Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Vi har också funderat på present. Gabriel älskar ju Blixten. Men vi ska se vad han får imorgon, sen får vi se. Köpte en liten present "för att" för imorgon. En byggsats som kan bli robot/bil.

Kalas med makens familj imorgon. Ev så ska vi annars köpa en såndär grävskopesak som man har i sandlådan.
En syster undrade om han skulle gilla Aquaplay, men min erfarenhet är att de gillar det ett kort tag bara.... Men kanske. Jag vet inte.

Jättesvårt i år.

Fattar inte heller när han blev tre! Så mycket jag var rädd för...mat,hörsel,tal,operationerna. (inte för att operationerna har varit Walk in The park) men han har fixat allt så bra kämpen :heart Sen har han haft en sådan tur med öronen och att operationerna har hållt och inget gått upp. Och så bra tal trotts så bred spalt.
Tre år... Och ligger på gränsen till 110 på byxor. Min lille kille...
 
Vi har en variant på Aquaplay och barnen leker med den i perioder.
En sån där grävskopa som man sitter på fick storebror när systern föddes (han var två då) och den har varit/är superpoppis hos alla barn!

Eftersom Raphael väldigt gärna målar så har jag bestämt mig för att bygga på det temat. Vi sågade av benen lite på barnens målartavla så den blev i rätt storlek för honom och så har jag beställt lite olika effektroller och -penslar. Tillsammans med stora papper, evtl. schabloner eller stömplar och stickers blir det nog jättebra. Färger har vi massor: främst akryl och ikeas, men även fingerfärg och akvarellfärger. Jag gillar ikeas för att de går lätt att tvätta bort, men de är ju inte så färgintensiva som akrylfärger. Vad jag tar fram beror på hur mina nerver mår den dan. :D Barnen älskar akrylfärgerna men de kräver defintivt mer passning (vill icke ha akrylfärg på soffan tex). Min dotter gillar vattenfärger i puckform, vilket jag har extremt svårt att förstå, det blir ju mest en brun röra till slut.
 
Dottern fick lite lego och pärlplattor nu när hon fyllde tre. Hon älskar att pilla och pyssla. Hon fick en sparkcykel men är ännu inte där rent motoriskt att hon kan använda den själv. Hon har varit ganska sen med all grovmotorik.

F ö ska jag kontakta vårdcentralen igen, jag blir tokig på hennes eviga snorande!
 
S fyller 3 om en vecka och hen ska få en batteridriven traktor! (Svindyr så hela släkten går ihop)

Hen är heeeelt fantastisk, bästa fasen hittills. Sällan gnäll, drösvis med empati och otroligt mycket gos.
 
Ååååå... Hjärtat går sönder för jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel idag. Gabriel grät och bad om att få vara hemma.

Två vikarier och en ordinarie personal igår . Andra dagen på förskolan sen semestern idag. Så tror det är jobbig omställning bara.

Han slutade gråta när jag bad honom hämta gosen så vi inte glömde den och vi for. Men på förskolan när vi skulle säga hejdå blev det jobbigt igen.
Känns som jag avvisar honom. Men han behöver social träning utan mig. Han har hela sitt liv gått två heltidsveckor på förskolan. Han har varit hemma pga operationerna, sjukdom, sommarlov osv.
Den här veckan blev det tio timmar, nästa vecka 5.

Men jag känner mig så hemsk
 
Ååååå... Hjärtat går sönder för jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel idag. Gabriel grät och bad om att få vara hemma.

Två vikarier och en ordinarie personal igår . Andra dagen på förskolan sen semestern idag. Så tror det är jobbig omställning bara.

Han slutade gråta när jag bad honom hämta gosen så vi inte glömde den och vi for. Men på förskolan när vi skulle säga hejdå blev det jobbigt igen.
Känns som jag avvisar honom. Men han behöver social träning utan mig. Han har hela sitt liv gått två heltidsveckor på förskolan. Han har varit hemma pga operationerna, sjukdom, sommarlov osv.
Den här veckan blev det tio timmar, nästa vecka 5.

Men jag känner mig så hemsk

Om han har varit där så lite kanske han behöver börja om från början med inskolning?

Annars så kan Både Gösta 3 år och Josephine 1,5 år vara ledsna vid lämning på förskolan fortfarande även om de trivs jättebra där. De lugnar sig fort när vi gått och är sedan glada hela dagen.
 
Ååååå... Hjärtat går sönder för jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel idag. Gabriel grät och bad om att få vara hemma.

Två vikarier och en ordinarie personal igår . Andra dagen på förskolan sen semestern idag. Så tror det är jobbig omställning bara.

Han slutade gråta när jag bad honom hämta gosen så vi inte glömde den och vi for. Men på förskolan när vi skulle säga hejdå blev det jobbigt igen.
Känns som jag avvisar honom. Men han behöver social träning utan mig. Han har hela sitt liv gått två heltidsveckor på förskolan. Han har varit hemma pga operationerna, sjukdom, sommarlov osv.
Den här veckan blev det tio timmar, nästa vecka 5.

Men jag känner mig så hemsk
Jag tänker också att det kanske behövs börjas om med inskolning?
Och så tänker jag att han fortfarande är väldigt liten, så om fsk inte är ett måste och dessutom känns jobbigt/fel så är det ju inget man måste forcera "bara för att".. Det går att börja senare också :)
 
Tror det är kombination av pappa börjat jobba igen, han på förskola igen och bara en ordinarie kvar (den han gillar minst). Så ska se om vi kanske kan göra miniinskolning igen. Bara rädd att han då sen kommer vilja ha med mig längre sen med... Att om jag börjar stanna längre så vill han att jag ska vara kvar så hela tiden sen

Tänkt att det kanske vore bättre att gå på öppna förskolan istället lite grann.
Men jag vill att han ska få kontakt med dom i gruppen. Hans förra fsklärare tänkte so så att om barn i grupp om två eller så leker bra, så ska dom inte behöva ta in fler i leken om dom inte vill. Hon tyckte inte om "alla får va med". Och berättade sen att när han kommer dit så tar han en leksak, ser över lokalen och sätter sig med den och leker själv. Det gör ont i magen på mig.
Så jag vill gärna se att han trivs där, och får tid med barnen så han får kompisar där.
Som det känns och verkar nu så har han inte direkt några... Han mest är och hittat strategi för att vara där. Han är äldst i gruppen och blev mest verbal av alla där med...
Men jag är rädd för att det är min egen rädsla jag för över. För att vi flyttade då jag var liten, 6, och jag kom inte in i nya gruppen = 9 år av utanförskap.
Så.. Jag får se till veckan.och ska försöka bara chilla.

Självklart börjar han bli sjuk igen med. Tyckt han har verkat hängig och nu fick han feber ikväll
 
@Pilo så jobbigt ni verkar ha det :heart

Jag och personalen bestämde att vi en vecka innan start skulle komma och hälsa på ett par dagar när de var ute för att vänja henne igen. Så det blev en liten inskolning igen. Första dagen vi var där gick det över förväntan så vi behövde inte gå dit men när jag lämnar stannar jag kvar tills hon är inne i nån lek, lägger ett pussel eller vad det nu kan vara för då blir avskedet inte lika jobbigt för henne. Sen har hon en underbar tjej som kommer och möter henne och vill hålla henne i handen :love: fastän dottern oftast inte vill ta den just då. Ge det lite tid och prata med personalen vad de tror kan funka.
 
Sååå tråkigt, tids- och energikrävande det är att tjata på vården! Vi har sedan i mars försökt få hjälp med dotterns problem med snorande och kliande i öron. Allergitest, barn kliar sig normalt i öronen, använd nässpray etc etc har vi gått igenom men ingenting har hjälpt. En öroninflammation med brusten trumhinna tidigt i somras passerade utan större ingrepp (penicillin fick hon givetvis), blod ur örat för ett par veckor sen blev vi hemskickade med igen men så igår äntligen fick vi på helgmottagningen träffa en läkare som tog detta på allvar! Dubbelsidig öroninflammation, penicillin samt örondroppar och en remiss akut till ÖNH i Lund. Äntligen! Ringde imorse och fick en tid imorgon bitti.
Både sambon och jag har ju misstänkt att hon har något med öronen eller öna-regionen som gör att hon har svårt med talet. Förutom då att hennes mandlar var så gigantiska innan operationen i fjol. Så skönt att äntligen ha kommit förbi det där tröga hindret som vc är här. Och det sjuka är att min mamma hade samma problem med vården när min syster var liten för 20 år sen. Med exakt samma sak - öronen.
 
Sååå tråkigt, tids- och energikrävande det är att tjata på vården! Vi har sedan i mars försökt få hjälp med dotterns problem med snorande och kliande i öron. Allergitest, barn kliar sig normalt i öronen, använd nässpray etc etc har vi gått igenom men ingenting har hjälpt. En öroninflammation med brusten trumhinna tidigt i somras passerade utan större ingrepp (penicillin fick hon givetvis), blod ur örat för ett par veckor sen blev vi hemskickade med igen men så igår äntligen fick vi på helgmottagningen träffa en läkare som tog detta på allvar! Dubbelsidig öroninflammation, penicillin samt örondroppar och en remiss akut till ÖNH i Lund. Äntligen! Ringde imorse och fick en tid imorgon bitti.
Både sambon och jag har ju misstänkt att hon har något med öronen eller öna-regionen som gör att hon har svårt med talet. Förutom då att hennes mandlar var så gigantiska innan operationen i fjol. Så skönt att äntligen ha kommit förbi det där tröga hindret som vc är här. Och det sjuka är att min mamma hade samma problem med vården när min syster var liten för 20 år sen. Med exakt samma sak - öronen.

Det är ju verkligen jobbigt, att behöva kriga så för sitt barn :(

Hur gick det? Har ni fått någon klarhet i hur det står till?
 
Det är ju verkligen jobbigt, att behöva kriga så för sitt barn :(

Hur gick det? Har ni fått någon klarhet i hur det står till?

Nä ingenting mer än att hon i princip måste ha öroninflammationer var/varannan vecka för att de ska göra något och inte ens då är det säkert. Så jag lägger ner nu jag orkar inte mer.
 
Nä ingenting mer än att hon i princip måste ha öroninflammationer var/varannan vecka för att de ska göra något och inte ens då är det säkert. Så jag lägger ner nu jag orkar inte mer.


Men åh :mad:
Att det ska vara så tungrott.
Tycker det du säger låter logiskt från andra sidan här.
Vi fick ju förklarat hur det hänger ihop, munnen - mjuka gommen och hörsel/öronen när Gabriel var liten.
 
Men åh :mad:
Att det ska vara så tungrott.
Tycker det du säger låter logiskt från andra sidan här.
Vi fick ju förklarat hur det hänger ihop, munnen - mjuka gommen och hörsel/öronen när Gabriel var liten.

Ja precis. Jag har dessutom en utbildning i bagaget där ÖNH lagts mycket tid på så jag vet mycket väl att allt hänger ihop. Jag fattar inte varför man måste vara en på pain in the ass på vården för att få hjälp? I synnerhet när symptomen är diffusa.
 
Men vad det bara ska krångla :(
Du ska inte ringa tillbaka till samma ställe ni var på?
Det går inte annars att gå till andra och få ny bedömning?

Vi har varit på kvällsmottagning, vanlig vc och ÖNH på sjukhuset så jag vet inte riktigt var jag mer ska vända mig :( en odling är satt nu iaf och hon fick en annan sorts penicillin nu.
 
Öroninflammationen gav sig och snorandet upphörde. Jag väntar bara på att det ska börja igen för då kommer nästa öroninflammation. Jag börjar liksom se ett mönster här.
Vi har fått en remiss till logoped i Landskrona, de ska tydligen vara riktigt bra så det känns hoppfullt. Två månaders väntetid är det men det känns faktiskt som kort tid med tanke på hur länge hon har haft problem.
Vi har varit lite undrande om hon verkligen hör ordentligt och häromkvällen blev vi ännu mer undrande när hon inte hörde om vi sa "saga" eller "sova". Själv säger hon "såga" till båda. Värst var när kissa, dricka och kise kom ut som nästan samma ord. Vi hörde nyansskillnader och kunde oftast tyda rätt men det var mycket svårt för alla andra.
 
Öroninflammationen gav sig och snorandet upphörde. Jag väntar bara på att det ska börja igen för då kommer nästa öroninflammation. Jag börjar liksom se ett mönster här.
Vi har fått en remiss till logoped i Landskrona, de ska tydligen vara riktigt bra så det känns hoppfullt. Två månaders väntetid är det men det känns faktiskt som kort tid med tanke på hur länge hon har haft problem.
Vi har varit lite undrande om hon verkligen hör ordentligt och häromkvällen blev vi ännu mer undrande när hon inte hörde om vi sa "saga" eller "sova". Själv säger hon "såga" till båda. Värst var när kissa, dricka och kise kom ut som nästan samma ord. Vi hörde nyansskillnader och kunde oftast tyda rätt men det var mycket svårt för alla andra.

Håller tummarna! Hoppas verkligen att ni kan få hjälp snart.
 
Efter samtal med min bvc-sköterska så ringde jag upp sjukhuset där hon blev opererad, men de hänvisade oss vidare till remitterade läkare. Så ringde dit (inte vår vanliga vc) och fick en tid. Åkte dit i måndags, beskrev alla problem jag upplevt samt att vi fått remiss till logoped. Läkaren svarar lite som i att hon klappade mig på huvudet och menade att så små barn har många infektioner om året. När läkaren tittat henne i öronen frågade hon mig om hon klagat på ont. Inte alls svarade jag. Det förvånade läkaren mycket eftersom hon hade en pågående öroninflammation. Den ena sidan gick inte att se pga en vaxflaga men på andra sidan buktade trumhinnan ut och var röd. Min dotter har väldigt hög smärttöskel så hon klagar bara när hinnan spricker. Läkaren ändrade sitt sätt helt tvärt och skrev en remiss till operation för att sätta rör i öronen, fjärde öroninflammationen sen i maj som krävt penicillin samt remissen till logoped gjorde att läkaren skulle skriva en remiss med förtur till operation. Vad exakt det innebär visste hon inte men väntetiden är 6,5 månad och i min dotters fall är det inte acceptabelt.

Så skönt att få gehör, tråkigt att det måste till en operation igen. Men det är så skönt att veta att jag haft rätt hela tiden och inte bara inbillat mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 280
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 310
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 395
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp