Spänd, eller ?

K

kosmos

Hej !

Har ett problem när jag rider min häst, och vet inte om det beror på att hon är spänd eller vad det är .

I vänster varv tar hon stöd på yttertygeln och kan fortfarande hålla kvar ställningen inåt. Men i högervarvet, när jag ber henne att ta stöd på ytter och samtidigt vara böjd inåt så bara totalvägrar. och håller jag bara på ytter i det varvet så går hon utåtställd..:confused:

Sorry för hyperflummig förklaring..,

nån som förstår vad jag menar ? :smirk:
 
Sv: Spänd, eller ?

förstår precis.. var precis på en clinic där Per Waller visade hur man skulle gå till väga.
Enligt honom skulle böjningen komma frivilligt.
Håll kvar stödet på ytter tyglen. (i det "svåra" varvet)
Led med inner tyglen.. dra absolut inte tillbak inner handen. Bara ledande.
Försök att få hästen att söka sig ner mot stödet. Gärna lång och låg.. jag vet inte riktigt hur han gjorde man han travade runt på en volt... fick hästen att känna sig bekväm med bettet..(han red på tjockt gummi bett)
Han struntade i fromen... och huvuet var uppe i luften var inga problem så länge hästen vänjde sig vid stödet. Man ska aldirg försöka tvinga hästen..
Jag tror din häst har en svagare sida.. kanske sadlen är lite lite sned.. jag före slår att du tar hjälp av en tränare..:D
Lycka till....
 
Sv: Spänd, eller ?

Jag förstår precis jag med. Detta är inget ovanligt utan beror på att hästen, precis som ryttaren har en svag och en stark sida. Många gånger brukar man även som ryttare ge för mycket stöd på yttertygeln, vilket man oftast lärt sig på ridskola och dylikt. Det är sant att man ska ha stöd på ytter, men man får absolut inte hålla i, för då låser man hästen.

Ta ledande tag med innerhanden och mjukna/följ med med ytter. När du känner att hästen vågar/kan ta "stöd" på inner tar man mer kontakt på ytter. Börjar man med att ta tag i yttertygeln kan inte hästen få med sig kraften från bakbenen genom hela kroppen för att ge efter. Tänk även på att inte sitta och nöta i det "svaga" varvet, då det förmodligen e så att det finns en svaghet även i det så kallade lätta varvet. Jobba på och var konsekvent! Hoppas du kanske fått lite tips, även om det kanske låter flummigt. Lycka till! :)
 
Sv: Spänd, eller ?

Mycket vanligt som dom andra säger att det handlar om hästens svaga och starka sida. Dock förutsätter det att hästen är kollad i munnen av någon som VET vad den gör.

Den metod som Mahogny skrev tycker jag personligen att man ska använda sig av endast med tränare elelr om man verkligen VET vad man gör. Den må vara effektiv och enkel för hästen att förstå, men den kan också bli väldigt fel...

Jag förstod inte riktigt Ellebelles beskrivning... För om hästen fortsätter gå ställd utåt så har det oftast att göra med att den inte tar kontakten med yttertygeln, så varför ska man då få den att ta kontakten med inner. Hästen brukar gå utåtställd för att undvika kontakt med yttertygeln...

Mycket viktigt också att du vet vad du gör med din sits. Det är inte konstigt om hästen går ställd utåt om du sitter som om hästen skulle gå utåtställd, det kan dock vara väldigt svårt att komma tillrätta med sitsproblem utan en tränare som koncentrerar sig på just sitsen. Du löser inga problem om du sitter "fel" och bara jobbar med att få hästen att acceptera yttertygeln utan att lära dig sitta rätt samtidigt... Du ska se hand och skänlar som den ram som håller ihop hästen. Hästen ska böja sig runt ditt innerben (som om det vore ett träd -och ett träd är inte särskilt aktivt, bara stabilt men ändå flexibelt) -inte din innertygel- och yttertygeln och ytterskänkeln är de hjälper du har till ditt förfogande för att mer exakt kontrollera formen, hindra hästens energi att fortsätta framåt och istället få hästen att forma sig runt ditt ben -trädet.
 
Sv: Spänd, eller ?

Kontrollera munnen i första hand och sök upp en duktig intruktör!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp