Spännande korsningar

Den mest spännande korsningen jag har träffat på är Nokota/"Kuntz pony". Jag diggar den framför allt för pony-delens historia, då den i sig är en korsning av vad för ponny-sized ras som helst som kunde göra resultatet "hot as hell". Det var en familj med tolv syskon som började ta fram dessa vilddjur till ponnier på 50-talet för att sätta skräck i andra tävlanden i alla möjliga snabba grenar som man kan stöta på i jordbrukarbyar på prärien. Nokotan är en vildhästtyp från North Dakota och jag föredrar dem dock renrasiga, men här är en Nokota/Kuntz och hon har definitivt ärvt en hel del attityd.
uLcK8CXqKG-PPFTlumwPM0cHcCtuGEv6ZTD6GoIKzv5a2XZ_gtysHm0SCJfin7K296szGaYtxnJYseS5chLCNPoeQHd4sgE_5XQAfVbNh0IPSI-8Q4SNa3nY40rgYy7ihxAnkPM-HytV9D9M4s6gsAuyo1JtwLc_7mjqAJMqnzLiOawYAf0XyEtYn3WXMcCcDk18csz4i5Qj638_AqpIz9uASnprfa8I0XlcXi_dz18v_rXll0upXxqTcSo4-X5AmVOgDUCgdivPENkzKWXOxt_lZm013-mT8it0NromhZxTnIv7vPDUNjBflva-uapI9JB8OeD2HqvmH-FGflI-BNeZt9dBOxZjhx_pfrPLJTgPSgLOe2BP48sYW3dCw6AvHMSyutw4J6Id7dwUX10sCRt8BdWMSoKM_NjaBtnHKbG8tQnpU8XdtBcbfNjG2FoFBQ6tHQVwpihG_1MwZik5Q7M_PZOyosJQdewQV75mEnKte2nibMhb1nfE5WmboxHV83FOfG4OxIn0M9s1lnN0Kixo0KEL7Uz7UaP9Z7Z0zPwn-zfHF2YvJ8Nry61otTqaTKklkdukx7bT0I3MEKKmzD3kefvVt_sQHhf28gI7kQ=w1220-h915-no
AF1QipMP2cCm-LIOMsye8IDP857MIqg3qt6clXGkAPM
AF1QipMP2cCm-LIOMsye8IDP857MIqg3qt6clXGkAPM
 
Konstigaste korsningen jag råkat ut för, var ett American Saddlebredsto som betäckts med en - håll i er - Amerikansk Miniatyrhingst! Man hade byggt en ramp som hingsten gick upp på för att kunna betäcka. Ska tillägga att jag bara träffade hingsten och stoet men avkomman var inte född ännu. Avkomman skulle bli en trevlig ridponny, menade man. Jag önskar verkligen att jag följt upp det hela...... Detta var i USA, var annars...!
 
Konstigaste korsningen jag råkat ut för, var ett American Saddlebredsto som betäckts med en - håll i er - Amerikansk Miniatyrhingst! Man hade byggt en ramp som hingsten gick upp på för att kunna betäcka. Ska tillägga att jag bara träffade hingsten och stoet men avkomman var inte född ännu. Avkomman skulle bli en trevlig ridponny, menade man. Jag önskar verkligen att jag följt upp det hela...... Detta var i USA, var annars...!
Den ponnyn (den måste väl ha blivit ponnystorlek av den?) hade det varit intressant att se en bild på! Undrar verkligen hur en sån korsning hade blivit..
 
Jag red en korsning häromdagen: nordsvensk/varmblodig travare. Väldigt rolig häst att rida! Mycket motor och har lätt för att gå i form. Traven är fin och man märker inte av travaren i henne i den. En härlig och maffig häst som är mycket häst att rida! Otroligt rolig individ! Hur såna korsningar brukar vara vet jag inte. Nån annan som ridit en sån korsning?
 
Jag red en korsning häromdagen: nordsvensk/varmblodig travare. Väldigt rolig häst att rida! Mycket motor och har lätt för att gå i form. Traven är fin och man märker inte av travaren i henne i den. En härlig och maffig häst som är mycket häst att rida! Otroligt rolig individ! Hur såna korsningar brukar vara vet jag inte. Nån annan som ridit en sån korsning?
Ingen exakt sån men travarkorsningar har jsg två stycken. Finns presenterade tidigare i tråden :D
Jag upplever att traven ofta är helt ok medan det syns tydligare i galoppen isf.
Båda mina har helt okej gångarter, väldigt medelmåttiga men inte alls så att travaren syns uppenbart. Den enas galopp är tillräckligt medelmåttig för msvb dressyr iaf :Dmedan den andra behöver mycket jobb med styrka och balans men även den galoppen kommer bli helt ok.

Sen är det hästar med mycket i huvudet. Inga menlösa individer direkt utan det är mycket häst att hantera.
Men roliga som tusan!!
 
Jag red en korsning häromdagen: nordsvensk/varmblodig travare. Väldigt rolig häst att rida! Mycket motor och har lätt för att gå i form. Traven är fin och man märker inte av travaren i henne i den. En härlig och maffig häst som är mycket häst att rida! Otroligt rolig individ! Hur såna korsningar brukar vara vet jag inte. Nån annan som ridit en sån korsning?

Vi hade en fjording/varmblodskorsning i vårat stall. Den hade fått det "värsta" av båda raserna och var inte så himla rolig att rida.

Det är ju det som är problemet med en korsning. Att man inte kan styra lika bra som i en homogen ras.
 
Jag red en korsning häromdagen: nordsvensk/varmblodig travare. Väldigt rolig häst att rida! Mycket motor och har lätt för att gå i form. Traven är fin och man märker inte av travaren i henne i den. En härlig och maffig häst som är mycket häst att rida! Otroligt rolig individ! Hur såna korsningar brukar vara vet jag inte. Nån annan som ridit en sån korsning?
Jag har en sån.
dsc02755_554e6bac9606ee04c6ed13a6.jpg

10524571_814227311934573_482512257125632880_n_53c45a739606ee45a7847017.jpg

dsc00922_53c04602ddf2b37f21409456.jpg

13767460_1119125234828251_2007684036_n.jpg

En väldigt trevlig allroundhäst, trygg som sjutton.
 
Har en frieser/new forest 5år
En frieser/nordsvensk dam 18år
Vet ej hur man lägger in bilder här.....sitter med mobilen.
 
Jag har just nu en frieser/kwpn. Jag har blivit helt förälskad i den korsningen! Fantastiska gångarter men samtidigt nättare och "smidigare" än en renrasig frieser. Min framtida dressyrstjärna!
 
Har ni träffat på några spännande raskorsningar och hur blev dom som vuxna?
Jag har ju precis köpt mig en ettårig korsning PRE/ardenner. Det är kompisen som fött upp så jag har bara sett honom på kort innan köp och där såg han ganska "kort" ut. Nu vid leverans så klev det ut en väldigt proportionerlig pålle - som en lipizzanerunghäst ungefär. Jag har aldrig träffat på korsning med PRE/kallblod så det ska bli så spännande att se hur han blir.

Har ni kort på korsningar så vill jag se dom.
Den jobbigaste korsning jag ridit var arab/fjording. Hon hade kort grov hals och körde upp näsan i vädret så hennes öron petade en i ansiktet när hon "arabstressade". Men hon var envis som en fjord.
Finns en PRE/ardenner i fb gruppen PRE korsningar den har tävlat lite dressyr ser ut som en ardenner.
 
Kom på en till lite "märklig" korsning:
Mamman Connemara/Welsh Mountain, sirlig näpen liten C-ponny skimmel.
Pappan förmodad Tinker, okänd storlek.

Avkomman blev 162 cm och skimmel....
 
Jag hade en korsning arab/nordsvensk travare. Kanske inte lika udda som vissa av korsningarna som nämns här, men ändå ingen vanlig korsning ^^

2hwzqx3.jpg
 
Upptäckte att min lille hade ramlat ur fotoalbumet. Inser att jag borde ta lite mer foto på honom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp