Bukefalos 28 år!

"Sparka" mot sin ägare i lek?

A

Atalantha

Jag är lite fundersam.. Jag har haft min häst i 6 år (den 23:e januari) och vi har haft en väldigt bra, stark och stabil kontakt som inte bara jag känner av, utan även folk nära oss. Vi båda har gått igenom mycket, både innan vi träffades och efter. Han är en gudasnäll häst, okomplicerad om än lite pigg.. När han busar av sig så bockar han ofta, och då bockar han alltid extra högt med benet närmast mig. Aldrig oroväckande nära, han kan vara 20 meter bort och göra det och jag känner mig ALDRIG osäker. Eller jo, men det är för att han är klumpig, känner mig aldrig hotad! Inget argt beteende i övrigt, han ser allmänt superglad ut när han bockar.

Släppte honom i paddocken för några dagar sedan och då ställde han sig och stegrade med en ardenner på andra sidan staketet. Jag viftde till med grimskaftet och då såg det nästan ut som att han sparkade mot mig :eek: (Finns på film om ni vill se)
Då stod jag utanför paddocken. Jag känner mig verkligen inte hotad och har aldrig haft en tanke på att detta skulle vara något att grubbla på, förrän jag såg en video på en häst som gjorde likadant och någon kommenterade "hästen sparkar ju till och med mot sin förare". Hästen och föraren såg under hela videon ut att ha bra kontakt, detta var i ett glädjesprång precis som med min häst.

Hur tycker ni det låter? Han har ju aldrig försökt dominera förut, mer än att han blir lite ouppfostrad under igångsättningar pga sin överskottsenergi. Dock räcker det med att jag säger "hörrödudu" (eller liknande) så skärper han sig.

Tror ni det finns någon anledning att han gör så, alltid med benet närmast mig?
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

En häst är inte klumpig!
En häst vet precis var den träffar när den sparkar, om den vill träffa gör den det.
Jag vill gärna se filmen om jag ska analysera vad som händer!

Det är så att om du tycker det är roligt att han sparkar, kan han göra det på skoj.
Om du inte bryr dig alls kan det vara ett försök på att få din uppmärksamhet.
Om du blir irriterat kan det bero på att han provar gränser, då kan du riskera att han gör det närmare och närmare.
Så anledningen till att han gör det kan bero mycket på din attityd.
Om inte sparkandet var riktat mot dig hade jag inte trodd att det hade med dig att göra. Men om det är mot dig, är det riktat till dig.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

En häst är inte klumpig!
En häst vet precis var den träffar när den sparkar, om den vill träffa gör den det.
Jag vill gärna se filmen om jag ska analysera vad som händer!

Det är så att om du tycker det är roligt att han sparkar, kan han göra det på skoj.
Om du inte bryr dig alls kan det vara ett försök på att få din uppmärksamhet.
Om du blir irriterat kan det bero på att han provar gränser, då kan du riskera att han gör det närmare och närmare.
Så anledningen till att han gör det kan bero mycket på din attityd.
Om inte sparkandet var riktat mot dig hade jag inte trodd att det hade med dig att göra. Men om det är mot dig, är det riktat till dig.

Jag är MYCKET intresserad av din teori ang att hästar inte är klumpiga!
Jag har träffat många klumpiga hästar, så när du säger att dom inte är det blir jag förbryllad. När jag skrev klumpiga i mitt huvudinlägg menade jag inte i samband med sparkar! Jag menade att om (när) han snubblar så kan jag hamna i vägen när han försöker återfå balansen igen, vilket lätt kan resultera i skador på både häst och ägare. Min häst ÄR klumpig, framför allt när han är utan kondition och muskler. Det beror mycket på spatten.
Hästen i fråga har god koll på vart jag är och springer inte nära mig när han busar av sig. Han har aldrig sparkat eller bitit en människa, han har aldrig ens lagt öronen bakåt mot en människa i min ägo. Vad jag är nyfiken på är om dessa "sparkar" tyder på att någonting förändrats i våran relation, eller om dom är en slump.

Här är videon där jag fick lite av intrycket att han bockade mot mig, på videon står jag utanför paddocken:
http://www.youtube.com/watch?v=JE8wQDttGxI
Vill du inte se hela kan du hoppa till 1.48, det är några sekunder innan "händelsen"
Precis innan detta hade han stegrat sig i lek med en häst på andra sidan staketet (som du ser) och jag viftar till med grimskaftet för att markera att det inte är ok.

En annan video där man ser de "typiska" bockningarna:
http://www.youtube.com/watch?v=qv602Aa2xlc

Vill man kan man hoppa till
0.14
0.20
0.29
1.30

På den fetmarkerade drev jag på honom lite (tanken var ju enbart löshoppning från början:angel:) men eftersom jag inte hade någon infångare så fick han busa av sig innan han kunde fokusera.

Tillägg:
Han är en väldigt försiktig häst som inte ens viftar bort flugor om en människa är i närheten i vanliga fall, detta ser jag som ett mer oförsiktigt beteende, är väl mest därför jag undrar lite. Jag är helt nöjd med våran relation och känner inte behov av att något behöver ändras, men om detta är ett tecken på något vill jag åtgärda i tid såklart! Jag som känner honom vet också att beteendet kan komma av understimulering eftersom ridningen varit bristfällig det senaste. Men jag är väldigt nyfiken på andras åsikter, man kan ju bli hemmablind!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag skulle tolka det som att han tror att du kan vara med i leken. Sådär gör våra två när de leker med varann ju. Inte för att skada utan för at "sparka igång" den andre.
Problemet är ju att vi råkar bli mos om de vill leka med oss :angel:

När han är lös och du driver honom osv så tror jag helt enkelt att han tolkar det som att du inbjuder till lek, och han leker ju på det enda sätt han kan ;)

Om du inte känner dig hotad och ni har en bra relation så tror jag du kan bortse från det där. Kanske kan du visa att du vill att han håller bättre avstånd till dig när ni leker ihop, så det inte händer nått.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Vill inte analysera för mkt baserat på de korta snuttarna när man inte sett mer eller känner hästen, men oavsett vilket.
Om det hade varit min häst hade jag inte accepterat beteendet.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag skulle tolka det som att han tror att du kan vara med i leken. Sådär gör våra två när de leker med varann ju. Inte för att skada utan för at "sparka igång" den andre.
Problemet är ju att vi råkar bli mos om de vill leka med oss :angel:

När han är lös och du driver honom osv så tror jag helt enkelt att han tolkar det som att du inbjuder till lek, och han leker ju på det enda sätt han kan ;)

Om du inte känner dig hotad och ni har en bra relation så tror jag du kan bortse från det där. Kanske kan du visa att du vill att han håller bättre avstånd till dig när ni leker ihop, så det inte händer nått.

Ja så kan det mycket väl vara faktiskt! Jag brukar ju springa med honom i paddocken/hagen, det är bara när jag filmar som jag står stilla.
Jo mitt viftande med grimskaftet tar han inte negativt, trots att liknande saker hos förra ägaren användes på ett helt annat sätt (Mer än så kan jag inte säga) och viftar jag med det i leken så blir han sprallig och drar igång, 90 ggr av 100 med bockningar som följd :D När han inte vill busa längre reagerar han inte på viftningar, vi har ju olika kommandon till olika saker. Tex om jag vill ha mer utrymme viftar jag inte med grimskaftet osv.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Vill inte analysera för mkt baserat på de korta snuttarna när man inte sett mer eller känner hästen, men oavsett vilket.
Om det hade varit min häst hade jag inte accepterat beteendet.

Nej det kan jag helt och hållet förstå, men min beskrivning av honom stämmer till 100%, den kanske kan ge mer att gå på? Tänkte det jag skrev till karindk60.

Nu vet jag att du har lite att gå på men du får gärna förklara hur du tänker när du inte accepterar det. Anser du det hotfullt? Har du i allmänhet höga krav på respekt från hästen osv?

Jag själv tar förgivet att respekten alltid måste finnas där, men från båda håll. Vill han spela ut och bralla av sig så ska han få göra det också, på mina villkor. Nu kommer säkert många tro att jag inte vet vad jag pratar om osv, men vi har en sådan relation där jag kan låta honom falla in i galopp när vi travar, utan att han förväntar sig att göra det nästa gång. Jag kan liksom släppa på reglerna lite ibland, utan att han blir något monster eller försöker bossa. Han är egentligen en sjukt okomplicerad häst! Och en väldigt glad sådan! :banana:
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Han tittar ju efter dig på filmen när han sparkar, så han vet ju vad han gör.
Men utifrån den vinkeln tycker jag inte det går att bedömma om han gör det för att busa med dig, eller om det är för att varna dig.

Jag skulle dock inte acceptera beteendet, mina hästar får överhuvutaget inte sparka på något sätt när jag är i närheten! Rätt var det är så står man i vägen och flyger sisodär 5 meter :angel: Been there, done that! Och nu 5½ år senare har jag fortfarande kvar lårkakan :cool:

Sparkar min häst så skriker jag rätt ut, och har jag nåt i näven så kastar jag det på denne i ren reflex och förskräckelse! Ni anar inte vad ont det gjorde, och då träffade ändå hästen precis "rätt", 20 cm högre upp och höften hade gått... 20 cm längre ner och mitt knä hade varit mos....
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Han tittar ju efter dig på filmen när han sparkar, så han vet ju vad han gör.
Men utifrån den vinkeln tycker jag inte det går att bedömma om han gör det för att busa med dig, eller om det är för att varna dig.

Jag skulle dock inte acceptera beteendet, mina hästar får överhuvutaget inte sparka på något sätt när jag är i närheten! Rätt var det är så står man i vägen och flyger sisodär 5 meter :angel: Been there, done that! Och nu 5½ år senare har jag fortfarande kvar lårkakan :cool:

Sparkar min häst så skriker jag rätt ut, och har jag nåt i näven så kastar jag det på denne i ren reflex och förskräckelse! Ni anar inte vad ont det gjorde, och då träffade ändå hästen precis "rätt", 20 cm högre upp och höften hade gått... 20 cm längre ner och mitt knä hade varit mos....

Tack för ditt svar, hade inte ens reflekterat över att han tittade på mig! Usch din upplevelse lät inget rolig alls!

Efter hans tidigare förflutna har jag vant honom vid allt, dvs att kastar jag grus eller liknande på honom skulle han säkert se även det som lek :grin:

Han var sjukligt spörädd när jag fick honom, nu kan jag vifta bort flugor osv bäst fasen jag vill, han tittar inte ens. Jag hade inte kunnat använda spö som redskap om jag så ens hade velat/behövt. Jag kanske tog det något steg för långt med att han inte skulle vara rädd för saker :angel:

Fast han och jag använder mycket kroppsspråk med varandra, det kanske får bli mer min grejj om han gör så igen..

Jag har funderingar på att avvakta tills han är igångsatt, så att det inte är understimuleringen som styr honom. Jag ser det ju inte som någon fara, så jag vill inte "gräva" i det förrän jag eliminerat andra orsaker.

Vet du vad det kan finnas för anledning till detta? Eftersom han är så respektfull i alla andra lägen :confused: Det har varit slarvigt med engagemang från min sida det senaste, kan det spela in?
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Nu tittade jag bara lite snabbt på den första filmen och ska kanske inte säga nåt...:p men i den första ser jag det mer som att han brallar mot ardennern som han tjafsar lite med under hela filmens gång...
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Kan han bara bocka åt ett håll? Jag upplever inget hotande alls i det han gör, bara att han har kul. Därmot så reagerar jag på att han bockar bara i höger varv och du står hela tiden med det benet mot dig så det blir ju att han sparkat åt ditt håll och i farten så krumbuktar han och även det gör han mot dig med frampartiet. Skulle han sparka medvetet mot dig så borde han också göra det i vänster varv.

Hans lätta varv i ridningen borde också vara höger.

Förstår dock inte varför han inte får gå med ardennerhästen, de fullkommligt älskar ju varandra och vill inget annat än få busa loss. Där har du ju en kanonbra energitömmarelösning.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Nu tittade jag bara lite snabbt på den första filmen och ska kanske inte säga nåt...:p men i den första ser jag det mer som att han brallar mot ardennern som han tjafsar lite med under hela filmens gång...

Alla synvinklar är välkomna!
Ja ardennern är den som drar igång honom, dom blir som åringshingstar när dom är tillsammans :devil: Tror du det kan vara så att det mest är en slump att benen åker åt mitt håll?
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Nu vet jag att du har lite att gå på men du får gärna förklara hur du tänker när du inte accepterar det. Anser du det hotfullt? Har du i allmänhet höga krav på respekt från hästen osv?

Vet inte ifall jag har högre krav på respekt än andra jag känner, men givetvis ska hästen respektera mig i alla lägen (och jag måste givetvis göra mig förtjänt av den respekten)
Hanterar mkt unghästar (eller, har gjort iaf), och lär dem redan från början att bocka/bralla är något som görs tillsammans med HÄSTkompisar, det är en ren säkerhetsgrej. Ser nog inte inte luftsprång/bockningar/brallningar som hotfullt på det sättet (givetvis beroende på häst) men oavsett vilket så accepterar jag inte hovar i luften i samspelet med människor. Hästar är mkt större och starkare djur än oss, en liten miss i beräkningen från hästens sida kan få mkt olyckliga konsekvenser.
Så, busa får de gärna göra, när de är fria i hagen tillsammans med sina polare. Är de tillsammans med mig så får de vackert hålla hovarna i styr hur glada de än må vara.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Kan han bara bocka åt ett håll? Jag upplever inget hotande alls i det han gör, bara att han har kul. Därmot så reagerar jag på att han bockar bara i höger varv och du står hela tiden med det benet mot dig så det blir ju att han sparkat åt ditt håll och i farten så krumbuktar han och även det gör han mot dig med frampartiet. Skulle han sparka medvetet mot dig så borde han också göra det i vänster varv.

Förstår dock inte varför han inte får gå med ardennerhästen, de fullkommligt älskar ju varandra och vill inget annat än få busa loss. Där har du ju en kanonbra energitömmarelösning.

Där sa du något!! Kollade igenom massa gamla videos och bara en gång bockade han åt vänster, då såg han besvärad ut och bockade åt höger nästa gång.. Och väldigt ofta springer han även i höger varv! Han har inte varit ordentligt igångsatt på ett tag, så jag vet inte om han väljer vä eller hö galopp ute, men det ska bli intressant att se till våren. Han går snett pga spatten, så han musklar sig snett också. Enligt massören har det inte varit några problem, men jag skulle återkomma om han började välja ett varv eller liknande. Kanske dags att ringa henne igen och be henne känna igenom honom? Tack för ditt svar! :love::bow::banana:
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Det jag kan se så tycker inte jag att det verkar vara nått elakt mot dig. Utan bara bus o lek som riktar sig till den andra hästen. Vet du att han bralla loss så är det ju bara att hålla sig undan (utanför staketet)
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Vet inte ifall jag har högre krav på respekt än andra jag känner, men givetvis ska hästen respektera mig i alla lägen (och jag måste givetvis göra mig förtjänt av den respekten)
Hanterar mkt unghästar (eller, har gjort iaf), och lär dem redan från början att bocka/bralla är något som görs tillsammans med HÄSTkompisar, det är en ren säkerhetsgrej. Ser nog inte inte luftsprång/bockningar/brallningar som hotfullt på det sättet (givetvis beroende på häst) men oavsett vilket så accepterar jag inte hovar i luften i samspelet med människor. Hästar är mkt större och starkare djur än oss, en liten miss i beräkningen från hästens sida kan få mkt olyckliga konsekvenser.
Så, busa får de gärna göra, när de är fria i hagen tillsammans med sina polare. Är de tillsammans med mig så får de vackert hålla hovarna i styr hur glada de än må vara.

Ja jag förstår dig helt och hållet! Känner så också, det är inga små kattungar man handskas med dessa fallen. Men jag släpper honom i paddocken just för att han ska få busa av sig, han vet att när jag släpper honom och smackar till en gång så är det bustajm! Så jag ger ju honom tillåtelse att busa sas, och väljer själv att vara med honom i paddocken när han gör det. Verkar han alldeles vimsig så ställer jag mig utanför, av säkerhetsskäl.
Så när jag säger att han får busa så låter jag honom bocka bäst han vill, så länge han inte medvetet utgör fara för mig.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Förstår dock inte varför han inte får gå med ardennerhästen, de fullkommligt älskar ju varandra och vill inget annat än få busa loss. Där har du ju en kanonbra energitömmarelösning.

Glömde svara på detta! Ardennrarna går på lösdrift och min står installad så det blir omständigt vid insläpp då stallägaren väldigt sällan lär få tag på hästen :angel: Just nu är det även lite för halt för att ha de 2 tillsammans, ardennern är oskodd och jag kan inte ha Rubin broddad i hagen om det inte är väldigt nödvändigt. Men det hade varit underbart :love:
Vi pratar om att ha dom tillsammans på sommarbetet, det vore perfekt!
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Det jag kan se så tycker inte jag att det verkar vara nått elakt mot dig. Utan bara bus o lek som riktar sig till den andra hästen. Vet du att han bralla loss så är det ju bara att hålla sig undan (utanför staketet)

Får inte den känslan heller, eftersom det bara är vid bus han gör så, ALDRIG vid andra tillfällen. Ja, så tänker jag med, att om han börjar bli lite väl energisk kryper jag bara utanför staketet och låter honom bralla av sig det värsta :D
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Beror ju vad man vill göra, jag vill kunna busa lite "med" hästen, och då måste han lära sig att han måste hålla avstånd till mig när han brallar. Brallar gör man INTE i min närhet. Du verkar ju tycka att det är kul att lajja lite med honom, så börja säga ifrån när han blir för närgången. "Bralla gärna, men INTE såhär nära!" då ska du se att han lär sig vad som gäller, han kan ju inte veta att du inte skulle överleva en liten spark i skallen ;) det måste man förklara ju
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag ser en pålle full av energi och glädje och bus.... i mina ögon har din Rubin roligt.. han busar, leker och har skoj...ser inget hotfullt alls i nån av filmerna:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp