Bukefalos 28 år!

Söka jobb man inte är kvalificerad för.

Lilla

Trådstartare
Jag är deltidsarbetslös. Känner att det är höga krav på att söka jobb. Att man bör söka det som finns. Men hur är det att söka jobb man inte är kvalificerad för? Nu menar jag inte att jag som barnskötare ska söka jobb som snickare men tex fritidspedagog/förskolelärare? Blir arbetsgivare irriterade om man skickar en ansökan?
 
De får väl bli irriterade i så fall, jag tycker absolut att du ska söka om du känner att du har något att tillföra just den tjänsten.

Å andra sidan har jag sett annonser på tjänster jag lämnat, och jag hade själv inte varit kvalificerad att söka tjänsten, trots att jag innehaft den i 5 år.
 
De får väl bli irriterade i så fall, jag tycker absolut att du ska söka om du känner att du har något att tillföra just den tjänsten.

Å andra sidan har jag sett annonser på tjänster jag lämnat, och jag hade själv inte varit kvalificerad att söka tjänsten, trots att jag innehaft den i 5 år.

Ja det är olika. Vissa tjänster känner jag att jag skulle fixa bra, andra inte.
Vill bara inte göra fel.
 
Jag är deltidsarbetslös. Känner att det är höga krav på att söka jobb. Att man bör söka det som finns. Men hur är det att söka jobb man inte är kvalificerad för? Nu menar jag inte att jag som barnskötare ska söka jobb som snickare men tex fritidspedagog/förskolelärare? Blir arbetsgivare irriterade om man skickar en ansökan?
Just förskollärare och olika lärare blir ju svårt eftersom vi har legitimation nu för tiden.

Andra jobb kan ju vara ja. Ibland står det tex "liknande erfarenhet".
 
Sök! Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige, men i Finland kan man i alla fall få vikariat trots att man inte har rätt utbildning. Det har t.ex. hänt att vi haft en tjänst öppen, men inte hittat någon att ge tjänsten åt. Då har någon av sökanden fått vikariat istället. Det har handlat om just barnskötare och pedagog.
 
Förskollärar- och fritidspedagogjobb kan du ABSOLUT söka :)! Det råder stor brist på utbildat folk inom yrkena, och det anställs många utan "rätt" utbildning på tidsbegränsade vikariat. Presentera dig på ett trevligt sätt i ditt cv och personliga brev, och jag tror att du kan ha en bra chans :)!
 
Just förskollärare och olika lärare blir ju svårt eftersom vi har legitimation nu för tiden.

Andra jobb kan ju vara ja. Ibland står det tex "liknande erfarenhet".
Jag har förstått att det är så.
Jag är bara barnskötare och oftast söker dom fritidspedagog/förskolelärare.
 
Just förskollärare och olika lärare blir ju svårt eftersom vi har legitimation nu för tiden.

Andra jobb kan ju vara ja. Ibland står det tex "liknande erfarenhet".
Men för mig är det skillnad på om jag söker och bara inte får jobbet eller om någon tycker att jag är "jobbig".
Vad anser du?
Har som sagt af som trycker på.
 
Jag söker inte jobb som jag inte skulle klara av, det är på tok för jobbigt att få ett "tack för din ansökan men vi är inte intresserade" eller inget svar alls för att jag ska söka annat än jobb som hade passat bra. Sedan om mina erfarenheter stämmer överens med vad de söker eller inte spelar mindre roll för mig, jag ser ju vad arbetsuppgifterna är och tror jag mig ha en chans att klara det bra så söker jag.

Efter att jag började tänka så, så blev jag kallad till en intervju och fick jobbet. Första jobbet jag sökte efter det ledde också till intervju och de ville anställa mig men kunde inte göra det då. Så tja, jag kommer aldrig igen söka jobb "bara för sakens skull", det är bara slöseri med tid och självkänsla.
 
Jag söker inte jobb som jag inte skulle klara av, det är på tok för jobbigt att få ett "tack för din ansökan men vi är inte intresserade" eller inget svar alls för att jag ska söka annat än jobb som hade passat bra. Sedan om mina erfarenheter stämmer överens med vad de söker eller inte spelar mindre roll för mig, jag ser ju vad arbetsuppgifterna är och tror jag mig ha en chans att klara det bra så söker jag.

Efter att jag började tänka så, så blev jag kallad till en intervju och fick jobbet. Första jobbet jag sökte efter det ledde också till intervju och de ville anställa mig men kunde inte göra det då. Så tja, jag kommer aldrig igen söka jobb "bara för sakens skull", det är bara slöseri med tid och självkänsla.

Jag söker inte jobb jag inte tror att jag klarar av.
Undrar mer hur arbetsgivaren ställer sig om jag inte har rätt titel/utbildning.
Jag tex är barnskötare, mamma har inte gått gymnasium. Om det skulle komma en tjänst där kravet är barnskötarutbildning skulle mamma klara det minst lika bra som mig eftersom hon har över 25 års erfarenhet som dagbarnvårdare.
 
Jag söker inte jobb jag inte tror att jag klarar av.
Undrar mer hur arbetsgivaren ställer sig om jag inte har rätt titel/utbildning.
Jag tex är barnskötare, mamma har inte gått gymnasium. Om det skulle komma en tjänst där kravet är barnskötarutbildning skulle mamma klara det minst lika bra som mig eftersom hon har över 25 års erfarenhet som dagbarnvårdare.
Självklart ska du söka jobb som du är intresserad av och som du själv anser att du har kompetens för.
Vissa arbetsgivare är "stenhårda" med rätt teoretisk utbildning, men även dom kan anställa om det är för få sökande med "rätt" utbildning.
Men det är fler arbetsgivare som är intresserade av rätt person med rätt kompetens och den kan man ha skaffat sig under ett arbetsliv t.ex :up:.
Sök! ;):up:
 
Jag är deltidsarbetslös. Känner att det är höga krav på att söka jobb. Att man bör söka det som finns. Men hur är det att söka jobb man inte är kvalificerad för? Nu menar jag inte att jag som barnskötare ska söka jobb som snickare men tex fritidspedagog/förskolelärare? Blir arbetsgivare irriterade om man skickar en ansökan?

På sin höjd blir du utsorterad vid första sorteringen. Absolut inte arga, men jag kan ju tycka att du bör motivera väl varför du passar som fritidspedagog fast brister i utbildning för att överhuvudtaget ha en chans :) Att du är barnskötare i grunden är ju ett superargument, likaså yrkeserfarenhet och intresse av vidareutbildning (om du är det alltså!).

Sök och lycka till!
 
Men för mig är det skillnad på om jag söker och bara inte får jobbet eller om någon tycker att jag är "jobbig".
Vad anser du?
Har som sagt af som trycker på.
Jag har anställt rätt mycket och har i alla fall aldrig tyckt att folk är jobbiga om de söker tjänster de inte har exakt rätt kvalifikationer för. Oftast får man några ansökningar som kommit helt fel också - folk skickar helt enkelt in en ansökan om fel jobb. Det är bara att sortera bort.

Sen kan det hända att man t.ex. på en förskolärartjänst bara får anställa en utbildad förskolärare på en tillsvidareanställning. Det där har jag inte koll på för jag har aldrig anställt den typen av tjänster. Men för tidsbegränsade tjänster som ju också måste fyllas har man kanske inte så många sökande med 'rätt' utbildning till, och då borde chanserna vara bra om man har en annan relevant utbildning. Vilket du ju har.

Mitt bästa råd är att läsa annonsen noga och se hur stor vikt de lägger vid formell behörighet etc. Står det utbildning x eller motsvarande, eller i alla fall inte att utbildning x är ett krav, kan man helt klart söka! De flesta underskattar helt klart sin kompetens.
 
Med tanke på att det på fritidshemmen saknas nästan 50% med "rätt" utbildning så sök.
Nya siffror visade att bara strax över 50% på fritidshem är utbildade fritidspedagoger eller lärare i fritidshem så bör du ha en god chans att få iaf ett vikariat
 
Jag är deltidsarbetslös. Känner att det är höga krav på att söka jobb. Att man bör söka det som finns. Men hur är det att söka jobb man inte är kvalificerad för? Nu menar jag inte att jag som barnskötare ska söka jobb som snickare men tex fritidspedagog/förskolelärare? Blir arbetsgivare irriterade om man skickar en ansökan?
Under en utbildning via arbetsförmedlingen diskuterade vi just frågan om de ofta närmast orealistiska krav som ställs i annonserna. Vår handledare påpekade att man nog snarare ska se det som efterfrågas i annonsen som en önskelista från arbetsgivarens sida och därför inte vara rädd för att söka även om man inte uppfyller alla delar av deras önskemål. Friskt vågat, hälften vunnet, liksom
 
Under en utbildning via arbetsförmedlingen diskuterade vi just frågan om de ofta närmast orealistiska krav som ställs i annonserna. Vår handledare påpekade att man nog snarare ska se det som efterfrågas i annonsen som en önskelista från arbetsgivarens sida och därför inte vara rädd för att söka även om man inte uppfyller alla delar av deras önskemål. Friskt vågat, hälften vunnet, liksom

Jag håller med. Ofta står det också rent ut i annonsen vad som är "måste"-krav och vad som ses som "meriterande". Det betyder att även om man inte har ett skvatt av det som står på meriterande så kan man gott söka tjänsten, det finns så mycket annat som spelar roll vid en anställning. Vet man knappt vad som står på "måste"-kraven eller bedömer sig vara långt ifrån det så bör man låta bli......
 
Jag har förstått att det är så.
Jag är bara barnskötare och oftast söker dom fritidspedagog/förskolelärare.
Men det var ju någon som kom på att man kan söka ändå om de nu inte får tag på någon fsk så kanske man får det ändå :-) Men hos oss är det oftast efter jul och så får man jobba till juni och så rullar det på (eftersom vi har färre barn på hösten)
 
Men för mig är det skillnad på om jag söker och bara inte får jobbet eller om någon tycker att jag är "jobbig".
Vad anser du?
Har som sagt af som trycker på.
Nej du är inte jobbig. Det kan behövas extrafolk, resurser m.m. Så det är väl bra att man då finns aktuell!

Jag uttryckte mig inte rätt. Jobb kan man få, men inte med den titeln (och lönen) om man inte har utbildningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
811
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 599
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 089
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 087
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp