Bukefalos 28 år!

Söm skada-Hoven

nice and happy

Trådstartare
I tisdags skoddes hästen då hände en olycka :/
Hovslagaren skulle slå i första sömmen på ett bak ben o hästen sliter benet ur hans grepp o stampar ner hoven så sömmen trycks in i tån. Det kommer lite blod med hovslagaren gräver inte i det utan slår på skon med snösulan som han hade innan. Han hoppar typ ut på tre ben. Han skor två hästar o sen säger han att vi tar av snösulan så det inte blir tryck där.
Tar in o tar av sulan. Han säger att jag får ha is i magen o att han kommer va öm ett tag. Torsdag ingen förbättring, då kommer han ut o lägger på en helsula, varför han inte gjorde de med en gång kan man fråga sig.

Är så orolig för övervelastningen då han är behandlad bägge hovlederna för 1,5 vecka sedan så detta var verkligen dålig tajming :/

Eftersom han är behandlad så står han på liten hage, han står helst inne i ligghallen där inne pga det är mjukt tror jag.
Vi går promenad på 10-15min per dag o när vi väl är ute o går på fältet med gräs o nu lite snö så går han ok, lite kortare i det steget. Men så fort han kommer in på stallgången så vill han knappt sätts ner hoven, tån kommer inte ner. Han har ingen feber.
Han är ett Fbl med känsliga hovar o har fått söm stick en gång då va han halt några dagar. Men nu när sömmen gick in i tån, finns det risk att något allvarligt kan ha hänt i hoven? Hovslagaren tycker det inte är något att oroa sig över men msn kan ju inte låta bli... Kan det ta lång tid innan han läker?
 
Senast ändrad:
Sv: Söm skada-Hoven

Hade inte velat att slå på en sula efter sömstick - lätt att bakterier samlas . Tvättade Han inte sticket direkt det skedde ?
 
Sv: Söm skada-Hoven

Nej han gjorde inte de :/ Han va mest irriterad på hästen o sade att de inte såg farligt ut. Han ville inte öppna de mera än va de redan var.
Stället är precis under skon vid tån, så kunde är bättre att ta av skon o bandagera hela hoven o lägga sprit omslag?

I torsdags när han slog på sulan så syntes knappt såret.
Ska man ringa hovslagaren i morrn igen om han ännu inte sätter ner foten på stallgången? El ta ut en veterinär?

Det finns delar i hoven i tån som kan ha skadats?
Tror ni söm är tillräckligt lång för att komma åt hovbenet?
 
Senast ändrad:
Sv: Söm skada-Hoven

Alltså just tån är ju lite känslig många fullblod med tunna väggar kan ju inte ens sömmas nära tån utan att det blir för mkt tryck så har en söm gått djupt in skulle jag tro den känner av det rejält ett tag framöver och risken att det blir hov böld finns ju . Jag hade definitivt ringt hovslagaren om
Den inte vill sätta ner hoven fortfarande . Är du orolig och inte litar på dennes råd ring och rådgör med veterinär .
 
Sv: Söm skada-Hoven

Jag skulle nog vara mest orolig för att det skulle utvecklas en hovböld. Är det en utbildad hovslagare som du använder? Jag undrar mest med tanke på hur pass duktig hovslagaren är på hovskador/sjukdomar. Om inte, skulle jag definitivt höra med veterinär, alternativt en annan (mer utbildad) hovslagare.
 
Sv: Söm skada-Hoven

Ja det har ni rätt i... Fan, men då är det bästa att ta av skon o bandagera ordentligt med sprit omslag kanske?
Kan man ringa han på fn lördag kväll? El en söndag?
Ja han är utbildad.
El så skall jag försöka få tag i en hovslagare som kliniken brukar använda sig av.
 
Sv: Söm skada-Hoven

Svårt att säga angående om du kan ringa på helger. Det beror väl lite på vilket "förhållande" du har till hovslagaren. Jag skickade precis ett sms till min hovslagare angående min lilla pålle som är halt, och som jag misstänker hovproblem på. Jag vet att det är okej att "störa" på helger, men det är ju väldigt olika.
 
Sv: Söm skada-Hoven

Om hovis är ok att ringa helg kan du ju bara avgöra själv . I regel är det väl inte ok så är du orolig hade jag ringt vet under tiden .
 
Sv: Söm skada-Hoven

Har bara distrikt veterinär man kan ringa till på helgen o jag har tyvärr inte så bra erfarenhet av dem...

Men iaf, vid utsläppet o promenaden i morse verka han mkt bättre.
Han satte ner hoven på stall gången men inte fullt men hoppade inte runt iaf. Sen ville han gå in i stallet igen, dom andra dagarna har han inte velat gått in på gången. Han gick i raskare takt på promenad o busa o nu var inte avtrampat så stor skillnad när man såg i snön. Förut var det hov på hov nu saknades det kanske någon cm i skillnad på höger o vänster. Sen har han stått i skjulet men innan jag gick så var han ute o gick runt i sin lilla hage.
Ska se om jag kan få upp film så kan ni få se :)
Avvaktar med att ringa hovslagaren i morrn eftersom så mkt bättre idag.
Han var lite mindre varm (svårt att avgöra när han stått inne) inte svullen, ingen feber.
 
Sv: Söm skada-Hoven

Jag skickar oxå sms om det är helg/kväll, då kan han välja om han vill svara eller vänta..

TS skulle ha is i magen om det är bättre. Dra inte av skon i panik. Ev kan det utvecklas till en böld, då får han ont igen och puls vid kotleden. (Bak på kotleden eller i karleden känner man det)
 
Senast ändrad:
Sv: Söm skada-Hoven

Det låter ju positivt :)! I ditt läge, med sådan stor förbättring, hade jag också avvaktat. Jag har samma erfarenhet av distriktare som du. De är svindyra att ta ut, och oftast ger det tyvärr inte särskilt mycket...
 
Sv: Söm skada-Hoven

Slänger in lite filmer ni kan se & kom gärna med kommentarer om hur ni tycker det ser ut! :) Detta är ifrån i morse.
Han är en häst som mkt sätter sig i huvudet på också, vet han att han har haft ont av att gå på ett ställe då sitter det i till dagen efter.
Även en bild som ni kan se avståndet. Det är höger bak (svarta)
På filmen ute så är det en hovmagnet han har fått på hoven :)
Använder magneterna på natten på hans framben (där ha är behandlad)

http://www.youtube.com/watch?v=9CLMU-cS29c&feature=youtu.be


http://www.youtube.com/watch?v=z4DLrWnY9lE

http://www.youtube.com/watch?v=8h28xIPePQc&feature=youtu.be

img-2192
 
Sv: Söm skada-Hoven

Ja blev det i tisdags för första gången. Veterinären tyckte vi skulle testa en omgång vid detta underlag för att försöka ge hoven bättre stöd (han är behandlad bägge hovledar) och ja han är röntgad osv ;)
Jag tyckte han gick vingligt första dagarna när han kom in på stall gången men tänkte att de var samband med att han inte satte ber bak. Tycker du han inte rör sig bra med pg?
Vad tycker ni om bak benet? Ser det hemskt ut eller? :/
 
Sv: Söm skada-Hoven

Ja blev det i tisdags för första gången. Veterinären tyckte vi skulle testa en omgång vid detta underlag för att försöka ge hoven bättre stöd (han är behandlad bägge hovledar) och ja han är röntgad osv ;)
Jag tyckte han gick vingligt första dagarna när han kom in på stall gången men tänkte att de var samband med att han inte satte ber bak. Tycker du han inte rör sig bra med pg?

Vinter pg med alla dessa brodd som påminner om en överkörd igelkott på en häst med hovleds problem är förödande för främst hovlederna..

Det slår tvärstopp på ett hårt/fruset underlag vilket leder till att glidmomentet helt upphör med secundärt trauma att involverade leder i belastningsfasen utsätts för en stum "chockvåg".

Vad beträffar bak så visst,, den är bakhalt men det primära problemet sitter inte i hoven utan i has, främst bakknä på denna individ och självklart kommer detta primära problem (om det inte åtgärdas) leda till ett secundärt trauma i främst hovlederna fram.

Titta noga på din häst bakifrån i rörelse,, lyft blicken och se hur stum rörelse den har i främst höger has, tita högre upp så ser du oxå hur den vrider hela höften när den ska böja själva knäleden i rörelsefasen. För ett vant öga ser man oxå på själva hoven i belastningsfasen att den inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning.

Jag vill nog påstå att den eventuella söm skada den utsattas för är det minsta problemet.
 
Sv: Söm skada-Hoven

Men han har inte sett ut så här innan skoningen. Kan det ha hänt när han slet ner benet? Eller det måste det ha??
När jag tog in han på tisdag o på promenad så var han ok. Efter skoningen blockhalt!
Vad tror du det kan röra sig om? Svårt att säga så här... Men du verka veta vad du prata om.
Han är hälte utredd förr förra onsdagen, om det var ett problem förut så borde veterinär ha sett det då kan man tycka?
 
Sv: Söm skada-Hoven

Den är inte blockhalt på dom filmer du redovisat, mer är omöjligt att svara på om orsak å verkan mera än att sko den med pg beslag vintertid borde vara fullständigt förödande med tanke på historik å trauma.

Ytterligare en tanke,, ett fullblod är ofta genetiskt sett väldigt traktlåg med kompenserade stora väldigt välutvecklade strålar,, skos den då med pg och plåten ligger och trycker mot strålen så blir den obekväm/halt och detta enbart beroende på att strålen tillhör hovens mjukdelar och är därmed inte ämnad för att ta upp hovens primära belastning.. ( även om nu en å annan hundägare envisas med att så är fallet.)
 
Sv: Söm skada-Hoven

Ja han är ju bättre idag. Men du är nästan helt säker att något har hänt has-knä? Kan det röra sig om en sträckning kanske eller något allvarligare? jag vet svårt men du verkar kunnig så tänkte om du sett nå liknade.

Jag har nu ringt veterinär jag brukar ha, hon svara om hon kan prata men inget svar så messa & fråga om hon kan se på en film & avgöra om hon kan komma ut i morrn. (Vi känner varandra sedan innan)
Skall dra till stallet & fixa bättre film utan täcke & få med helbild.

Ang skoningen så sade den veterinär (kliniken) som behandla att det spelade ingen roll med pg vinter & med 4 brodd för samma broms effekt.
Ja han är ju platt fotad. Jag vill ju verkligen inte att han skall bli värre pga dem, känner mig som världens sämsta häst ägaren :/ Vad rekommenderar du för sko & brodd (2 el 4)? Han är ganska öm fotad, skall jag ta på sulor?

Många frågor. Tack så mkt för all hjälp!
har inte ens haft denna kille 1år & det är en riktig oturs häst! Man vill ju bara gå under när det händer sak på sak ;(
 
Sv: Söm skada-Hoven

Måste bara fråga, är du veterinär?

Nu är nya filmar fixade o pratar med veterinär o hon har fått filmerna (nya) hon skulle kika på dem o återkomma.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 495
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 829
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 272
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp