Bukefalos 28 år!

Soja frågor igen...

Saigon

Trådstartare
Nu kommer jag och tjatar en massa om soja igen... Förlåt en okunnig...

Men vad är anledningen till att det är en maxgiva på sojan? Är det proteinhalten som är anledningen eller finns det ngt annat skäl?

Och om det är för proteinets skull, innebär det att man inte kan komplettera ytterligare med ngt annat proteinrikt foder i foderstaten om det behövs? Tex Krafft protein?
:confused: :confused: :confused:
 
Anledningen är att proteinhalten VARIERAR väldigt mycket från säck till säck...
 
Varför ge både Krafft protein & soja? Båda är tillskottsfoder för att tillföra protein och jag ser ingen anledning till att använda två sorter?

Det är aldrig bra att ge för mycket protein, om du har en analys på ditt hö så kan du räkna ut om du behöver ge nåt extra protein öht.
 
Jag har varit med om att behöva ge både soja och KP för bara soja på maxgiva inte räckte.
 
Men isf är det väl bättre att bara ge Krafft protein om dom nu kan garantera att deras proteinhalt stämmer annars kan det ju bli knas ändå?

Är det deras (sojatillverkarnas) officiella förklaring till att man inte ska ge mer än maxgiva eller är det för att man inte ska ge för mycket protein?
 
Krafft protein är snordyrt, soja är rätt billigt.. Jag ger både och just pga kostnadsfrågan, sen vill jag inte ge så mkt soja heller av olika anledningar.
 
Anade att det var en prisfråga men om sojan varierar så kraftigt i proteinhalt vet man ju ändå inte om man ger rätt mängd även om du kombinerar med KP.

Sen vore det intressant att veta vad tillverkarna säger om att ge mer än maxgiva som jag undrade innan. Om det är för att man inte ska ge för mycket så kan det ju bli både för mycket och för lite i kombination med KP beroende på hur mycket protein sojan innehåller.

Vilken proteinkälla är det i KP? Garanterar dom att proteinhalten är det som anges?
 
KP är grundat på potatisprotein och ska vara ofarligt att överdosera.

Jag har gett långt över maxgiva soja faktiskt... Och det blir JÄKLIGT dyrt att ge bara KP om man har ett så stort proteinunderskott från höt att man måste komplettera maxgivan soja.
 
Tack för svaren! :bow:
Men vad är det "värsta" som kan hända om man överfodrar med soja?
 
För mycket på en gång kan ge Baron Gruff-sjukan. KRAFIG diarée och om man inte lyckas få in hästen till klinik så den får dropp och annat INNAN det blir för kraftigt så dör hästen.
 
Det är så lättlösligt att det kan orsaka snabb tillväxt av bakterier som redan finns i tarmen.
 
Hjälp nu blir man ju lite rädd här! Har på tränares inrådan börjat ge min fyraåring soja som tillskott till Hippomusli eftersom hästen har svårt att lägga på sig och bygga muskler. Vårat hö är analyserat och det är inte särskilt kraftigt vilket är bra för de andra ponnyerna men inte för min halvblodshäst. Har nu börjat ge min häst 1 dl soja om dagen. I går märkte vi att han har börjat klia sin svansrot, vilket aldrig har hänt förut. Min första misstanke går till sojan och i andra hand ev avmaskningsbehov. Maskades i augusti senast. Vad tror du om sambandet med soja?
 
1 dl är ju ingenting... 1/10 av maxgivan. Jag skulle börja leta efter andra orsaker till att hästen kliar sig. Avmaska inte "bara för att", det är ytterst sällan svansklining beror på mask.
 
Då överfodrar jag inte i alla fall :crazy: Det kanske är långsökt men han kliade sig på nyårsnatten och jag har funderat på om det helt enkelt var ett stressbeteende pga av alla j-kla grannar som envisas med att avfyra superbombraketer på området varenda år :mad:. Han har inte kliat sig efter nyårshelgen! Fortsätter med samma giva på proteinet så får man hoppas att kliandet inte återkommer. :bow:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 338
Senast: cirkus
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 921
Senast: fleur
·
Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 749
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 159
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp