Bukefalos 28 år!

Sommarhäst

W

wilma1

Hej,

Jag skriver lite kort här bara för att få se hur ni ser på detta.

Jag har chans till att skaffa sommarhäst i sommar, jag trodde att hästen i så fall skulle stå hos min kompis drygt en mil bort där hästen skulle stå på bete hela sommaren men såklart skulle den ridas samtidigt. De har nu blivit lite strul med hagarna och därför kan hästen inte stå är.

Istället ska hästen (om jag ska ha sommarhäst) stå i det stall där jag ridit travhästar sedan januari. Detta stall ligger närmare mig, ca 4 km ifrån mig så jag kan cykla dit. I stallet står 4 hästar och det är ett fint ställe, det kostar 1600 i månaden och då ingår allt.
Det negativa med detta stall är att jag är rädd att jag tappar lusten då jag inte har någon att rida med, hästarna går ut ca kl 5 på morgonen och in ca 6-7 på kvällen vilket jag tycker är alldeles för tidigt under sommaren och ridvägarna är väldigt dåliga då alla vägar är väldigt hårda och det finns inte någon skogsväg att rida på.

Jag vet inget annan ställe hästen kan stå på och och det skulle vara helt fantastiskt att ha häst i sommar men jag ska jobba samtidigt så det blir ju stressigt.

Det jag undrar är om ni skulle kunna tänka er att stå i detta stall eller om ni tror att jag kommer att tappa lusten jag gör de.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Sommarhäst

tror du redan att du ska tappa sugen så vänta till nästa år, då kanske du hinner förbereda det bättre.
 
Sv: Sommarhäst

Jag förstår nog inte vad det är du frågar efter? Men om det inte känns bra så ska du inte skaffa sommarhäst, och absolut inte om du redan innan du hittat en häst tror att du skulle tröttna.

Jag skulle aldrig låna ut min häst till någon som inte själv tror att intresset finns.
 
Sv: Sommarhäst

Jag förstår om min text var lite rörig men ska försöka förklara.

Det är inte så att jag skulle tappa lusten till hästar, jag älskar hästar och har kämpat att åka ut till medryttarhästar i 5 år även fast de ligger 3 mil bort.
Det jag mestadels tänker på är de dåliga vägarna som finns, min pojkvänn kan säkert följa med ut när jag ska rida så jag inte alltid är ensam.

Jag vet inte riktigt vad jag vill fråga om men tycker ni att jag ska ge detta stall en chans eller inte?
 
Sv: Sommarhäst

Jag tycker inte du ska skaffa sommarhäst i år med de förutsättningarna utan i så fall vänta.

Jag har mina hästar vid det du säkert skulle kalla tråkiga ridvägar och jag rider i princip alltid ensam. Jag har tre hästar och har aldirg funderat på att det skulle vara en anledning till att inte ha häst, även om det finns roligare alternativ.
Det låter inte som om du vill ha sommarhäst. Vänta tills du hittar ett ställe du vill ha hästen på, och inte minst hittar en häst.

Finns det folk som lånar ut hästar bara över sommaren?
 
Sv: Sommarhäst

vad är det för fel med att rida själv?

är ju underbart:devil:
jag tycker inte om att ha sällskap med mig iaf, anpassa sig efter andra hela tiden.

du kan ju verkligen umgås med hästen när du är själv med den:)
 
Sv: Sommarhäst

Jag rider nästan alltid själv. Trots att det står närmare 20 hästar i stallet så är vi inte där på samma tider. Det är inga problem alls, nästan skönare. Tycker man det är trist kan man ju ta med musik eller liknande och ha i ena örat.
 
Sv: Sommarhäst

Jag har ridit ensam MASSOR genom åren trots att jag har hästarna hemma hos mamma (som också har hästar) samt har haft flera inackorderade i stallet. Enda gången vi varit flera är när vi rider unghästar eller ska åka på träning/tävling eller uteritter med hästar som inte kan gå ensamma i skogen.

Nu på senare år har vi haft större möjligheter att träna samtidigt men generellt sett har jag tränat mer ensam än med sällskap. Sällan eller aldrig haft jämnåriga kompisar i stallet. Trots det har jag 3 hästar som rids, en som är under inkörning, två avelsston och ett föl. Jag trivs utmärkt även om jag får träna själv. För mig är HÄSTARNA intresset samt träningen av och samspelet med dem. Kompisar träffar jag ändå, i stallet vill jag ha fokus på träningen. Men visst, i vintras hade jag två hästar uppstallade på en annan anläggning och det var superkul att småprata lite i stallgången om kvällarna men när jag tränade så var det på egen hand, då vill jag inte bli störd.

Mvh JV
 
Sv: Sommarhäst

Ska försöka att svara till alla :)

Visst är det få som vill låna ut sin häst till sommaren men som en annan skrev så lånar många ridskolor ut men om jag ska ha häst ska jag inte låna från ridskola,
jag ska antagligen ta en ridtravare då jag som sagt rider travhästar åt en tränare. Jag har haft ett varmblod som sommarhäst förut år 2008 och det passade mig bra.

Anledningen till att jag skulle vilja ha en vän att rida med ja de är att alla är olika och alla vill ha olika mycket sällskap i olika sammanhang och jag är den typen som
gillar att ha en kompis att prata med, jag måste inte men som sagt för mig är ridkompisar ett plus. Visst gillar jag att vara ensam också men det skulle vara roligt om det ens fanns en möjlighet till att rida tillsammans med någon annan någon gång. Hästen jag funderar på att låna är den häst jag hade 2008 då han passade mig väldigt bra men det negativa med om jag lånar den hästen är att det kommer att bli lika ledsamt att lämna tillbaka honom som förra gången då han nästan bara går i hagen där han står nu.
Jag kanske väntar till nästa sommar det får jag se :)
 
Sv: Sommarhäst

vad är det som stoppar dig att rida till din vän, eller att ni möts på halva vägen? då har du ju ridsällskap?

Jag hade gjort såhär, stallat in hästen i stallet, kommit överens med vännen när ni skulle rida och sen ridit halva vägen var.
på så sätt hade du kanske inte tröttnat på att vara själv.
 
Sv: Sommarhäst

Rida till min vän går nog inte för det är stor asfalterad väg hela vägen dit.

Men tror nog att jag ska göra som du säger, stalla in hästen och så blir det till att pojkvännen får cykla med mig mycket i sommar :)
Får nu bara hoppas på att hästen jag hade 2008 inte har gått till slakt :(
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp