Bukefalos 28 år!

Sova dagtid - 1 år

Mirre

Trådstartare
Hur mycket sover era ettåringar dagtid?

Isak är 13 månader nu och sover 1 gång om dagen.
Men det är inte alls lika lätt att lägga honom nu som tidigare och han somnar mellan 12 och framåt typ. Sover han sent på eftermiddagen blir det betydligt svårare att natta, vilket ju är ganska logiskt eg.

Har funderat på om man ska ha låta honom vara vaken hela dagen istället men han blir ju ändå trött och jag tror ändå att han behöver sova på dagen också.
Även om han inte är så intresserad av det
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

När Loke är hemma, så kan han sova i runt 3 timmar dagtid om han sover i sin säng. Han vaknar oftast runt halv 7, 7 på morronen och sen somnar han oftast vid 1 kanske och vaknar rätt ofta vid 4. Jag låter honom sova så länge då han går på dagis 4 dagar i veckan, så det är på helgerna som han sover sådär.

Vi är ute ett par timmar på morronen/förmiddan. Oftast går vi ut vid 9 och kommer hem vid eller efter lunch. Beror på om vi äter hemma eller ej. Efter lunchen somnar han efter en stund och kan då som sagt sova i runt 3 timmar.

Är vi ute eller någon annan stans blir det såklart mindre sömn, han sover bäst i sin säng där det är tyst och skönt.

Loke har tydligt visat att han behöver sova på dagen, han blir helt slut och somnar antingen sittandes eller så blir han ledsen.

För honom fungerar detta jättebra, men han är också ca ett halvår äldre än Isak. Det har ju inte alltid varit så här bra med sovtiderna, utan det kom utav sig självt när det gällde Loke, han bestämde tiderna själv. Det kanske Isak med gör? Du vet vad som funkar bäst för din Isak. Det enda jag håller på är att han ska sova hela natten igenom. Oftast blir det mellan 10 och 11-12 timmar faktiskt.

När han inte får sova så länge på dan, eller inte somnar vid dom tiderna och han sover till mycket senare på eftremiddagen, då somnar han vid typ 10 på kvällen och då sover han inte heller mellan 10 och 12 timmar eftresom att han vaknar ändå vid samma tid. Så det ser man ju att det påverkas rätt duktigt.

Mitt inlägg känns väldigt snurrigt just nu.

Men Loke har aldrig haft ngra enorma sömnproblem. Jobbigast vár när han var spädbarn och skulle lära sig att sova i sin säng.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Alma är snart ett år och hon sover 1-3 gånger per dag. Oftast två, en på fm och en på em. Sover hon bara en gång brukar hon bli smådryg mot kvällen.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Fungerar rutiner för Isak?

Vi har inga benhårda rutiner. Vi har ingen fast tidpunkt för vakna, frukost, mellanmål, lunch, sova, middag, kvällsmat, sova utan vi tar det som det kommer, förutom att jag oftast inte vill att han sover till senare än 4-5 på eftermiddagen och att han ska sova hela natten igenom.

Jag tror inte att jag har gjort något för att få Loke att sova sådär utan det har han bestämt själv. Han kör slut på sig självt under dagen även om vi bara är ute på gården eller om vi går till simbadet.

Brukar Isak vakna och somna ungefär samma tider? Att han sover sent på eftermiddagen förstår jag mycket väl att det blir drygt på kvällen, men vill han sova längre på dagen?
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Våran sover 2-3 timmar på dagen. Fast mest normalt är drygt 2 timmar. hon är 1 år, 5 månader.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Min dotter är 14 månader och sover 1-2 gånger på dagen, beroende på när hon vaknar på morgonen. Hon sover 11-12 timmar natten igenom, men somnar ganska sent. Så går vi upp tidigt slocknar hon vid lunch, och så blir det en lur på några timmar framåt fem, annars sover hon bara en gång några timmar mitt på eftermiddagen. Inga benhårda rutiner här, det är dotterns behov som styr.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Lilla Samli har inte tid att sova, får jag honom att sova en timme på dagen är det mycket! Eller ja, hans middagslur varierar mellan 1-2 timmar för det mesta och oftast somnar han mellan 10-12. Om han somnar efter 13 får jag jätteproblem att lägga honom på kvällen och för det mesta somnar han runt 21 och sover till 07. Ettåringar har ju så roligt när de är vakna, sova kan man göra när man blir gammal!
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Alice sover 1 gång på dagen. Vi tar en tur med vagnen vid 11, sen sover hon i vagnen 1-2 timmar.
Fast skulle vi bli sena och hon inte somnar förens 2 tiden somnar hon ändå lika bra vid halv 8 på kvällen.
Det skulle inte fungera att skippa dagsluren för hon blir väldigt gnällig.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

A är 21 månader och har sedan runt 1- årsåldern sovit en gång per dag, ca 2 timmar åt gången.

Men vi har infört rutiner för när man sover. A lägger sig halv 1 på dagen och på kvällen startar vi kvällsrutinerna kl. 7 och i säng halv 8.
Sedan är det klart, att är vi iväg nånstans, hos mormor och morfar t ex, så kan vi flytta lite på tiderna.
Och ska vi på någon dagsutflykt försöker jag styra in tiderna så hon sover i bilen.

Vi hade en del problem med sömn och nattning och detta är det som fungerat bäst. *peppar, peppar*
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Mina tvillingar (16 manader) ar ratt olika varandra. Amber sover ca 2h mitt pa dagen och sen inget mer innan laggdags kl 19. Sover hon pa em sa blir hon svar att natta och/eller sover uruselt pa natten.
Chloe sover 1h pa fm och 45-60min pa em. Om hon inte far sin eftermiddagslur sa ar hon visserligen jattelatt att lagga men sover sen daligt pa natten.
Sa tyvarr betyder det att moi knappt far ngn egentid pa dagarna (de sover namligen inte samtidigt pa fm!) men a andra sidan far jag tid ensam med bada barnen och det ar ocksa mkt vart :love: (det ar ju SA mkt enklare att bara ha ETT barn att ha hand om :cool: sa det ar nastan som egentid iaf :D)
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Jag läste en intressant artikel i tidningen häromdagen som sa att barn som sover för lite får adhd-symptom och hyperaktivitet.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Tuva, 13 månader, sover nog mellan 2-3 timmar uppdelat på två pass. Men hon absolut sovförbud efter kl 4, sover hon då är hon omöjlig att få och somna vid sju när hon normalt somnar.
Tyvärr funkar det bäst att sova i sin säng så man blir lite bunden hemma på förmiddagen då hon oftast sover sitt långa pass. Men vad gör det egentligen, sova är ju otroligt viktigt tycker jag!
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Min dotter är 17 månader, sover 19.00-07.00 och mellan 12:00-13.30 om hon är hemma. Lite mindre dagtid om hon är på dagis.
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Jag läste en intressant artikel i tidningen häromdagen som sa att barn som sover för lite får adhd-symptom och hyperaktivitet.

Då ligger stackars Ludvig, 6 mån, i riskzonen :crazy: . Han sover utmärkt på nätterna, oftast från 19-06, och sedan en morgonlur till från 06.30- 07.30, alltså i princip 12 h per natt. Däremot sover han för det mesta bara runt en timme, kanske en och en halv, uppdelat på 2-3 ggr under dagen. Fler som har halvåringar som gör ung så?
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Oj då. Fast för lite vet jag inte om det blir, han sover 10 timmar på natten och 1-2 på dagen. Fast överaktiv är han ju :D (eller en helt normalsprallig ett och ett halvtåring)
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

hehe ok så det kanske inte finns så mycket belägg i det.... fast det kan ju vara så att ADHD-barn sover mindre generellt? men att barn kan sova mindre och ändå vara aktiva fast inte ha ADHD?
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Li är 17 månader och har stort sovbehov. Hon sover minst 2 timmar på dagen, dagarna hon är på dagis sover hon en omgång på dagis (oftast bara 30 minuter) och så två timmar när hon kommer hem. Dessutom sover hon mellan 19-8:30 och då måste jag väcka henne på morgonen för att vi ska hinna till dagis, i sträck, över natten. Men, hon är en liten terrorist när hon är vaken och gör av med en sjujävla massa energi. Vi har fått tillsätta olja i maten då hon gör av med mer energi än hon får i sig, och då äter hon lika mycket som jag. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Sova dagtid - 1 år

Ja, det tror jag, med tanke på att ADHD barn har väl mycket svårt att koppla av?
Jag tror mest på att alla barn har olika sömnbehov. För vissa barn funkar det alldeles utmärkt med att sova mindre, för vissa andra funkar det inte alls. Sådan är Loke, sover han mindre så får man veta det genom hans :devil:humör. :p
 
Sv: Sova dagtid - 1 år

Har också funderat på det där.
Steker maten i olja med tanke på järnvärdet och köper inte hem lätta produkter. Standardmjölk osv blir det såklart. 40-60% på smöret till mackorna osv. Inte bra för mig, men bra för Loke:D
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 657
Senast: Blyger
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 796
Senast: Murphy
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 958
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 813
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp