Spännande korsningar

Det verkar inte vara någon genomtänkt avel när man korsar en och samma hingst med ston av helt olika raser, snarare att man betäcker med det man har i närheten.
Så om man betäcker olika raser med exvis en och samma fullblodshingst är det lika galet och ogenomtänkt? :crazy: Jag vet inte vad som är tänket då jag inte känner till vem eller vilka det är men jag förstår inte vad som är sjuk med mulor i sig. :meh:
 
Så om man betäcker olika raser med exvis en och samma fullblodshingst är det lika galet och ogenomtänkt? :crazy:

Nej, under förutsättning att det är raser där fullblod används för att tillföra eftertraktade egenskaper, ex. inom SWB eller ridponny-aveln. Det blir ogenomtänkt när det används i raser där de inte har mycket gemensamt, som t.ex. fjordhäst eller islandshäst.

Jag vet inte vad som är tänket då jag inte känner till vem eller vilka det är men jag förstår inte vad som är sjuk med mulor i sig. :meh:

Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg, men jag har inget emot mulor överhuvudtaget. Men utifrån scenariot som beskrevs hade jag svårt att se ett uppenbart avelsmål när man använder sig av både tinker och islandshäst.
 
Ok då kanske bilden är missvisande. För jag kan inte se något annat än en proportionerlig häst. Vacker eller inte.
Eller så har vi helt enkelt olika uppfattningar om båda punkterna. Jag tycker att han är ful och oproportionerlig, du inte. Så kan det vara. :)
 
Eller så har vi helt enkelt olika uppfattningar om båda punkterna. Jag tycker att han är ful och oproportionerlig, du inte. Så kan det vara. :)
Fast ser han ut som på bilden? Då tycker du alltså att de flesta kallblodstravare är fula?
Det är ju ofta man föredrar någon speciell ras. Själv tycker jag islänningar ser märkliga ut, speciellt dom i tävlingskondition.
Jag tycker att din ser ut som dom här nedan.
images
B.W.Modde_-1.jpg
Ferseth.jpg
 
Vet en (stor) åsna som just betäckt en tinker och väntar på att betäcka ett islandssto.


Kan inte ens komma på en kommentar till detta..................O_o

Det blir ju en helt vanlig mula, vad är det för konstigt med det? Det finns ju många länder där man har mulor, även om det inte är så vanligt här.
 
Det blir ju en helt vanlig mula, vad är det för konstigt med det? Det finns ju många länder där man har mulor, även om det inte är så vanligt här.

Jo, men man antar väl att även det bör styras av någon sorts genomtänkt avel snarare än att vilken häst som helst med vilken åsna som helst?
 
Jo, men man antar väl att även det bör styras av någon sorts genomtänkt avel snarare än att vilken häst som helst med vilken åsna som helst?

En stor åsna och en tinker låter relativt genomtänkt för mig. Dvärgåsna och travare hade varit märkligt, men just stor åsna/kallblod är väl hur man brukar göra? Lugn och stark är väl de egenskaper man brukar vilja få fram.
 
En stor åsna och en tinker låter relativt genomtänkt för mig. Dvärgåsna och travare hade varit märkligt, men just stor åsna/kallblod är väl hur man brukar göra? Lugn och stark är väl de egenskaper man brukar vilja få fram.

Jo, men sedan var det en islänning på lut också.
 
:-) Det jättekorta stupande korset. Den mycket korta ryggen. Att dom är så tunna. En islänning i normalkondis är ju inte så vass över korset. Men det är ju en smaksak. Jag skulle aldrig kalla dom fula, bara att dom inte tilltalar mina hästögon.

Ja det är en smaksak :D

Hingsten på bilden är 5 gångarter, därför han har så sluttande kors.

Ska se om jag hittar någon bild på en 4 gångare.

Jag tycker det är roligt att gå höra andras åsikter. Därför jag frågade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp