Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

I natt roade sig Gösta med att inte sova. Jag la honom först vid 21 eftersom han sovit så sent på eftermiddagen. Men han roade sig kungligt i sängen fram till 22 då han äntligen somnade. För att vakna vid 01 och vara glad och vaken 2,5-3 timmar till. Så har han aldrig gjort förut, har han vaknat på natten har han rel snabbt somnat om. Idag är jag som en zombie, då ja själv gick upp 06 medan Gösta fick sova vidare fram till 8-8,30 då hans pappa var hemma idag.
 
Är det någon mer här som har kvarstående problem efter förlossningen och/eller graviditet?

Jag har haft lite problem med magen ett längre tag. Typ ständigt lös i magen.
Efter mycket om och men har det visat sig att jag haft zinkbrist vilket kan leda till diarré. Nu är magen bättre men då visade sig ett annat problem, skit(höhö, vilken humor)svårt att tömma på toa.
Ny läkarvända och vid undersökning idag tyckte läkaren att slidväggen buktar så att avföringen inte kan åka ut raka spåret så att säga. Ny remiss är skickad till gyn och om de också förstår problemet hoppas jag på operation (som enligt läkaren var ett väldigt enkelt ingrepp som tur är).

Känns kanske lite väl personligt att berätta om men jag tycker verkligen att sådana här problem som kan uppstå kring graviditet och förlossning ska lyftas och inte undangömmas.
Jag har då iallafall aldrig hört talas om buktande slidvägg.

Nä, jag hoppas på operation så att vi kan börja pippa ordentligt igen :love::p
 
Är det någon mer här som har kvarstående problem efter förlossningen och/eller graviditet?

Jag har haft lite problem med magen ett längre tag. Typ ständigt lös i magen.
Efter mycket om och men har det visat sig att jag haft zinkbrist vilket kan leda till diarré. Nu är magen bättre men då visade sig ett annat problem, skit(höhö, vilken humor)svårt att tömma på toa.
Ny läkarvända och vid undersökning idag tyckte läkaren att slidväggen buktar så att avföringen inte kan åka ut raka spåret så att säga. Ny remiss är skickad till gyn och om de också förstår problemet hoppas jag på operation (som enligt läkaren var ett väldigt enkelt ingrepp som tur är).

Känns kanske lite väl personligt att berätta om men jag tycker verkligen att sådana här problem som kan uppstå kring graviditet och förlossning ska lyftas och inte undangömmas.
Jag har då iallafall aldrig hört talas om buktande slidvägg.

Nä, jag hoppas på operation så att vi kan börja pippa ordentligt igen :love::p
Jag hoppar in från höst14-tråden. Jag har precis samma problem som du. Det är en typ av framfall som jag förstått det. Det ska vara ett enkelt ingrepp att åtgärda det men de vill att man är färdig med barnafödandet, så därför får jag stå ut. Jag tycker mig märka en långsam förbättring. Första månaderna efter förlossningen var jättejobbiga. Nu har jag inget större besvär av det.
 
Jag hoppar in från höst14-tråden. Jag har precis samma problem som du. Det är en typ av framfall som jag förstått det. Det ska vara ett enkelt ingrepp att åtgärda det men de vill att man är färdig med barnafödandet, så därför får jag stå ut. Jag tycker mig märka en långsam förbättring. Första månaderna efter förlossningen var jättejobbiga. Nu har jag inget större besvär av det.

Intressant! Mina problem har inte blivit bättre, men det är ju svårt att säga eftersom magen har varit knas. Däremot blev jag förstoppad direkt efter förlossningen och den smärtan... Och nu har det ju gått femton månader sedan förlossningen.
Min man påtalade att jag blev även sydd inuti/bakåt där jag sprack samt att det var bristningar i samma område om det kan ha något att göra med detta?
Om jag förstod det rätt så enligt min läkare var det inte riktigt som framfall men jag kan ha förstått fel, ska bli intressant att höra vad gyn säger :)

Skönt att du märkt av en förbättring!!
 
Intressant! Mina problem har inte blivit bättre, men det är ju svårt att säga eftersom magen har varit knas. Däremot blev jag förstoppad direkt efter förlossningen och den smärtan... Och nu har det ju gått femton månader sedan förlossningen.
Min man påtalade att jag blev även sydd inuti/bakåt där jag sprack samt att det var bristningar i samma område om det kan ha något att göra med detta?
Om jag förstod det rätt så enligt min läkare var det inte riktigt som framfall men jag kan ha förstått fel, ska bli intressant att höra vad gyn säger :)

Skönt att du märkt av en förbättring!!
Rectocele är den korrekta medicinska termen. Här är en bra sida med information: http://bakingbabies.se/tag/traning-rectocele/
Man kan tydligen få det av att vara förstoppad också.
Jag är också sydd på insidan bakåt, grad 2. Blev förlöst med sugklocka och vill gärna skylla på den.
 
Hur mycket pratar era små?

Vidar är 15 månader nu och det enda han kan säga är Bläää, och då räcker han samtidigt ut tungan för att man ska plocka bort det han har på tungan som han inte vill ha där.
Inte särskilt vältalig med andra ord :D
L är snart 1,5 och säger mamma, pappa, Moa, dä. Resten är bara bladder. Han pratar mycket men man förstår inget, nästan :)
Men han är väldigt duktig på att gnägga när han ser en häst! Haha!
 
Alltså fan. När jag var hos läkaren så lät det så enkelt, ett litet ingrepp så skulle alla problem försvinna, typ.
Sen har jag läst på nätet och nu känns det inte lika enkelt längre. Och jag blir ledsen, så jävla ledsen. Och jag vet inte riktigt varför jag reagerar så hårt.
 
Är det någon mer här som har kvarstående problem efter förlossningen och/eller graviditet?

Jag har haft lite problem med magen ett längre tag. Typ ständigt lös i magen.
Efter mycket om och men har det visat sig att jag haft zinkbrist vilket kan leda till diarré. Nu är magen bättre men då visade sig ett annat problem, skit(höhö, vilken humor)svårt att tömma på toa.
Ny läkarvända och vid undersökning idag tyckte läkaren att slidväggen buktar så att avföringen inte kan åka ut raka spåret så att säga. Ny remiss är skickad till gyn och om de också förstår problemet hoppas jag på operation (som enligt läkaren var ett väldigt enkelt ingrepp som tur är).

Känns kanske lite väl personligt att berätta om men jag tycker verkligen att sådana här problem som kan uppstå kring graviditet och förlossning ska lyftas och inte undangömmas.
Jag har då iallafall aldrig hört talas om buktande slidvägg.

Nä, jag hoppas på operation så att vi kan börja pippa ordentligt igen :love::p

Jag har med problem efter förlossningen. :( Syddes tydligen inte ordentligt så det är en flik som har växt ihop fel. Det ligger som omlott eller hur man ska förklara. Orsakar inte direkt några besvär i vardagen förutom vid sex.. Det kan göra riktigt ont tyvärr.
Inget dom vill göra något åt just nu då det antagligen skulle gå sönder på samma ställe igen om jag ska föda fler barn. Jag får alltså vänta eftersom vi är sugna på en till lite längre fram.
 
Hej, hur är det med er?

Vi har firat jul och nyår tämligen framgångsrikt. R blev dock rätt ilsken när vi vid tvåsnåret på nyårsafton ville gå och lägga oss efter att ha skålat in det nya året och tittat på raketerna. En riktig partykille?

Han tog ju lång tid på sig för att lära sig gå, men nu knatar han omkring både inne och ute. Pratar gör han dock inte. Men man kan ju göra sig förstådd ändå...

Sedan jul ungefär har han fått ett utpräglat toalettintresse. Ska bli intressant att se när han blir blöjfri, jag kan inte minnas att storasyskonen var så tidiga.

Momentan älsklingsmat: fruktsallad, ketchup och cornichons...
 
Vår partybrud och hennes kompis som är ett år äldre höll igång, full rulle näääästan hela kvällen. 23.30 somnade kompisen och 23.55 sov fröken i min famn så hon missade fyrverkerierna. Fast vi satt inne eftersom lilla hunden skulle vara inne och därmed även jag, så det var inte mycket vi såg precis.

Här käkas det mesta med god aptit. Toan går bra när hon har lust. Helt torr på natten och emellanåt säger hon till eller sätter sig själv på toan/pottan men sen som ikväll så bara positionerar hon sig tjusigt och kissar på mattan framför TVn... bara för att hon kan och bestämmer själv, typ.

Pratar som en tok men inte så många förståeliga ord än men det blir fler och fler. Roligast är att dansa och göra rörelser till olika sånger, Huvud-axlar-knä o tå är roligast av allt den här veckan.
 
Åh vad roligt med uppdateringar!

Kommer inte ihåg vad jag skrev sist :)
Men vi har varit inne på operation och tagit bort adenoiden i näsan (polypen).
Första veckorna märkte vi inte så stor skillnad men när svullnaden lagt sig så har han blivit så bra att vi tagit bort hans mediciner! Behövs varken kortison för att hålla de ständiga förkylningar hanterbara eller luftrörsvidgande.
Läggningarna är enormt mycket lättare (förutom vid tandsprickning) eftersom ingen täppt eller rinnande näsa förstör både välling, napp och andning.
Han är gladare ( förutom humörsvängningar han börjat få) och börjat jollra och prata och härma.

Han älskar musik, djur, sin storasyster och böcker.

Jag har äntligen hittat vad som fattats mig, zinkbrist. Trött och jävlig blir man av det. Vaddå jag har väl aldrig gnällt över någon trötthet, eller? :p
Mycket bättre nu, mest vanlig trötthet kvar nu som kan härröras till småbarnsliv och ibland dåliga nätter. Jäklar vad påfrestande det är ibland med TVÅ mammiga barn som helst av allt vill sitta fast på mamma, jämt.

Så, livet börjar få lite rätsida :)
 
Hugo börjar inskolningen till förskolan den 12/1 så snart har vi ett förskolebarn, galet! Jag har jobbat sedan augusti och min sambo har varit föräldraledig. När han är inskolad ska vi båda jobba 90% och vara lediga varannan onsdag för att Hugo ska få lite kortare förskolevecka den här första terminen.

Hugo har aldrig varit någon storätare men har glatt smakat på det mesta, tills för en månad sen. Nu äter han helst bara korv och andra halvfabrikat samt välling... Eftersom han dessutom är så liten och tunn blir man ju lite orolig. Vid 18-månaderskontrollen var han drygt 80 cm lång och vägde bara 8,9 kg. På julbordet åt han 8,5 prinskorv och en halv köttbulle. Vi hoppas på att det bara är en fas och att den går över någon gång. Han håller sina egna kurvor och orkar hur mycket som helst, visar aldrig att han skulle bli trött eller må dåligt av att han äter för lite eller är så tunn, men BVC tycker att det borde vara dags att lägga på sig lite och det håller jag med om. Extra vägning om två månader igen.

I övrigt är det fullt ös medvetslös hela tiden :) Roligast just nu är att stå på en liten stol vid diskbänken och diskasamt att dammsuga. Gillar verkligen att få små uppgifter som att plocka ihop sina leksaker eller duka bordet. Förstår det mesta som vi säger till honom men har haft väldigt få ord fram tills för någon vecka sedan, nu kommer det nya ord hela tiden. Har en app som visar fyra bilder och ber barnet peka på exempelvis apelsinen, bilen etc. Den älskar han och kan (med hans mått mätt) sitta stilla med den en stund, annars sitter han inte ner många sekunder på en dag.
 
Här går det undan för alla, var är våra små hjälplösa nyfödda? :D
Inskolning börjar på måndag, var lite rädd att det inte skulle bli då, hon har haft någon virusinfektion som gjort att hon kräkt och hostat varje natt och det höll på i en vecka (jätteroligt att tvätta mitt i natten) och både sambon och jag fick maginfluensa (samtidigt!) ovanpå det :cautious: Bara att sitta på toa och hålla en spann samtidigt... Aptiten har varit sådär och drickandet urdåligt så vi provade med sempers vätskeersättning och den gillade hon så sakta men säkert tar vi oss tillbaka. I normala fall äter hon nästan allt vi äter, vitlökssås är ju en favorit :D

Jag är föräldraledig igen i samband med inskolningen, och sambon jobbar första dagen idag sen juni. Annars pratar hon en massa varje dag, mestadels bara pladder men ibland kommer "normala" ord. Pippi, äta, mamma, pappa, lampa, titta, ajaj (med tillhörande argblick :love:), nej ( och skakar på huvudet), dricka och säkert fler som jag inte kommer på just nu. Förstår väldigt mycket av vad vi säger (struntar i det emellanåt) och kan peka på näsa, öga, öra och naveln samtidigt som hon fnissar. Näsan är roligast för den går att klämma åt riktigt hårt. 12 tänder har hunnit komma upp och vi borstar dem varje dag, morgon och kväll. Är glad så länge det funkar utan bråk :)
Ibland har hon fått sitta med pappas padda och kollat på bolibompa, filmisarna är favoriterna! Älskar musik och dansar så fort hon kan så det blir nog lite danslektioner när hon blir äldre antar jag. Spexar framför spegeln och gör sig till. I julklapp fick hon två handväskor med Anna och Elsa från Frost. De två bästa julklapparna, de andra struntade hon totalt i och gick omkring hela kvällen med en handväska i var hand.
 
Här börjar också inskolningen på måndag! Sambon började jobba nu i januari så nu har vi pusslat lite och jag har fått ta några föräldradagar också. Skönt att vara hemma några dagar igen nu när man jobbat i några månader.
L växer även om han fortfarande är tanig, vägde knappt 9,5 kg på 18 månaderskontrollen. Han äter ibland och ibland inte, favoriten till frukost är äggröra, annars gillar han mest sås, bea är bäst. Det sitter han och äter med sked.
Säger inte så mycket riktiga ord men han förstår väldigt mycket!
 
Så har snart två veckors inskolning nått sitt slut. Imorgon är första dagen jag lämnar direkt när vi kommer och hämtar efter sovdags. 9-14 är tiderna tors och fre och på måndag går vi på det ordinarie schemat. Hon kommer att gå 45h/vecka på dagis och det känns för jävligt. Men vad gör man när vi båda jobbar heltid och har jobbet en halvtimme enkel resa hemifrån? Ingen av oss vill gå ner i tid pga av ekonomin. Känns lite tungt faktiskt, men pedagogerna tycker ändå att det går bra och hon håller sig lugn så länge hon får sitta hos någon (tack och lov är de många personal!) och det känns ändå lite lättare.
 
16 månader är fröken nu och sedan 10 dagar helt blöjfri. Natt-torr sedan ett par månader och nu tog vi sonika bort blöjan när vi var utomlands och sedan ett par dar säger hon till varje gång och är superstolt över att ha trosor som oss stora :-) Superskönt att slippa blöjorna, nu ska jag bara ta och samla ihop allt och sälja (tygblöjor).
 
16 månader är fröken nu och sedan 10 dagar helt blöjfri. Natt-torr sedan ett par månader och nu tog vi sonika bort blöjan när vi var utomlands och sedan ett par dar säger hon till varje gång och är superstolt över att ha trosor som oss stora :-) Superskönt att slippa blöjorna, nu ska jag bara ta och samla ihop allt och sälja (tygblöjor).

Har du anatomiska eller ergonomiska eller vad det heter inlägg? I sa fall är jag intresserad av 1-2 stycken. Jag pm:ar dig!
 
Jag har en mycket onöjd liten kille här hemma.

Det mesta är fel. Om byxorna ska av är det skrik och gråt, om samma byxor tio sekunder måste på igen så är det skrik och gråt.
Större delen av dagen är det skrik och gråt, mycket påfrestande måste jag säga.

Jag hoppas det är 1,5 års -perioden och att det lugnar ner sig snart :)
Vilken var det som hade haft en jobbig period vid ungefär 1,5 års ålder , @Energi kanske?
 
Jag har en mycket onöjd liten kille här hemma.

Det mesta är fel. Om byxorna ska av är det skrik och gråt, om samma byxor tio sekunder måste på igen så är det skrik och gråt.
Större delen av dagen är det skrik och gråt, mycket påfrestande måste jag säga.

Jag hoppas det är 1,5 års -perioden och att det lugnar ner sig snart :)
Vilken var det som hade haft en jobbig period vid ungefär 1,5 års ålder , @Energi kanske?

Åh vad jobbigt, de där gnällperioderna är så jäkla påfrestande. Vi hade gnäll mellan 12-18 månader ungefär, väldigt mycket utbrott där S både slogs och bet oss.

Nu är han 21 månader och väääärldens goaste. Tror inte han har gnällt någonting på över en vecka.

Här har vi precis gått över från spjälsäng till växa-säng. Mycket spännande tycker S!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 478
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 417
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 661
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp