Bukefalos 28 år!

Sömnapné?

tanten

Trådstartare
Delade hotellrum med avkomman natten som var. Det har vi inte gjort på oerhört många år. Jag har över huvud inte sovit med någon annan person på väldigt många år.

Avkomman hade inte sovit mycket under natten eftersom jag snarkar och hon var dessutom inte så förtjust i att jag haft täta andningsuppehåll. Jag "borde göra något åt det"... Jag hade själv ingen aning, eftersom jag ju sovit ensam sedan 2006.

Så då är frågan - borde jag det? Göra något åt det alltså. Är det något man ska kontakta vården om?

/tanten - som aldrig mer ska utsätta någon för att dela rum med mig
 
Om du har anledning att tro att du har sömnapnéer, och även om du "bara" snarkar ofta, så tycker jag att du skall försöka bli av med det. ÖNH-kliniken nära dig gör antagligen sömnutredningar, där man tydligt och enkelt kan se vad som sker under din nattsömn. Det finns konstaterade samband med hjärt-/kärlbesvär av olika slag, liksom med trötthet (och åtföljande höjd risk för trafikolyckor mm), huvudvärk mm.
 
Delade hotellrum med avkomman natten som var. Det har vi inte gjort på oerhört många år. Jag har över huvud inte sovit med någon annan person på väldigt många år.

Avkomman hade inte sovit mycket under natten eftersom jag snarkar och hon var dessutom inte så förtjust i att jag haft täta andningsuppehåll. Jag "borde göra något åt det"... Jag hade själv ingen aning, eftersom jag ju sovit ensam sedan 2006.

Så då är frågan - borde jag det? Göra något åt det alltså. Är det något man ska kontakta vården om?

/tanten - som aldrig mer ska utsätta någon för att dela rum med mig

Ja. Det är vården du ska kontakta. Läs mer om sömnapné här: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnapne/ Det är ju inte riskfritt att gå med obehandlad sömnapné.
 
Delade hotellrum med avkomman natten som var. Det har vi inte gjort på oerhört många år. Jag har över huvud inte sovit med någon annan person på väldigt många år.

Avkomman hade inte sovit mycket under natten eftersom jag snarkar och hon var dessutom inte så förtjust i att jag haft täta andningsuppehåll. Jag "borde göra något åt det"... Jag hade själv ingen aning, eftersom jag ju sovit ensam sedan 2006.

Så då är frågan - borde jag det? Göra något åt det alltså. Är det något man ska kontakta vården om?

/tanten - som aldrig mer ska utsätta någon för att dela rum med mig
Man brukar nog upptäcka sömnapné när man söker för trötthet eller liknande och det framkommer att man snarkar. Om man har andningsuppehåll under sömnen påverkar det sömnkvalitén negativt = du blir inte lika utvilad efter sömn som du borde.
Så varför inte söka?
 
Om du har anledning att tro att du har sömnapnéer, och även om du "bara" snarkar ofta, så tycker jag att du skall försöka bli av med det. ÖNH-kliniken nära dig gör antagligen sömnutredningar, där man tydligt och enkelt kan se vad som sker under din nattsömn. Det finns konstaterade samband med hjärt-/kärlbesvär av olika slag, liksom med trötthet (och åtföljande höjd risk för trafikolyckor mm), huvudvärk mm.
Jag antar att jag snarkar för det mesta. Har fått klagomål på det förr och har ju blivit äldre. Och nu sov jag som sagt med sällskap i rummet som konstaterade att jag har andningsuppehåll.

själv vet man ju inget.

Ok. Då får jag ta upp det med vården nån gång när jag ska in på någon koll någon gång.
 
Min gamla pappa (72) har sömnapné och sover numera med en andningsmask som är kopplad till en liten maskin som ser till att han inte får andningsuppehåll. Han har varit en kraftig snarkare större delen av sitt liv och det har förvärrats både med åldern, och av det faktum att han varit lite väl glad i flaskan i många år.

Sen han fick sin maskin sover han bättre. Han är inte lika trött om dagarna och mamma slipper vakna av hans snarkande/andningsuppehåll på nätterna.
 
Delade hotellrum med avkomman natten som var. Det har vi inte gjort på oerhört många år. Jag har över huvud inte sovit med någon annan person på väldigt många år.

Avkomman hade inte sovit mycket under natten eftersom jag snarkar och hon var dessutom inte så förtjust i att jag haft täta andningsuppehåll. Jag "borde göra något åt det"... Jag hade själv ingen aning, eftersom jag ju sovit ensam sedan 2006.

Så då är frågan - borde jag det? Göra något åt det alltså. Är det något man ska kontakta vården om?

/tanten - som aldrig mer ska utsätta någon för att dela rum med mig
Som sagt, ja det borde du kolla upp.
Jag har i flera år tjatat min maken att han borde göra detsamma, då både hans snarkande och hans andningsuppehåll gör att jag sover sämre... (och vem vet, det kanske blir av - vilket år som helst...)
 
Delade hotellrum med avkomman natten som var. Det har vi inte gjort på oerhört många år. Jag har över huvud inte sovit med någon annan person på väldigt många år.

Avkomman hade inte sovit mycket under natten eftersom jag snarkar och hon var dessutom inte så förtjust i att jag haft täta andningsuppehåll. Jag "borde göra något åt det"... Jag hade själv ingen aning, eftersom jag ju sovit ensam sedan 2006.

Så då är frågan - borde jag det? Göra något åt det alltså. Är det något man ska kontakta vården om?

/tanten - som aldrig mer ska utsätta någon för att dela rum med mig
Du skall absolut ta tag i det där.
Jag har precis läst en bok skriven av en svensk kille som lär ut "medveten andning". Du kan googla på det. Han finns även på youtube. Mycket värt att veta där. Det står endel om sömnapné och vilken skada det gör på kroppen.
Jag tänker på tre viktiga saker idag. Det är Mina tarmar (aldrig tidigare har jag tyckt att bajs är det mest intressanta som lämnat min kropp, men det gör jag nu), min andning och min hjärna (dvs tankar).
Själv sover jag numer med tejpad mun och många gånger under en och samma dag ägnar jag mig åt medveten andning genom näsan. Ja några gånger i mitt liv har jag upplevt halleluja moment...ett av dem är att sova med tejpad mun....
gulan
 
On topic: Jag gjorde resonanslådan mindre genom att gå ned i vikt, och blev då av med en del snarkningar och apneer.
Min man började där, med lite viktnedgång. Problemen minskade något, men har åter ökat trots stabil vikt. Så, det är nog långt ifrån hela sanningen, att det hjälper att gå ner i vikt. I vårt fall verkar det vara rätt ärftligt, då både svärfar och (nu bortgångna) svärmor också snarkat rejält (= så det skakade i hela huset när de var här o hälsade på...), vet dock inte om de har apnéer.
 
Min man började där, med lite viktnedgång. Problemen minskade något, men har åter ökat trots stabil vikt. Så, det är nog långt ifrån hela sanningen, att det hjälper att gå ner i vikt. I vårt fall verkar det vara rätt ärftligt, då både svärfar och (nu bortgångna) svärmor också snarkat rejält (= så det skakade i hela huset när de var här o hälsade på...), vet dock inte om de har apnéer.
Viktminskning är första åtgärd om man snarkar (och har sömnapné) och är överviktig. Det betyder inte att viktminskning är hela lösningen. Det betyder att vikten är så pass avgörande i sammanhanget att den behöver åtgärdas först.

Syrgas och annat kan man givetvis få ändå, om man behöver det. Men det betyder inte att det inte hade varit att föredra att patienten gick ner i vikt, ur ett sömnkvalitetsperspektiv.
 
@tanten

Absolut ska du kontakta vården! Det är inte bra för kroppen med sömapnér även om en bortser från att du blir trött.

Läkaren på din HC kan hjälpa dig med remiss till sömnutredning :)
 
Viktminskning är första åtgärd om man snarkar (och har sömnapné) och är överviktig. Det betyder inte att viktminskning är hela lösningen. Det betyder att vikten är så pass avgörande i sammanhanget att den behöver åtgärdas först.

Syrgas och annat kan man givetvis få ändå, om man behöver det. Men det betyder inte att det inte hade varit att föredra att patienten gick ner i vikt, ur ett sömnkvalitetsperspektiv.

Öhum.

1. viktnedgång är bra för dem som snarkar och har sömnapné. Helt rätt.

2. Syrgas???????

3 (och inte som svar på detta utan generellt). Ja, man ska kolla sömnapnéer. Nedsatt syresättning nattetid kan leda till en hel del. Bland annat trafikolyckor om en chaffis med apnéer somnar vid ratten. Det finns apnoiker som inte använder sina apparater som blir av med körkortet.
 
@kryddelydd Frågar experten: Kan man ha apnéer utan att vara snarkare?
Undrar då jag upplever att jag har dålig nattsömn/inte vaknar utvilad, men är inte snarkare eller överviktig.
 
Öhum.

1. viktnedgång är bra för dem som snarkar och har sömnapné. Helt rätt.

2. Syrgas???????

3 (och inte som svar på detta utan generellt). Ja, man ska kolla sömnapnéer. Nedsatt syresättning nattetid kan leda till en hel del. Bland annat trafikolyckor om en chaffis med apnéer somnar vid ratten. Det finns apnoiker som inte använder sina apparater som blir av med körkortet.
Förlåt, menade andningsmasj och apparater och sådant som personer med svår apné får. Att man inte måste banta för att få det om man behöver det, vad jag har förstått. (Skrev det mest för att inte viktminskning skulle framstå som något slags villkor för avgörande sjukvård.
 
Delade hotellrum med avkomman natten som var. Det har vi inte gjort på oerhört många år. Jag har över huvud inte sovit med någon annan person på väldigt många år.

Avkomman hade inte sovit mycket under natten eftersom jag snarkar och hon var dessutom inte så förtjust i att jag haft täta andningsuppehåll. Jag "borde göra något åt det"... Jag hade själv ingen aning, eftersom jag ju sovit ensam sedan 2006.

Så då är frågan - borde jag det? Göra något åt det alltså. Är det något man ska kontakta vården om?

/tanten - som aldrig mer ska utsätta någon för att dela rum med mig
Jag håller just nu på med detta så om några veckor ska jag pröva ut CPAP och får förhoppningsvis bättre sömn. Jag hade väldigt många andningsuppehåll på en natt , registreringen av det gjordes hemma jag fick låna en apparat över natten. Återkommer om hur sömnen blir när jag provat. Viktnedgång är viktigt men går man med ständig trötthet är det inte så lätt att ta tag i det så det hoppas jag att jag orkar sen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 390
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 240
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 666
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp