Bukefalos 28 år!

Söt fågel, behöver expertis

cowgirl81

Trådstartare
Har satt ut lite talgbollar nu när frosten kom. Och idag när jag titta ut genom köksfönstret sitter där en rätt stor fågel. Den är ljusbrun med lite rött på huvudet, Vitt band över stjärtfjädrar resten är mörkt gråa. Även vingspetsen går i samma färg. :) Trodde först nötskrika men den ser väll inte ut så. Aldrig sett en så grann fågel förut. Kan tyvärr ej ta kort då jag inte har en kamera och mobilen tar inga bra kort. Men nån som kan veta.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Låna en kamera av någon? :angel:

Om det inte funkar så kanske du kan ge lite mer info om fågeln, exempelvis hur den såg ut i övrigt, är den jämnt ljusbrun eller spräcklig, hur stort område är rött, hela huvudet eller bara ett litet område, och hur stor är "rätt stor"? Som en skata?

Oavsett så gör jag en rejält vild gissning - härfågel. Den saknar det röda på huvudet och finns väl inte direkt i Sverige, men är sommargäst mellan slutet på april - slutet på september. Några cm mindre än en skata.

Annars, nej, jag vet inte. Har absolut ingen aning.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Inte sidensvans?

sidensvans4242_1193781206_1193781222.jpg


Hade den huvudtofs?
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Nopp ingen sidensvans :) De känner jag igen.
Hum storlek mellan mindre hackspett och skata. Jämt ljusbrun över själva kroppen, vingar och stjärtfjädrar var vita i början för att sen bli gråa (mörka) längst ut. Bara rött på hjässan.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Det ringer en klocka för mig, känner igen din beskrivning, tror jag sett nåt liknande men jag kan inte komma på vad den fågeln hette.
Fågeln på bilden är ju en nötskrika, kanske den du såg är en slags nötskrika - tror det finns många underarter.

*funderar vidare*
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Jo först när jag såg fågeln tänkte jag hackspett, men när jag titta närmare tänkt ejag nötskrika men det stämmer ju endå inte med färgen. :) Men kanske en ung nötskrika, ingen aning :)
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Har nu pratat med sambons farbror, Är en naturvänn och är rätt bra på alla slags djur. Han sa Nötskrika med en gång. Sambon likaså. :) Så nu vet jag, de va de jag misstänkte. Men hur vanliga är dom, Bor mitt i dalsland.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Vad jag vet är de ganska vanliga, dock skygga. De finns i hela Sverige (kanske med undantag för längst upp i norr), så visst kan det ha varit en sådan. Men vad jag vet har de ingen röd hjässa ;)
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Mm synd broder är sjuk, han är jättebra på att ta kort. Ser ut som en nötskrika men endå inte.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

121367-FB.jpg

Är väl en typ av nötskrika, finns jättemånga varianter. Men det finns väl inte så många av dem här? Tror vi har tre eller något sådant bara. Denna har rätt rött huvud men blått på vingen? (och lever tydligen i sibirien/japan... heh...)
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Ojsan, för mig har nötskrikan på bilden verkligen inte rött huvud, inte "rätt så rött" heller. För mig är den mer brun/beige. Intressant dock hur olika man kan tolka färger :) Annars har väl alla nötskrikor lite blått på vingen?



Linda: Okej, har aldrig varit längst upp i Sverige så jag hade ingen susning :p
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Sant, den är mer en rödbrun. I jämförelse med den beiga kroppen uppfattade jag det som mer rött :p Alla nötskrikor har inte blått på vingen, men den största majoriten verkar ha det.

Ursh, jag är jättenyfiken på den här fågel nu.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

:) synd ja inte kan ta bild på den, men min mobilkamera är inge bra. Men kanske är en Nötskrika utan den blåa färgen.
 
Sv: Söt fågel, behöver expertis

Du kan ju fråga din bror när han blir frisk igen? Eller om du har någon annan i din närhet som har en kamera?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp