Bukefalos 28 år!

Söka vård eller ej?

fejko

Trådstartare
Jag vet att det finns många sjukvårdskunniga här på buke.

Igår ramlade jag av hästen. Det var en riktig idiotgrej jag pratade med sambon när han drog ut en matkasse ur bilen och hästen reagerade blixtsnabbt. Hur som helst landande jag på ryggen och det gjorde väldigt ont men jag tvingade ändå mig själv upp på hästen eftersom hon behövde motion.

Sedan gick jag och la mig och när jag gick upp igen 1-2 timmar senare kunde jag knappt gå på benet. Att gå i trappan var ett rent helvete. Jag ringde Sjukvårdsupplysningen och de tyckte jag skulle åka in men det orkade jag inte. Jag smorde in höften med Voltaren och tog två Alvedon. När jag vaknade i morse mådde jag mycket bättre. Jag kan gå ganska obehindrat och har inte alls lika ont längre.

Nu till min fråga: Kan det ändå vara något allvarligt men att man döljer symptomen med smärtstillande? Är det farligt att röra sig dvs kan skadan bli värre fastän det inte känns?
 
Jag hade åkt in och kollat upp, om det skulle vara något så finns det sedan dokumenterat för framtiden om det inte är något så är det bra. Alltid bättre att vara på den säkra sidan.
 
Du tog alltså smärtstillande på kvällen, sov en natt utan att ta mer och hade inte lika ont på morgonen? Om det var jag hade jag avvaktat i så fall. Å andra sidan, har sjukvårdsupplysningen sagt att du bör åka in så kanske det inte är så dumt.
 
@MiniLi Så tänker jag också!

@RedHyuuga Det har du iofs rätt i, men man vill ju inte belasta vården i onödan.
Fast det blir inte i onödan, du ringde sjukvårdsupplysningen (vilket är jättebra att du gjorde) som tyckte du skulle åka in, speciellt inte när du hade ont, men det är du som bestämmer hur du vill göra. Jag kan bara skriva hur jag tänker kring ämnet. :)

Sist när jag åkte av hade jag nog egentligen behövt uppsöka vården, men dum som jag var gjorde jag inte det, gjorde lite ont precis någon dag efteråt, sen släppte det, men det kom igen senare då något hade blivit förskjutit. Slutade med att jag då fick uppsöka kiropraktor, jag landade i och för sig på höften och har ett tidigare förflutet med att min ryggrad har krånglat.
 
@RedHyuuga

Hade jag mått lika dåligt idag som igår när jag ringde igår hade jag åkt in, men eftersom jag redan känner mig så mycket bättre avvaktar jag ett tag till. Tack för att du bryr dig :)
 
Om alvedon och voltaren hjälper och du kan röra dig nu så nej, då hade jag inte åkt in. Så stark smärtlindring är inte alvedon och voltaren att det hade tagit bort smärtan och inte sålänge efter heller om det hade varit riktigt allvarligt. Vill du ha det dokumenterat/uppkollat så ring din vårdcentral imorgon istället.
 
@RedHyuuga

Hade jag mått lika dåligt idag som igår när jag ringde igår hade jag åkt in, men eftersom jag redan känner mig så mycket bättre avvaktar jag ett tag till. Tack för att du bryr dig :)
Ingen orsak, man blir lite mer medveten om eventuella konsekvenser när man blir äldre, man är inte direkt orädd och odödlig längre, som man trodde vid yngre ålder, börjar förstå varför en del vuxna är lite mer försiktigare och räddare om sig. :p
 
Gjorde liknande avåkning i våras. Landade på ländryggen så snarare säkerhetsvästen i det fallet gjorde mer skada än nytta så att säga. Hade ont i svanken som fan, kunde röra ben, kissa osv utan problem. Tog aldrig värktabletter (går rätt långt innan jag tar det :angel:). Åkte aldrig in, var helt smärtfri 3 veckor senare. Tror bara det var stryk på muskeln; kändes likadant som när jag lyckades bli sparkad av en häst ovanför knäna (som jag heller aldrig sökte för). Men innan dess hade jag inte åkt av på 8år, var således yngre än 25. Verkar som man blir mer mörbultad ju äldre man blir...:cautious:
 
Jag hade inte åkt in men istället uppsökt en kiropraktor om ett par veckor när eventuell svullnad/smärta lagt sig.
 
Jag vet att det finns många sjukvårdskunniga här på buke.

Igår ramlade jag av hästen. Det var en riktig idiotgrej jag pratade med sambon när han drog ut en matkasse ur bilen och hästen reagerade blixtsnabbt. Hur som helst landande jag på ryggen och det gjorde väldigt ont men jag tvingade ändå mig själv upp på hästen eftersom hon behövde motion.

Sedan gick jag och la mig och när jag gick upp igen 1-2 timmar senare kunde jag knappt gå på benet. Att gå i trappan var ett rent helvete. Jag ringde Sjukvårdsupplysningen och de tyckte jag skulle åka in men det orkade jag inte. Jag smorde in höften med Voltaren och tog två Alvedon. När jag vaknade i morse mådde jag mycket bättre. Jag kan gå ganska obehindrat och har inte alls lika ont längre.

Nu till min fråga: Kan det ändå vara något allvarligt men att man döljer symptomen med smärtstillande? Är det farligt att röra sig dvs kan skadan bli värre fastän det inte känns?

Jag gjorde en liknande vurpa för några år sedan. Ringde vårdcentralen dagen efter och dom blixtinkallade mig till läkare. De tog avramlingar på högsta allvar och jag blev skickad till röntgen direkt. Kände mig ganska okej, lite mörbultad bara. Ett år senare bedömde försäkringsbolaget att skadan var 1% invaliditet och jag fick omkring 15 000 kr genom olycksfallsförsäkringen. Så jag tycker att du ska ta en tur till din läkare, ifall ifall...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 292
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Klantskalle som jag är så hade jag bara gummistövlar på mig när jag ledde ut hästarna i morse varpå den ena lite uppspelt landade på min...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: vallhund
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 359
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp