Spara våra kronor

Ichigo

Trådstartare
Låt oss snacka om det som alla smiter från. Pengar. Nä, inte riktigt. Men vi vet alla att det kan bli dyrt med en häst, dyrare med två och för att inte tala om hur dyrt det är om man har dem uppstallade på ett dyrt ställe, häst som är kräsen som måste ge specialfoder och en annan som behöver annat. Pengarna rinner iväg snabbt som attan och alla kommer till ett stadie där man tänker, det här går inte, jag måste ha lite pengar att leva på också! För let's face it, vi är inte miljonärer och är någon det så byt gärna med mig! Det spelar ingen roll om man tänker tanken innan man gjort slut på alla pengar eller efter för alla tänker det. Så varför inte tipsa varandra om våra ekonomilösningar för, tja, allt? Ja men verkligen, allt! Pälsglans, sadelkammarinredning, lindor, ja allt ni kan komma på! Även om man bara sparar någon krona här och där så blir många droppar små snart en stor å :)
 
Själv tycker jag inte det är nödvändigt men det finns ju folk som, precis som jag, har en tendens att lägga några extra kronor på hästen med något som kan få den att må lite bättre eller se lite bättre ut :)
 
Man sparar väldigt mycket pengar på att analysera sitt grovfoder, ge de mineralerna hästen faktiskt behöver ha och att skippa alla färdigfoder och istället ge rena foder och att räkna foderstat. Alltså ge hästen vad den faktiskt behöver och inte en massa onödigt. Bara det här med att folk fortfarande ger sina hästar b-vitamin kostar massor med pengar varje år helt i onödan. Hästar tillverkar b-vitamin själva i tarmen så det finns ingen som helst anledning att tillsätta det för hästen kissar bara ut överskottet. En häst som inte kan tillverka b-vitamin i tillräcklig mängd behöver veterinärvård för den är svårt sjuk.
Skillnaden mellan att ge sin häst färdigfoder med flashigt namn eller rena foder är enorm. Det handlar om hundralappar varje månad för en häst beroende på hur mycket hästen får och sen är det bara att plussa på för hur många hästar man har. Dessutom är det bättre för hästen om den får det den faktiskt behöver. Den mår bättre och kan prestera bättre om mineral, protein och energibehov är tillgodosedda.

En annan sak är att lära sig mocka ordentligt så att man inte slänger ut en massa rent strö. Endel gödselstackar ser ut som om de snarare vore rena halm, kutterspån eller torvhögar istället för just gödsel.

Jag har som regel att om jag vill köpa något nytt så måste jag sälja något gammalt först. Det gör att jag inte köper på mig en massa i onödan och det som inte används blir sålt och pengar kommer in. Man behöver inte heller köpa "fina märket" av allt utan vanligtvis så duger budgetalternativet precis lika bra. Man måste inte heller ha mängder utav samma sak heller utan hellre ha ett fåtal funktionella saker som man håller i gott skick än att te x. ha 30 schabrak liggandes i sadelkammaren som man ändå inte använder hälften utav.
 
Håller med TinyWiny. På grundläggande plan finns mycket att göra. Det som kostar mest är det grundläggande, dagliga. Och sjuka hästar kostar också mycket, vare sig det är hältor eller beteendestörningar.

Bra stall, bra utevistelse i stora hagar med naturligt beteende, vettiga rutiner och inte en massa onödigt foder och utrustning - så håller man sin häst på ett vettigt sätt både för hästen och ekonomin.

Min favorittränares motto är "Keep it simple and keep them happy". Det är en mycket god början.

Hoppa över färdigfoderblandningar, nya grejor varje vecka, konstiga träningsmetoder och snyggaste släpet. Satsa på det som fungerar.
 
Mitt främsta tips är att ändra sin inställning till vad man tycker är nödvändigt.

Hästen får i sig det mesta den behöver med ett bra grovfoder där man bara behöver komplettera lite istället för en massa kraftfoder. Mina egna går på lösdrift med fri tillgång. Min 25-åring har inte behövt veterinärvård annat än vaccin och tandkoll på tio år.

Behöver man pälsglans? Om man verkligen tycker att man gör det kan man tvätta svansen i billigt hårbalsam och få samma effekt.

Man rider inte bättre i matchande outfit.
 
Mina går på lösdrift och äter bara hö (vilket bör kompletteras ett tag då de tappat hull, ska göra höanalys!) och är friska och pigga. Är nog en sån där budgetmänniska och rider oftast i illröd underställströja med ett par slitna ridbyxor till ;) Visst är jag en vill ha människa men köper inte så mycket. Men tips jag letade på var mest bra förvaringssätt, alternativ till olika saker och sådant :)
 
*Investera i BRA täcken (utrustning överlag iofs) så behöver du inte köpa särskilt ofta. Kvalité lönar sig absolut i längden.
*Leta rea! Det finns alltid rea nånstans på nätet.
*Om du gillar att matcha, köp samma färger. Inte femton olika uppsättningar utan håll samma färgskala så ser du alltid proper ut.
* Handla begagnat och sälj prylar du inte längre använder.
*Ta lite extrajourer i stallet för att få ner stallhyran.
 
Fundera över det här med att rida för tränare. Det är viktigt och bör prioriteras enligt mig MEN: Behöver du rida 60 min eller räcker det med 30 min om du rider fram själv innan? Är någon annan på samma nivå kanske ni kan dela en lektion? Hinner du träna på dina "läxor" från träningen tillräckligt på bara en vecka eller är det kanske mer givande att träna varannan vecka? Köp hellre fler träningstillfällen än ett nytt schabrak/nya lindor/whatever.
 
Kl
Jag känner inte igen problemet att pengarna rinner iväg på grejer , pälsglans, dyra fodertillskott osv, även om det tyvärr gör det för väldigt många nuförtiden .
Jag köper aldrig grejer ständigt till hästen . Lägger pengar på bra sadel , kvalitetstäcken jag vet håller länge, är noga med att sköta den utrustning jag köpt in, både till mig själv och hästen , så håller det länge , och satsar på bra grovfoder så behöver inte komplettera med en massa dyra tillskott osv.
Min kostnad för hästhållandet inkl regelbunden träning , stallhyra osv är väldigt stadig .
Står i stall där hästar tävlas MsVA och PSG och inga spenderar massor med pengar på dyra foder, tillskott osv i foderväg . ett mkt bra grovfoder är anledningen till det samt sunt folk som vet att det är där mycket pengar ligger .
 
Det här med grovfoder är ju verkligen något att tänka över. När jag bryr mig om pengar/tycker något är dyrt så räknar jag vad det kostar/dag eller /kg beroende på och vad det kostar/månad.

Nej det är inte kul att köpa grovfoder för över 4 kr/kg men i månaden gör det liksom en skillnad på att ge det där extra tillskottet eller inte. Tycker jag att det är värt det eller inte? OCG, framförallt, det gör skillnaden på typ ETT kvalitetschabrak av mitt favoritmärke på en månad. Min häst är VERKLIGEN värd den lilla skillnaden när det handlar om hans basföda! Och som dessutom gör att jag inte behöver köpa dyrare komplettering som lusern pga lägre kvot.

Jag sparar ännu hellre mer på min kropp och köper numera därför hem strö för flera månader i taget på pall, direkt hemlevererans. Kul när man upptäckte att det blev billigare än att hämta pallvis själv och dessutom höll betydligt bättre kvalite :)
 
Jag försöker hålla igen på att köpa saker till hästen och mig själv. Det är så lätt hänt att nya schabrak, ridtröjor och ridbyxor klickas hem via Internet. Tidigare köpte jag något varje månad men nu försöker jag låta bli så jag har råd med fler lektioner och kanske en häst till...
 
En bra tumregel när det kommer till utrustningsköp är väl "kvalitet framför kvantitet". Det behöver dock inte betyda att dyrast är bäst.. Begagnat i bra skick brukar bara en bra investering som dessutom värnar om miljön.

Att hitta nya användningsområden för saker man inte använder är bra, liksom att laga istället för slänga.

Jag använder bara lädergrimmor eftersom de håller sig snyggare längre och oftast är av bättre kvalitet än nylongrimmor. Många hästägare köper nylongrimmor som plockgodis, så fort en nylongrimma blivit lite dassig vill man gärna ha en ny.

Billiga tränshängare kan man göra av lite vad som helst, uppsågade träbitar, gamla konservburkar, hästskor, bara fantasin sätter gränser. Sadel-/selhängare kan man göra av spillvirke. Ska man bygga stall går det för det mesta att få tag i begagnat virke och stallinredning.

Se över hästens försäkring, jämför försäkringsbolagens villkor. Det är stor skillnad både i priser och villkor. Billigare hästar kan man ev fundera på att ta bort livförsäkringen på och bara ha vet. vård.

Ta hand om utrustningen ordentligt så håller den längre och rensa regelbundet bland prylarna och sälja allt som inte används.

Snösulor är något som många slänger efter bara en skoning, men de kan hålla i många skoningar utan problem.

Som redan föreslagits är det en bra idé att analysera grovfodret, inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv utan även för att hästen ska må bra. De flesta hobbyhästar behöver inga tillskott alls utöver kompletterande mineraler, så för det mesta är kraftfoder helt onödigt och en riktig penningbov.

Gummimatta under bädden i boxen sparar in på ströåtgången.

Vissa tips är väl bättre än andra, men det finns ju faktiskt en hel del man kan göra för att dra ner på kostnaderna :)
 
Vilken bra tråd!
Jag mockar bra och ekonomiskt, slänger bara bajs och det blöta, inte rent strö. Dessutom så försöker jag att köpa få hästprylar av bra kvalitet, gärna begagnat.
 
En bra tumregel när det kommer till utrustningsköp är väl "kvalitet framför kvantitet".

Det här håller jag helt med om! Vet inte hur många gånger jag har köpt någonting jag vill ha/börja använda för att senare inse att jag inte är nöjd med kvaliteten och det slutar med att jag köper samma sak igen fast en dyrare variant av bättre kvalitet . Tusen gånger hellre en bättre begagnad kvalitetsgrej än en ny, billig sak av dålig kvalitet,
 
Jag ska sluta sko!
Med fyra hästar blir det helt enkelt för dyrt. Ska börja med boots istället, det blir mycket billigare och mina hästar kan dela boots för de har samma storlek. Eftersom jag har en sjukdom med tillhörande trötthet och ibland mycket smärta, så har jag dragit ner så pass mycket på körningen att det inte är ekonomiskt försvarsbart att sko.
 
* Skaffa medryttare.
*Lång utevistelse (dels bra för hästen och dels så blir det inte lika skitigt i boxen och lättare att mocka)
* Köp begagnat
 
*Lång utevistelse (dels bra för hästen och dels så blir det inte lika skitigt i boxen och lättare att mocka)

Jag håller förvisso med om att en så lång utevistelse som möjligt är att föredra, och lösdrift är ju det allra bästa, men jag har svårt att se hur detta skulle kunna spara in på arbete eller pengar. Hagarna slits ju också, både mark och stängsel, och att mocka hagen istället för boxen är i alla fall i min bok betydligt jobbigare. Lång utevistelse kräver med andra ord mer av hagarna så det du sparar in på boxvistelse får du lägga ut på utomhusvistelse.
 
Jag håller förvisso med om att en så lång utevistelse som möjligt är att föredra, och lösdrift är ju det allra bästa, men jag har svårt att se hur detta skulle kunna spara in på arbete eller pengar. Hagarna slits ju också, både mark och stängsel, och att mocka hagen istället för boxen är i alla fall i min bok betydligt jobbigare. Lång utevistelse kräver med andra ord mer av hagarna så det du sparar in på boxvistelse får du lägga ut på utomhusvistelse.

Visst tiden kanske inte är någon större skillnad, men däremot spar man in på att det går åt mindre strö.
Jag har mina ute ganska länge jämfört med vad många andra stall i närheten har och jag kan nog inte påstå att dom sliter mer på stängsel än om jag skulle ta in dom tidigare. Däremot så märker jag ju då man blir tvungen att ta in dom tidigare pga dåligt väder att det är mycket mer att mocka ut och därmed går det också åt mycket mer strö.

Hur menar du att stängsel slits av att dom går ute längre?
 

Liknande trådar

Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 374
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 030
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp