Bukefalos 28 år!

M

Madde85

Jag behöver hjälp med tips på hur jag kan få min hund lite mer motiverad att spåra. Som det är nu fuskar han något hiskeligt när jag lagt spåret själv. Det spelar ingen roll om det är ett rakt spår med en apport eller om det är ett böjt med 2 eller 3 apporter, lika illa iallafall.

Däremot spårar han bra när någon annan lagt spåret. Annan lukt får honom alltså mer motiverad. Problemet är att jag inte känner någon som kan lägga spår åt mig.

Jag funderar på att prova lägga blodspår. När vi går i skogen spårar han gärna rådjur så jag tror definitivt att han skulle tycka bättre om det blodade spår. Frågan är: Var får man tag på blod och klöv? byter man klöv efter varje spår eller använder man samma ett tag?

Någon som har något tips? Vare sig det gäller personspår eller viltspår är det av intresse.

/Madeleine
 
Sv: Spårande

Blodet köper jag på ICA, 0.5 dl i varje burk. Det går åt ca 1 dl åt ett mindre spår och ca 3 dl till ett långt (600 m).

Klövar har jag fått av bekanta jägare, både av älg och rådjur. Älgklöven kan man gärna klyva om den är stor.
Efter spårning kan man sätta den i frysen, och använda den nästa gång. ;)

(Förresten, du vet väl om att man behöver tillstånd hos JV för att spåra med blod. :angel: )
 
Sv: Spårande

Om du vill att han ska spåra efter dig kan ett tips vara att du går spåret och stannar kvar i slutet - så det är dig han finner. Fast då behöver du nån som kan gå med honom istället.
 
Sv: Spårande

Ujdå. Tillstånd och grejer. Det var då fan. Det hade jag inte en aning om. Hehe. Får väl vänta med sånna grejer ett tag till då. Vet du hur det kommer sig att man måste ha tillståndet?
 
Sv: Spårande

Vi provade att göra så en gång. Problemet är att han söker istället för spårar då. Han blir direkt galen om jag lämnar honom med någon annan. Hehe. Stackars hjälpföraren hängde som en vante i snöret efter honom :-P

Men tack för tipset i allafall.
 
Sv: Spårande

Fast det blir mer "sök" då. De söker i luften eller slarvigt/hetsigt för spåret har ju inte hunnit lägga sig.
Men det är en kul grej att köra ibland!
 
Sv: Spårande

Fast "det man inte vet mår man inte dåligt över" ... *harkel* *host* :angel: ;)
 
Sv: Spårande

Läste ditt inlägg fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spårande

Det beror ju på....en kompis gjorde så med sin hund och satt i skogen i en kvart....den hunden började spåra då, det var därför jag tänkte på det....
 
Sv: Spårande

Det sättet passar säkert på vissa hundar, dessvärre inte min egen då han har alldeles för nära till sök då.
 
Sv: Spårande

Det man inte vet nä... Hmm. I vilket fall som helst så vet jag inte var jag hittar klävar. Jag känner ingen jägare, så det blir lite trixigt. Får väl fråga på klubben om det är nån som känner någon jägare kanske.
 
Sv: Spårande

Hör med ett slakteri annars? Eller kontakta någon klubb typ SSRK som håller på med spår?

(var bor du - jag har en älgklöv över :D )
 
Sv: Spårande

Slakteri ja. Just typiskt att man bor i en liten stad utan ett endaste slakteri i närheten (vad jag känner till).

Och du får nog spara din älgklöv ett tag till. Norrbotten känns en smula långt när man bor i Värmland :-D. Attans, attans. Annars hade jag kommit på studs kan jag lova.
 
Sv: Spårande

På vilket sätt fuskar han?

Vill han bara till slutet? Är han intresserad av slutet?
Har du börjat med markeringar av föremål eller får han aktivera sig med dessa?

Kan du inte gå tillbaka lite och köra med köttbullar eller korv i spåret för att få upp intresset om det nu är det som är problemet.
 
Sv: Spårande

Det jag menar med fusk är att han mer söker än spårar. Han har liksom inte kropp för spår egentligen då benen är för långa. Han måste vinkla ut armbågarna för att komma ner med nosen så istället kör han upp näsan och letar i luften. När han väl spårar så följar han inte spåret heller utan han gå helt andra vägar än jag gått fast han kommer ju fram till apporten i allafall. Ibland vill han fortsätta spåra efter att han hittat första apporten, men många gånger så struntar han i det. Får han svårt under spåret vänder han sig gärna om mot mig för att han vill att jag ska visa honom var han ska. Fast det gör jag aldrig. Jag vill ju att HAN ska jobba. Inte jag.

Alltså är han inte speciellt intresserad av slutet. I början markerade han inte ens att han hittat något utan han bara fortsatte framåt. Men nu har jag lärt honom att ta upp apporten så jag tror att han vet vad han letar efter.

Jag funderade på att lägga lite godsaker i spåret, men så hörde jag av spårfolk att det inte är att rekomendera så jag struntade i det. Men jag kanske får lov att göra så i allafall.


Jag är väldigt mycket nybörjare i spåret så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
 
Sv: Spårande

Han går högt med näsan och vindar. Det är därför han går så långt ifrån spåret emellanåt. Men det har du nog redan listat ut :p

Jag skulle helt klart att testa korvspår. Vad kan det skada? En helt grön hund skulle jag inte börja med korvspår, men nu har hab ju spårat ett tag och spårar ju spår och inte mat!
 
Sv: Spårande

Ja, jag får nog lov att testa korvspår, i allafall om jag vill att det ska bli någon förändring. Felet var väl att vi lät honom söka när han var liten istället för att spåra. Okunskap kan göra mycket galet. Att han sedan har en naturlig fallenhet för sök gör ju inte spåret bättre precis.

Nä, korvspår som sagt. Så får det bli. Fast hur ofta ska korvarna ligga?

Sen en till fråga till den som vet något. Hur kan man göra för att öka hundens intresse för slutapporten?
 
Sv: Spårande

Ah! Det är ju en klassiker. Därför brukar man alltid börja med spår, även för sökhundar. Då säger jag bara: GO! Korsvpåra :p Tja jag la kanske med 10 m mellanrum eller nått sånt... Man får känna efter hur det känns...

NU måste jag rusa, pojkvännen står och skriker i hallen...
 
Sv: Spårande

Hehe. Pojkvänner har en förmåga att alltid ha så bråttom...

Mycket med den här hunden är nog gjort i "fel" ordning egentligen. Han var familjens hund till för ett år sen då jag tyckte att det var dags att börja träna och så har vi nu hållit på ett år.


Blir till att lägga ett korvspår nu då tror jag. När det inte regnar i allafall.

Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hundträning Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Eurydome
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 202
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp