Spånförbrukning

Är det omöjligt att 1 bal strö/ vecka räcker till en häst som går ute 8-15?

  • Ja, det är omöjligt, det går åt mer.

    Röster: 27 52,9%
  • Nej, det räcker.

    Röster: 24 47,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    51
Det har funkat bra för mig förr och då har jag inte haft bädd. Dock ganska lättmockat.
Minns att jag fick köpa till en extra bal då och då, men inte så himla ofta. Det viktiga är väl att man strör upp ordentligt från start så att det inte är gränsfall hela tiden.

(Spånbalar)
 
Ingen av mina hade klarat sig på 1 bal/vecka. Min förra brukade däremot använda en halv/vecka, så det är lite beroende på häst.

Nästa häst jag köper ska jag komma ihåg att fråga om den är renlig i boxen - så sjukt jobbigt med två grisar :-)
 
Ingen av mina hade klarat sig på 1 bal/vecka. Min förra brukade däremot använda en halv/vecka, så det är lite beroende på häst.

Nästa häst jag köper ska jag komma ihåg att fråga om den är renlig i boxen - så sjukt jobbigt med två grisar :-)

Haha, istället för att fråga typ, vad har den gjort i livet så är den viktigaste frågan av allt: Är hästen en gris i boxen eller ej?:rofl: :D
Ps det går att lära skitgrisar att bli mindre grisiga:)
 
Hade nog varit på gränsen även för min renlighet häst. Med tanke på antalet timmar inne.
5 balar/månad hade varit bra som någon annan skrev :)
 
Haft 2 som utan problem klarat sig på 1 bal/vecka (1 var häst och 1 ponny),
1 jag har nu är på gränsen vid så lite ute, han är extremt renlig och fördrar att kissa ute men han kissar floder när han väl kissar,
1 definitivt nej skulle aldrig funka för tillfället.
 
Hur då? :eek:
Det hade min jordfräs till ponny behövt! Hon grisar ner ordentligt i boxen, river upp bädden var och varannan dag..

Har gjort såhär med mina som varit riktiga grisar och bajsat typ överallt, från krubba till vattenhink osv. När dom är i boxen och jag varit där så flyttar jag högen till bakre raden mot väggen i boxen. Så varje gång dom bajsade la jag helt enkelt högarna på och brevid varandra längst bak i boxen vilket resulterade i alla började bajsa där. Hade spån då och gjorde en liten bajsränna längs väggen. Det tog allt från 2 dagar till en vecka för grishästarna att fatta och det har hållt sen dess samt funkat på alla. :)
 
Jag har två hästar. En av dem är överrenlig. Hon skiter på hög och kissar endast ute. Den andra är renlig. Han skiter vanligen på en plats men det kan finnas ströhögar och så kissar han inne. Ingen av dem vandrar i skiten som de lägger på sina skitställen. Det här förutsätter dock att de får vara ute ordentligt. Vanlgien är de ute 12-14 timmar. Skulle de stå inne 17 timmar så gäller säkert helt andra förutsättningar. Damen som inte kissar skulle nästan bli tvungen att kissa inne. Bägge skulle troligen börja röra sig mer i boxarna och därmed sprida gödseln. Valacken skulle troligen börja gräva av ren frustration så bädd skulle inte fungera.
I nuläget förbrukar de tillsammans 1-2 IKEA kassar med halm i veckan. Hade de stått inne så mycket som trådstarten antyder vill jag inte ens tänka på ströåtgången.
 
Jag har två hästar. En av dem är överrenlig. Hon skiter på hög och kissar endast ute. Den andra är renlig. Han skiter vanligen på en plats men det kan finnas ströhögar och så kissar han inne. Ingen av dem vandrar i skiten som de lägger på sina skitställen. Det här förutsätter dock att de får vara ute ordentligt. Vanlgien är de ute 12-14 timmar. Skulle de stå inne 17 timmar så gäller säkert helt andra förutsättningar. Damen som inte kissar skulle nästan bli tvungen att kissa inne. Bägge skulle troligen börja röra sig mer i boxarna och därmed sprida gödseln. Valacken skulle troligen börja gräva av ren frustration så bädd skulle inte fungera.
I nuläget förbrukar de tillsammans 1-2 IKEA kassar med halm i veckan. Hade de stått inne så mycket som trådstarten antyder vill jag inte ens tänka på ströåtgången.
Vi har hästarna inne mycket på vintern och halmåtgången är enorm! Jag halmar varje dag, lika mycket som jag plockar ut. Dvs en överfull stor 2hjulig kärra med halm. Och då har vi spån i botten som är tänkt att suga upp urin :grin:
 
Vi har hästarna inne mycket på vintern och halmåtgången är enorm! Jag halmar varje dag, lika mycket som jag plockar ut. Dvs en överfull stor 2hjulig kärra med halm. Och då har vi spån i botten som är tänkt att suga upp urin :grin:
Hade jag inne mina mycket tror jag inte jag skulle kunna ha halm. Jag vill inte tänka på hur luften skulle bli om de började röra runt halmen :yuck:
 
Det räcker åt mina, de går dock ute några timmar längre.
Har inte bädd men renliga hästar. Kissar på samma fläck varje natt och drar inte runt skiten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp