Spannmålskänslig valp? alllergi?

Lugiasmatte

Trådstartare
Googlar och googlar och får så många bra träffar i det här forumet så nu gör jag en egen tråd då jag inte får de svar jag behöver av att läsa andras. :)

Har en valp på 7 månader som började fälla hår runt ögonen, (och var lite då och då fuktig runt ögonen) när vi bytte från uppfödarens spannmålsfria foder till ett som vi tänkte var bra. Av en slump (!) fick vi ta bort det foder vi tänkt oss (fel på produkten, utredning pågår med tillverkaren)- och valde då ett spannmålsfritt.

Tillräckligt håravfall så att man "ser" det men ingen akut och allvarlig klåda, svullnad etc.

Genast blev det bättre med hårbortfallet, tills jag gav vovven ett "märgben" som var fyllt med, ja gissa? Redan samma dag och dagen efter rasade det hår, hon blev rejält blöt och det kliade.
Jag ringde vetten som sa att det kan vara fodret, eller en parasit, men rekommenderade att jag höll undan spannmål och avvaktar några dagar och höra av mig igen om det blir värre.

Jag har NOLL erfarenhet av allergi hos hund och tycker att det hela känns lite overkligt. har bara en massa fördomar (sorrt ;) - Typ det händer bara amstaffs och korsningar. Och dessutom vuxna hundar. och de blir allergiska mot typ fläsk.

Men;
Idag är det dag tre utan spannmål och det ser torrt och fint ut kring ögonen.

Jag har noll erfarenhet av parasiter också, kan de tok-backa och starta om efter några dar?

Vill gärna ta del av era erfarenheter! :)
 
Googlar och googlar och får så många bra träffar i det här forumet så nu gör jag en egen tråd då jag inte får de svar jag behöver av att läsa andras. :)

Har en valp på 7 månader som började fälla hår runt ögonen, (och var lite då och då fuktig runt ögonen) när vi bytte från uppfödarens spannmålsfria foder till ett som vi tänkte var bra. Av en slump (!) fick vi ta bort det foder vi tänkt oss (fel på produkten, utredning pågår med tillverkaren)- och valde då ett spannmålsfritt.

Tillräckligt håravfall så att man "ser" det men ingen akut och allvarlig klåda, svullnad etc.

Genast blev det bättre med hårbortfallet, tills jag gav vovven ett "märgben" som var fyllt med, ja gissa? Redan samma dag och dagen efter rasade det hår, hon blev rejält blöt och det kliade.
Jag ringde vetten som sa att det kan vara fodret, eller en parasit, men rekommenderade att jag höll undan spannmål och avvaktar några dagar och höra av mig igen om det blir värre.

Jag har NOLL erfarenhet av allergi hos hund och tycker att det hela känns lite overkligt. har bara en massa fördomar (sorrt ;) - Typ det händer bara amstaffs och korsningar. Och dessutom vuxna hundar. och de blir allergiska mot typ fläsk.

Men;
Idag är det dag tre utan spannmål och det ser torrt och fint ut kring ögonen.

Jag har noll erfarenhet av parasiter också, kan de tok-backa och starta om efter några dar?

Vill gärna ta del av era erfarenheter! :)


Om det blir bättre utan spannmål så är det något hunden reagerar på. Prova att utesluta spannmål helt i foder, tugg och godis. Mår hunden bra med spannmåls fritt foder så är det bra. Fort sätt uterslut det hunden på i foderväg. Det är enkel lösning.

Haft foder allergisk hund i många år. Och hunden utvecklade en kronisk inflamation avmage o tarm. Medicinerades och man får vara super strikt med vad hunden får i sig även på promenader o liknade. Vår var extremt känslig.
 
Jag tror vi kommer att få problem i framtiden.
Allt fler ger sina valpar spannmålsfritt, de växer upp på spannmålsfritt och har kanske aldrig ätit mat med spannmål.

Sen går dom i avel! Men man har inte en aning om ifall avelshunden eventuellt är allergisk mot t ex vete...

Själv ger jag alla mina hundar lite allt möjigt, över tid.
Spannmål, olika köttsorter o s v.

Jag låter även valparna smaka på olika sorters födoämnen under såväl valpstadiet som under uppväxten.
Dels för att jag tror att immunförsvaret behöver råka ut för både det ena och det andra för att utvecklas på ett bra sätt, men jag skulle ju se om någon valp såg ut att reagera på något.

En sådan valp måste man ju tala om för blivande valpköpare att den valpen inte under några som helst omständigheter skall gå i avel.

Nu har det peppar, peppar aldrig hänt mig att en hund varit födoämnesallergisk förutom min nu 16-åriga tik som de sista månaderna (tidigare plåtmage) börjar visa problem med mat som innehåller spannmål.

Att en hund vid så hög ålder inte längre tolererar allt, det kan jag ha överseende med. Hon har ändå avkommor i 6 generationer som inte uppvisar födoämnesallergier.
 
Ok, jag har aldrig ens tänkt på avelsfrågan eftersom min hund är en sällskapshund och hundavel för mig är detsamma som raketvetenskap.

Antar att jag ska kontakta uppfödaren och informera då?
hon har kliat sig idag också (dag 2 på vetefri diet) men är torr och "fin".
 
Ok, jag har aldrig ens tänkt på avelsfrågan eftersom min hund är en sällskapshund och hundavel för mig är detsamma som raketvetenskap.

Antar att jag ska kontakta uppfödaren och informera då?
hon har kliat sig idag också (dag 2 på vetefri diet) men är torr och "fin".

En seriös uppfödare vill absolut veta om det finns allergier i linjerna då det ofta är ärftligt.
 
Miss Mandy, min 10 ariga Rottis har alltid varit kanslig for spannmal, men mest genom absolut bedovande gaser. :yuck:
Hon har dock ocksa allergier som framfor allt satter sig pa ogonen. Hon blir, som du sager, "blot" och ibland ser det ut som "cherry eye" (prolapsed eye lid) och hon ar rejalt irriterad och kliar. Det racker med att Jag gnuggar ogat med min hand och tvattar av runt om i nagra dagar sa blir det battre.
Det blir sa av for mycket vind (och i oknen av den standiga sanden i luften) vissa pollen gissar jag da det ocksa till viss del ar sasongsmassigt.
Hon har det lindrigt nog for att aldrig behova medicin, eller sa har jag bara varit bra pa att halla efter.:p
 
Jag tror vi kommer att få problem i framtiden.
Allt fler ger sina valpar spannmålsfritt, de växer upp på spannmålsfritt och har kanske aldrig ätit mat med spannmål.

Sen går dom i avel! Men man har inte en aning om ifall avelshunden eventuellt är allergisk mot t ex vete...

Själv ger jag alla mina hundar lite allt möjigt, över tid.
Spannmål, olika köttsorter o s v.

Jag låter även valparna smaka på olika sorters födoämnen under såväl valpstadiet som under uppväxten.
Dels för att jag tror att immunförsvaret behöver råka ut för både det ena och det andra för att utvecklas på ett bra sätt, men jag skulle ju se om någon valp såg ut att reagera på något.

En sådan valp måste man ju tala om för blivande valpköpare att den valpen inte under några som helst omständigheter skall gå i avel.

Nu har det peppar, peppar aldrig hänt mig att en hund varit födoämnesallergisk förutom min nu 16-åriga tik som de sista månaderna (tidigare plåtmage) börjar visa problem med mat som innehåller spannmål.

Att en hund vid så hög ålder inte längre tolererar allt, det kan jag ha överseende med. Hon har ändå avkommor i 6 generationer som inte uppvisar födoämnesallergier.

Ja det är nogväldigt olika uppfödare som ger olika. Vår hund hade ätit allt möjligt i fodervög som valp och som unghund. Även vår hunda föräldrar. Ändå blev hon mycket känslig i sin mage.
 

Liknande trådar

S
Övr. Katt Min katt är allergisk mot något och har klåda runt ögon och slickar sig på mage och bakben. Nu håller jag på att mat-testa honom. Han...
Svar
8
· Visningar
2 938
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp