Socanmäla?

Oj, på vilket sätt är det normalt? Att behöva gå eller cykla längs 100-väg? Själv promenerade jag på gångbanor och trottoarer längs framför allt 30- och 50-vägar och skulle "vara jätteförsiktig" när jag korsade den farliga 50-vägen...

Det är rätt vanligt på landet. Där jag växte upp fanns inga trottoarer eller cykel/gångvägar längsmed landsvägen. :) Vi fick skolskjuts till och med tredje klass tror jag sedan cyklade/gick/sparkade vi.
 
Fast egentligen hur många bryr sig om ifall en människa kommer och säger att den tycker det ena och det andra är fel? Dom flesta tycker nog bara att det har inte dom med att göra. Blir mer effekt om soc blir inkopplat, det kanske familjerna tar mer på allvar.

Som i detta fallet tror jag ju inte dom kommer låta barnen slippa gå på 100 vägar för att någon kommenterar att den tycker det är fel.

Det intresssnta kan ju vara att prata med barnen, som ju ändå är tonåringar, om man har en sådan relation. Hur mår de?
 
Oj, på vilket sätt är det normalt? Att behöva gå eller cykla längs 100-väg? Själv promenerade jag på gångbanor och trottoarer längs framför allt 30- och 50-vägar och skulle "vara jätteförsiktig" när jag korsade den farliga 50-vägen...
Som tonåring?? Det är ju skillnad om man är åtta, men som femtonåring klarar man väl att gå eller cykla längs en väg?
 
Fast egentligen hur många bryr sig om ifall en människa kommer och säger att den tycker det ena och det andra är fel? Dom flesta tycker nog bara att det har inte dom med att göra. Blir mer effekt om soc blir inkopplat, det kanske familjerna tar mer på allvar.

Som i detta fallet tror jag ju inte dom kommer låta barnen slippa gå på 100 vägar för att någon kommenterar att den tycker det är fel.
TS kanske inte är fullt insatt. Jag tycker att man bör socanmäla om man är orolig, men jag vet också att det kan skapa otrolig stress och oro att bli kontaktad av socialen även fast man inte gjort något fel.

Dessutom, om man är bekanta/vänner är det ju schysst att prata direkt med varandra. Det kanske inte alls är som TS tror, eller finns andra skäl till att det fungerar som det gör. Och att prata med varandra utesluter ju inte att man anmäler ändå sen, om man är orolig.
 
Är TS orolig är det väl självklart att TS ska prata med Soc om sin oro? Tänk om fler gjort det, då kanske Ystads-barnen hade sluppit börja sina liv i motvind.

Jag förstår ärligt talat inte de i tråden som tycker att det inte ska diskuteras med Soc, är inte barns välfärd ALLTID viktigare än vuxnas ev. integritet?
 
Är TS orolig är det väl självklart att TS ska prata med Soc om sin oro? Tänk om fler gjort det, då kanske Ystads-barnen hade sluppit börja sina liv i motvind.

Jag förstår ärligt talat inte de i tråden som tycker att det inte ska diskuteras med Soc, är inte barns välfärd ALLTID viktigare än vuxnas ev. integritet?
Det handlar väl om soc resurser också? Som jag fattar det så måste de utreda alla anmälningar som kommer in. Självklart ska man höra av sig till soc när det är påkallat, men likaväl som man inte ska ringa ambulans i alla ärenden så finns det ju en risk att resurserna inte räcker om man soc-anmäler i alla lägen. Det finns ju ett stort område mellan ”barnen har det optimalt” och ”barnen far så illa att soc har mandat att gripa in”.
 
Oj, på vilket sätt är det normalt? Att behöva gå eller cykla längs 100-väg? Själv promenerade jag på gångbanor och trottoarer längs framför allt 30- och 50-vägar och skulle "vara jätteförsiktig" när jag korsade den farliga 50-vägen...
Men skojar du? Alla bor inte i stan och det finns varken gångbanor, trottoarer eller 30-50 vägar överallt där det bor människor.

Jag håller med dig om att det inte är så lämpligt att gå/cykla på 100 vägar men finns det ingen annan väg så är det ju det man får göra. Sedan ville inte jag att mina barn skulle göra det innan de själva hade körkort men där är man ju olika. Många av mina barns kompisar cyklade, gick och korsade en totalt livsfarlig korsning på 90 väg med noll sikt för en gående för att komma till bussen. Det lät jag inte mina barn göra förren de själva hade körkort och hade förståelsen för trafiken, bromssträckor osv. på ett helt annat sätt.

I min kommun har det alltid gällt att om man väljer en annan skola får man ordna skolskjutsen själv. Idag gäller också (om man har valt att barnet går i anvisad skola) 2,5 km från förskoleklass- årskurs 3, 3 km för årskurs 4-6 och 3,5 km för årskurs 7-9. För barn årskurs förskoleklass-årskurs 9 gäller max 2 km till närmaste busshållplats. Min kommun har också en regel som säger att restiden per dag (där gångväg till busshållplats inte ingår) inte ska överstiga två timmar/dag. Det räknas då från att eleven stiger på bussen till 10 minuter innan skoldagen börjar och från tio minuter efter skoldagens slut tills skolskjutsen ankommer elevens hållplats. De har också en regel som säger att inga elever ska korsa en riksväg ensamma innan årskurs 7. Gymnasieelever får ta sig till skolan bäst de vill och kan. Enbart de som går särgymnasie har rätt till skolskjuts.

Om man väljer en annan skola har man alltså också okejat att eleven tar sig till skolan själv. 6 km kan tyckas långt och du får kolla upp vad som gäller i din kommun. Kan man omöjligt fixa skjuts som förälder eller att det inte går några bussar så kanske man får tänka om och välja en annan skola helt enkelt. Att säga att föräldrar prioriterar jobbet känns hårt, man måste ju försörja sig och alla har inte turen att kunna jobba nästgårds. Däremot får man kanske då tänka om och välja "rätt" skola eller flytta.

Då ser jag det som värre att föräldrarna ställer orimliga krav på sina barn och att de kanske far illa pga den samlade situationen och känns det så så ska du självklart göra en orosanmälan.
 
Som tonåring?? Det är ju skillnad om man är åtta, men som femtonåring klarar man väl att gå eller cykla längs en väg?
Utan att gå in på ts huvudfråga så är det i många fall riktigt olämpligt att gå eller cykla längs landsvägar med höga hastigheter. Det är inte ens tillåtet i vissa fall. Jag hade 4-5 km cykelväg till skolan från högstadiet och en mil cykelväg till stallet ibland så har inga synpunkter på sträckan men just att cykla längs landsväg kan vara direkt olämpligt och som sagt ibland inte ens tillåtet.
 
Det handlar väl om soc resurser också? Som jag fattar det så måste de utreda alla anmälningar som kommer in. Självklart ska man höra av sig till soc när det är påkallat, men likaväl som man inte ska ringa ambulans i alla ärenden så finns det ju en risk att resurserna inte räcker om man soc-anmäler i alla lägen. Det finns ju ett stort område mellan ”barnen har det optimalt” och ”barnen far så illa att soc har mandat att gripa in”.

Man måste utreda de anmälningar där barn kan ha blivit utsatta för våld eller kan ha bevittnat våld, inte de andra. De förhandsbedöms.
 
Det handlar väl om soc resurser också? Som jag fattar det så måste de utreda alla anmälningar som kommer in. Självklart ska man höra av sig till soc när det är påkallat, men likaväl som man inte ska ringa ambulans i alla ärenden så finns det ju en risk att resurserna inte räcker om man soc-anmäler i alla lägen. Det finns ju ett stort område mellan ”barnen har det optimalt” och ”barnen far så illa att soc har mandat att gripa in”.

Det måste väl ändå vara upp till Soc att bedöma vad som ska utredas vidare? Ingen av oss vet ju vad som verkligen är ett underlag.
 
Det måste väl ändå vara upp till Soc att bedöma vad som ska utredas vidare? Ingen av oss vet ju vad som verkligen är ett underlag.

Så är det ju, men samtidigt kan soc inte utgå från något annat än det som står i anmälan. Är anmälan tunn blir det inte mycket till underlag för soc. Det kan ju finnas ett hjälpbehov, men som inte framgår i en anmälan. Alltså jag håller verkligen med dig om vikten av att anmäla, men vad man bygger sin anmälan på är också viktigt. Att anmäla bara för att man är orolig håller inte, vad grundar sig oron i?
 
Så är det ju, men samtidigt kan soc inte utgå från något annat än det som står i anmälan. Är anmälan tunn blir det inte mycket till underlag för soc. Det kan ju finnas ett hjälpbehov, men som inte framgår i en anmälan. Alltså jag håller verkligen med dig om vikten av att anmäla, men vad man bygger sin anmälan på är också viktigt. Att anmäla bara för att man är orolig håller inte, vad grundar sig oron i?


Att barnen ansvarar för sig själva i hushållet är väl nog för att påtala att det finns grund för oro?! Det är inte upp till godtycke hos gemene man att besluta om när barn far illa och av vad. Det är Soc uppgift. Men om de inte ens får påtalat att det finns funderingar kring en situation - hur ska de ens kunna reagera?
 
Att barnen ansvarar för sig själva i hushållet är väl nog för att påtala att det finns grund för oro?! Det är inte upp till godtycke hos gemene man att besluta om när barn far illa och av vad. Det är Soc uppgift. Men om de inte ens får påtalat att det finns funderingar kring en situation - hur ska de ens kunna reagera?

Nu bygger du en halmdocka.
 
Om TS har påtalat att det är ett av skälen till TS oro, hur skulle det kunna bli en halmdocka? Det efterlystes ju "underlag och fog" för ett samtal till Soc. Det är väl ett skäl så gott som något, att omyndiga får till synes klara sig själv.

Kursiverade i ditt inlägg för att visa vad jag syftade på. Alltså jag håller (som redan sagt) med om vikten av att anmäla.

Tycker för övrigt att det är upp till TS att formulera sin egen oro.
 
Kursiverade i ditt inlägg för att visa vad jag syftade på. Alltså jag håller (som redan sagt) med om vikten av att anmäla.

Tycker för övrigt att det är upp till TS att formulera sin egen oro.

Ja, det är väl ingen som inte sagt att TS ska gå på annat än sina egna grunder?
 
Utan att gå in på ts huvudfråga så är det i många fall riktigt olämpligt att gå eller cykla längs landsvägar med höga hastigheter. Det är inte ens tillåtet i vissa fall. Jag hade 4-5 km cykelväg till skolan från högstadiet och en mil cykelväg till stallet ibland så har inga synpunkter på sträckan men just att cykla längs landsväg kan vara direkt olämpligt och som sagt ibland inte ens tillåtet.
Frågan är hur stor skillnad det är mellan att gå och cykla i ren farlighet? Jag trodde att om man inte fick cykla längs en väg så är det heller inte tillåtet att gå längs den? Tex en 1-2 väg.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 201
Senast: alazzi
·
Småbarn Mitt barn fyller 2 år i juli, alltså är hen ungefär 22 månader nu. Hen har alltid varit stor och lång, inte särskilt konstigt då vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 196
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
20 841
Senast: Kattennizze
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 174
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp