Spänna westerngjord "for dummies"

lulski

Trådstartare
Jag har nyligen på vinst och förlust köpt en sadel jag ska prova på hästen. Det rör sig om en distanssadel men som väldigt mycket liknar en westernsadel. Nu är jag TOTALT okunnig i westernutrustning så därför undrar jag om det finns någon här som har någon fin liten manual i hur man spänner sadelgjorden på en westernsadel :o:D
 
Jag har nyligen på vinst och förlust köpt en sadel jag ska prova på hästen. Det rör sig om en distanssadel men som väldigt mycket liknar en westernsadel. Nu är jag TOTALT okunnig i westernutrustning så därför undrar jag om det finns någon här som har någon fin liten manual i hur man spänner sadelgjorden på en westernsadel :o:D

jag skulle så gärna vilja hjälpa dig, men kan inte för min värld förstå hur jag ska kunna förklara hur man gör över nätet :D. Helt omöjligt faktiskt.. försökte googla någon bild också men hittade ingen. Du får nog fråga någon westernkunnig i närheten
 
Den där känslan minns jag mycket väl. Var sjutton gör man med den där långa flärpen ??? Jag ska försöka förklara men det är enklare om du hittar någons om kan visa.
Du drar den långa delen som sitter i sadeln genom ringen på sadelgjorden (innifrån och ut) sen drar du upp den till fästet i sadlen igen och drar den genom där. När du nu har ett helt varv så drar du återigen ner den till sadelgjorden och fäster den här gången med pinnen i ett av hålen. Den del du nu har kvar hänger du på därför avsedd plats på sadeln så den inte hänger och dinglar. Tänk på att du blir stark iom att du har flera brytpunkter så känn på gjorden dra inte så långt du orkar.
Det går att dra ett varv till om du behöver för att hålen sitter för långt ut men det är svårt att få det hela bra då så jag rekomenderar att du i det läget gör fler hål.
 
Tack för svar alla!

Jag försökte också googla fram bra bilder innan jag startade tråden men hittade inte några bra. Nu blir det att åka ut till stallet och försöka få till det och hoppas att sadeln sitter kvar :-D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 221
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 616
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 181
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp