris, vilket han låter nöjd över att det dras igång en budgivning...
(det är han ju givetvis eftersom han får provision)

Allt är frid och fröjd & jag väntar svar från ,mäklaren morgonen därpå.... MEN ... redan efter ytterligare ett par timmar ringer mäklaren & säger att "Tyvärr, huset är sålt till utgångspriset, säljaren känner att hon lovat de som bjöd utgångspriset att de skulle få köpa, så hon accepterar inte längre nåt högre bud...

QUE???? jag fattar ingenting, detta är vårt första husköp & jag tycket att jag har gjort allting rätt...
Ringer och pratar med säljaren och frågar vad hon håller på med, då hon ett par timmar tidigare klart & tydligt sagt att det är högstbjudande som får köpa...
En luddig förklaring kommer om att har som la bud först (endast några timmar tidigare) kände sig överkörd & att hon lovat honom.
Hon hade ju absolut inget emot oss, och det var ju så synd om henne, för detta var ju såååå svårt.
På frågan, varför hon ens gjort sig besvär att ta ut en tredje intresserad att titta innan han som la budet fått skriva under köpet, om hon ändå redan bestämt sig fick vi inget svar på...
Utan det var nog helt enkelt "meningen" att det skulle bli så här???
OCH VEM ÄR HON ATT LEKA GUD?

Detta har resulterat i att jag brutit ihop totalt, när vi efter långa diskussioner och beslutsångest bestämt oss för vårat drömhus, så får vi inte ens chansen...
Trots att jag hela tiden haft kontakt med både mäklare & säljare om vad som gäller...
Kommer ALDRIG att lita på varken mäklare eller säljare igen... för uppenbarligen är det helt OK att ljuga...
Får dom verkligen göra såhär???
HJÄLP :cry:
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Det låter som säljaren har blivit erbjuden pengar under bordet för att sälja. Det är inte helt ovanligt. Dvs, man köper officiellt huset till budpris och därefter går in och stoppar in pengar under bordet till säljaren. Detta händer ganska ofta om jag har förstått saken rätt.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Säljare får sälja sitt hus till vem de vill tyvärr. Om de nu känner att de ville sälja till dem som la första budet så är det tyvärr bara att gilla läget. Det är deppigt värre, men så är det.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Håller med Kenneth, låter som det är andra faktorer som spelat in. Det är ju faktiskt mycket möjligt att huset såldes till den högstbjudande. Men hela budet syns inte på pappret...
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Fick ingen känsla av det själv när jag pratade med säljaren, men det är klart man kan aldrig veta vad som föregår "under bordet"...

Tycker hellre det lät som att säljaren kännt sig pressad av han som lagt budet, då han tydligen också ringt & varit upprörd & kännt sig "överkörd" när han fick höra av mäklaren att vi lagt ett högre bud... Han tyckte ju att hon lovat huset till honom..

Mäklaren säger att han inte kan göra så mkt eftersom hon själv (säljaren alltså) väljer vem hon vill sälja till, men han tycker inte heller att det gått rätt till...

Men det är ju omöjligt att veta vem man ska tro på.. frustrerad blir jag bara på att vi ALDRIG kommer att hitta nåt liknande (inte så lätt häruppe med de krav jag har)...
och just nu känner jag inte för att köpa hus alls längre...
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Det är nog ingen tröst men nåt liknande hände mig för några år sedanm - hade högsta budet men säljaren bestämde sig för att sälja till sin brors vän istället. Lång näsa till mig.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Du har ju fått svar på vad som gäller, säljaren har rätt att sälja till vem den vill.....

Men hur kan man komma på tanken att ringa och diskutera försäljningen med säljaren? Anledningen till att man anlitar en mäklare är ju att den ska sköta "allt" (och jobba för både säljare/köpare).

Det tar tid att köpa hus, vi letade i flera år innan vi köpte det vi bor i nu.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Det kan varit så att säljaren fick "bengar under bordet" men jag vet som i en väns fall så stoppade säljaren så fort min vän hade bjudit trots att det var flera intressenter, säljaren skulle bo kvar i ett hus i närheten och ville hellre ha mon vän som granne (trots att de bara träffats på visningen) än kanske 200' till och någon av de andra som grannar.

säljaren kan välja helt själv vem den vill sälja till.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Tja, varför vi ringde och pratade med säljaren i slutskedet där var för att säljare & mäklare inte verkade vara riktigt överens om vad som gällde. Vi hade ju kontakt med säljaren redan från början, eftersom huset inte fanns ute på annons när vi fick nys om att det var till salu...
Tyvärr verkar ju den andra köparen också haft kontakt med både mäklare & säljare... vilken gjorde en smått rörig situation. Och där tycker jag att det var säljaren som gjorde fel som inte bara hänvisade till mäklaren... egentligen hade hon gott kunna sälja huset utan mäklare, för han fick ju inte ha nåt att säga till om ändå...
(mäklaren höll ju med oss om att det var säljaren själv som ställt till det för sig...)
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Jag håller med, en mäklare HAR inget att säga till om. Det är ju bara en sorts förmedlare.

Många känner sig lurade precis som du och tror att mäklaren är nån sorts trygghetsgaranti och det är det ju inte.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

En maklare maste delge alla bud till saljern. Sedan kan saljaren anvanda sig av sk fri provningsratt vid forsaljningen. Dvs saljaren valjer kopare sjalv,ibland funkar aven pengar under bordet.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Varför tar du kontakt med säljaren när denne anlitat en mäklare? Det är mäklarens uppgift att ha kontakt med spekulanter. Jag tycker att du gått över gränsen rejält, man gör inte så! Som säljare skulle jag ha blivit jättearg om någon ringde och ifrågasatte sådär. Det är säljaren som avgör vem denne vill sälja till.

Vi är själva intresserade av att köpa hästgård och har varit med om budgivningar där priset trissats upp. Så jag tycker att säljaren verkar vara sympatisk om h*n säljer till den h*n lovat först!

Norrland
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

norrland65 skrev:
Varför tar du kontakt med säljaren när denne anlitat en mäklare? Det är mäklarens uppgift att ha kontakt med spekulanter. Jag tycker att du gått över gränsen rejält, man gör inte så! Som säljare skulle jag ha blivit jättearg om någon ringde och ifrågasatte sådär. Det är säljaren som avgör vem denne vill sälja till.

Vi är själva intresserade av att köpa hästgård och har varit med om budgivningar där priset trissats upp. Så jag tycker att säljaren verkar vara sympatisk om h*n säljer till den h*n lovat först!

Norrland

Se hennes svar i inlägg 9
Det är bra om man läser allt innan man skriver.....
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Ok, nu ser jag. Jag som inte läst ordentligt.

Ber om ursäkt till trådskaparen. :)

Norrland
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Jag forstar om du kanner dej "snuvad" pa en fin gard, men nar det galler dromhuset sa far man vara lite snabb i svangarna sa att ingen annan far kopa huset!!

Jag tycker arligt talat att du ar riktigt oforskamd eftersom du ar sur pa kvinnan for att hon valde att gora som hon ville med sin egen gard!! "Vem ar hon att leka Gud??" - Hon ar agaren till garden och kan gora vad hon vill med den, inkl branna ner allting!!
Vem ar du som kommer och dikterar for henne vem hon ska salja sitt hus till??
Visst hade maklaren en roll att spela och man kan ju fraga sej vad som stod i kontraktet mellan saljaren och maklaren...men den storsta lardomen i detta ar att vara snabbare nasta gang ni hittar dromhuset.
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Jag förstår helt & hållet ditt resonemang, givetvis får hon sälja till vem hon vill, men jag tycker att det var oförskämt av henne att först säga en sak, och sedan 2 timmar senare sälja till någon annan... Hela historien är minst sagt lite konstig...

Hade hon sagt att hon väljer köpare om vi lägger samma bud hade jag förstått, men nu sa hon ju t o m att hon kan tänka sig att sälja till båda & det var högsta bud som gällde, och 2 timmar senare säjer hon någon annan, trots att vi lagt högsta bud. Då ljög hon ju, och gav oss dessutom falska förhoppningar...
(hon har hela tiden varit otroligt trevlig & hjälpsam & sagt att vi ska ringa direkt vi undrar något mer osv osv, det var därför jag blev så otroligt förvånad över utgången av det hela)

men, men jag börjar smälta det nu... var så oerhört besviken då jag fick beskedet.

I efterhand är jag nästan glad att vi inte köpte huset, eftersom vi tyckte oss känna en konstig lukt i huset fick veta senare av säljaren att hon lagt ut malbekämpningsmedel i nån päls som luktade så... (vilket vi trodde på) I efterhand så funderar jag varför man gör det när man ska sälja huset. Huset var besiktigat av en som anlitats av mäklaren, jag fick se besiktningspapperet & pratade med honom(besiktaren) att han skulle dit & "lukta" en gång extra åt oss, bara för att försäkra sig om att det var just malbekämningsmedel som luktade och inget annat.
Detta pratade vi även med säljaren om, och dagen efter så skyndar hon sig alltså och säljer till en som säger att "inga mer besiktningar behövs", utan de skriver papper inom nån timme om de får köpa det till utgångspriset...
Säljaren kan lika gärna ha fått kalla kårar för att vi skulle ha dit besiktningsaman en gång till och därav sålt till de andra...
Så jag försöker tro på den teorin... då blir jag inte lika besviken...

Men detta var alltså största anledningen till att vi tvekade (lukten alltså), inte slog till på en gång, utan ville ha en extra check av besiktningsman.
Hade det inte varit för detta hade vi nog slagit till på en gång JA, men vi tyckte inte det var nån idé att stressa med budet, då mäklaren klart och tydligt sagt att det INTE VAR FÖRSTA BUD som gälldet UTAN HÖGSTA...

MVH
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Ibland kan det vara for det basta att nagonting inte blir som man hade tankt sej. Flera ganger i mitt liv har jag varit besviken over nagonting jag inte kunnat gora, kopa etc, men efter en tid har nagonting battr kommit upp och jag har insett att det var tur att det forsta inte gick igenom, for da hade jag aldrig kunnat gora det andra, som ju ar battre.

Lycka till!!
 
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Säljaren är den som bestämmer vem som får köpa stället. Dom kan välja en köpare som har lagt ett lägre bud.

Vi har råkat ut för allt. Mögelskadade hus, säljare som valt ett lägre bud än det som vi lagt och säljare som varit giriga. Har tillochmed varit med om att mäklaren försökt få oss att lägga ett högre bud än det högsta som vi har lagt, mäklare kan vara ena riktiga svin. Men äntligen ser det nu ut som att vi kommer att kunna köpa ett ställe, har tillochmed kontraktet i handen.... fingers xxxx!!

Er tur kommer oxå, tänk som så att det stället inte var menat för er något annat och bättre väntar er!!! Lovar!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snuvad på drömhuset... *långt*

Varit med om samma sak... vi låg högst, damen som sålde verkade glad att vi (barnfamilj med intresse att driva gården utan att stycka sönder den) skulle köpa, sedan i sista sekund sålde hon till grannen (till lägre pris) som snabbt styckade sönder gården.
Vi svor ve o förbannelse över mäklare, tanter och det mesta i vår omgivning :o men en månad senare kom det RIKTIGA drömstället :) som vi köpte istället. Idag tackar vi vår lyckliga stjärna att vi INTE fick köpa den första gården.
Vad jag vill säga är - det löser sig!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 634
Senast: animalasia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 861
Senast: Lhas
·
Hemmet Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 180
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp