Bukefalos 28 år!

"Sparka" mot sin ägare i lek?

Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Beror ju vad man vill göra, jag vill kunna busa lite "med" hästen, och då måste han lära sig att han måste hålla avstånd till mig när han brallar. Brallar gör man INTE i min närhet. Du verkar ju tycka att det är kul att lajja lite med honom, så börja säga ifrån när han blir för närgången. "Bralla gärna, men INTE såhär nära!" då ska du se att han lär sig vad som gäller, han kan ju inte veta att du inte skulle överleva en liten spark i skallen ;) det måste man förklara ju

Ja, det är sant! När jag har sprungit med honom har jag aldrig varit orolig, mer än det faktum att en 500-600 kilos häst dundrar i närheten. Det blir väl de flesta lite på tårna av, eller så är det bara jag :D Men som du säger så borde jag åtminstone visa att "nu är du lite väl nära". Det borde ju gå att utveckla någonting på backkommandot. Visserligen måste backkommandot finslipas lite. Även om han inte brukar komma för nära så är det alltid bra att ha en signal ifall det händer.. Tack!
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag ser en pålle full av energi och glädje och bus.... i mina ögon har din Rubin roligt.. han busar, leker och har skoj...ser inget hotfullt alls i nån av filmerna:D

Då ser du samma som jag :love: Tack för ditt svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag håller med Boccia och Kimmis87, även om det inte är "illa ment" är det inget bra beteende när det finns en människa i närheten och du borde nog låta honom förstå att det inte är acceptabelt.

Sen tycker jag att släppa hästen för att bralla av sig är en sak, "löslongera" den med hoppning mm är en annan. Jag har inte riktigt förstått vad det är som du vill? Ska hästen bralla av sig skulle jag kliva utanför staketet. Är det löslongering ska hästen lyssna på dig och jobba, och inte t ex självmant ta pauser för att hälsa på kompisar. Du måste nog bestämma vad syftet är innan du går dit.

Trevlig häst :)
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag håller med Boccia och Kimmis87, även om det inte är "illa ment" är det inget bra beteende när det finns en människa i närheten och du borde nog låta honom förstå att det inte är acceptabelt.

Sen tycker jag att släppa hästen för att bralla av sig är en sak, "löslongera" den med hoppning mm är en annan. Jag har inte riktigt förstått vad det är som du vill? Ska hästen bralla av sig skulle jag kliva utanför staketet. Är det löslongering ska hästen lyssna på dig och jobba, och inte t ex självmant ta pauser för att hälsa på kompisar. Du måste nog bestämma vad syftet är innan du går dit.

Trevlig häst :)

Löslongera med hoppning har aldrig varit någon del av planen. Hästen får inte gå på böjda spår, så här longeras ingenting. Hoppningen var en del av buset, alltså för hästens skull. Syftet har hela tiden varit samma sak, att busa och ha kul :)

Tack! :laugh:
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Jag håller med Boccia och Kimmis87, även om det inte är "illa ment" är det inget bra beteende när det finns en människa i närheten och du borde nog låta honom förstå att det inte är acceptabelt.

Sen tycker jag att släppa hästen för att bralla av sig är en sak, "löslongera" den med hoppning mm är en annan. Jag har inte riktigt förstått vad det är som du vill? Ska hästen bralla av sig skulle jag kliva utanför staketet. Är det löslongering ska hästen lyssna på dig och jobba, och inte t ex självmant ta pauser för att hälsa på kompisar. Du måste nog bestämma vad syftet är innan du går dit.

Trevlig häst :)

håller med.

sen tycker jag dessutom att han vänder ju rumpan och sparkar mot dig med flit fast på avstånd. Inget som jag accepterar då min vän en gång var 10 cm från att få min ponnys bakhov i huvudet..
när jag mockade hagen en dag i höstas så kom min ponny i full karriär bockandes precis brevid mig då sa jag till hennes direkt med rösten och tog ett hårt stort steg mot henne, nästa gång hon kom springandes så stanna hon till brevid mig sen sprang iväg och busa igen. Jag ska kunna vara i hagen fast hon busar men hon ska hålla sig borta från mig och när jag sa till att det inte va okej så acceptera hon det.

Att en häst sparkar mot en i lek eller ej är ALDRIG ok.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Vår tidigare ponny gjorde liknande bus & sparkar när hon var halt och fick stå själv i liten hage en längre tid. Med henne var det ingen tvekan om att hon saknade buset med kompisarna och blev glad när jag kom och ville busa med mig. Det var ju gulligt en eller två gånger... Men med hovar vinande runt öronen satte jag stopp för det.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Vår tidigare ponny gjorde liknande bus & sparkar när hon var halt och fick stå själv i liten hage en längre tid. Med henne var det ingen tvekan om att hon saknade buset med kompisarna och blev glad när jag kom och ville busa med mig. Det var ju gulligt en eller två gånger... Men med hovar vinande runt öronen satte jag stopp för det.

Han har ingen lekkompis för tillfället, bara en gammal trött shettis :/ Men när en av stallets hästar blir såld ska han få stå med en yngre pålle, som dock inte lärt sig leka än. Det kommer nog Rubin hjälpa till med :angel:

Och hade jag haft hovar vinande runt öronen hade jag självklart tagit tag i detta för väldigt länge sedan..
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Han har ingen lekkompis för tillfället, bara en gammal trött shettis :/ Men när en av stallets hästar blir såld ska han få stå med en yngre pålle, som dock inte lärt sig leka än. Det kommer nog Rubin hjälpa till med :angel:

Och hade jag haft hovar vinande runt öronen hade jag självklart tagit tag i detta för väldigt länge sedan..

du ska nog ta tag i detta nu innan han går ett steg längre..
han sparkar mot dig med vilje, han bryr sig inte ens utan ställer sig sedan med rumpan mot dig och ignorerar dig. dessutom när du jagar iväg han antagligen för dom är nära staketet?(ser ett grimskaft eller nåt på filmen) så svarar han genom att sparka mot dig? Helt fel.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

du ska nog ta tag i detta nu innan han går ett steg längre..
han sparkar mot dig med vilje, han bryr sig inte ens utan ställer sig sedan med rumpan mot dig och ignorerar dig. dessutom när du jagar iväg han antagligen för dom är nära staketet?(ser ett grimskaft eller nåt på filmen) så svarar han genom att sparka mot dig? Helt fel.

Jag tror inte du förstår, jag kan ingenting göra åt hans hag-situation förrän den andra hästen blir såld. Och såhär har han gjort i flera år, detta är verkligen inget nytt! Vart någonstans ser du att han ställer sig med rumpan mot mig? Jag markerar med grimskaftet att han inte får leka med staketet emellan, vad han gör när han springer iväg är verkligen inga sparkar, de är rena bockningar, så väl känner jag honom. Det var dumt av mig att vifta med grimskaftet, det är egentligen en slags "lekkommando" och inget han relaterar med någonting negativt. Tänkte mig inte för, var bara så rädd att någon av dom skulle fastna i staketet.

Men detta var iallafall bockningar, stor skillnad på bockningar och sparka..

Men om vi spinner vidare på din teori, vad har gått fel när en häst (enligt dig) sparkar respektlöst mot sin ägare? Det måste ju finnas en vettig anledning till det i sådana fall..
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

andra filmen 0.30 han busar i ett hörn vänder sig om lyfter rumpan lite mot dig sen ställer han sig så och tittar bort.

men han bock sparkar mot dig precis innan han sticker, jag ser det som något dåligt. svårt att förklara varför men jag accepterar inga bakben mot mig. Så ser jag det, känner inte din häst så du vet ju bäst. säger hur det ser ut från min synvinkel. :)

min ponny (c-ponny)var i och för sig till skillnad från din, helt oberäknelig, tendens till aggressiv, och litade inte ett skit på människor, jag fick gå med hingskedja under hakan på henne för att ens ha en chans att hålla henne. hon sparkade mer än gärna mot både människor och hästar så hon fick inte vara skodd bak.
Hon var inte lycklig, hon litade inte på människor, kände säkert inte sig det minsta trygg och va istadig i allt! Tog mer än 3 år (har nu ägt henne i snart 8 år.) att få henne att lita på mig. Hon var "förstörd" när jag köpte henne.
Därför sparkade min. Varför andra gör det vet jag inte.
man måste känna hästen för att veta eller vara grymt duktig på att tyda hästar och det är inte jag. ser bara vad jag ser :D
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

andra filmen 0.30 han busar i ett hörn vänder sig om lyfter rumpan lite mot dig sen ställer han sig så och tittar bort.

men han bock sparkar mot dig precis innan han sticker, jag ser det som något dåligt. svårt att förklara varför men jag accepterar inga bakben mot mig. Så ser jag det, känner inte din häst så du vet ju bäst. säger hur det ser ut från min synvinkel. :)

min ponny (c-ponny)var i och för sig till skillnad från din, helt oberäknelig, tendens till aggressiv, och litade inte ett skit på människor, jag fick gå med hingskedja under hakan på henne för att ens ha en chans att hålla henne. hon sparkade mer än gärna mot både människor och hästar så hon fick inte vara skodd bak.
Hon var inte lycklig, hon litade inte på människor, kände säkert inte sig det minsta trygg och va istadig i allt! Tog mer än 3 år (har nu ägt henne i snart 8 år.) att få henne att lita på mig. Hon var "förstörd" när jag köpte henne.
Därför sparkade min. Varför andra gör det vet jag inte.
man måste känna hästen för att veta eller vara grymt duktig på att tyda hästar och det är inte jag. ser bara vad jag ser :D

Ja, då hänger jag med! Jag vet inte varför han gjorde så, var precis efter att jag drev på honom med röst och kroppsspråk. Jag fick lite intrycket av att han inte ville springa utan gjorde diverse vackra konster stillastående istället, men efter det sprang han iväg själv och busade, utan uppmuntring från mig, så det kanske inte var så ändå.. Det ska jag hålla i tankarna! Han var nästan som din i början, förutom att hur rädd han än var så skulle han aldrig sparka eller bita. Tog ca 6 månader att få honom lugn. Då gjorde han visserligen andra saker som satte sig i dike och försökte skrapa av mig mot träd. Dom beteende försvann efter några månader, när han visste att jag inte skulle slå och tvinga.

Det är ju just bakbenen mot mig som får mig att fundera, även om jag inte känner mig hotad, på något sätt och vis! Hade han varit snäppet smidigare hade jag kunnat ligga i mitten av paddocken under detta buset :love:

Jag uppskattar verkligen att du skriver ur din synvinkel, mitt inlägg kan ha verkat otrevligt, men det var i sådana fall inte meningen. Jag har kommit fram till att gör han som han t.ex gjorde i hörnet igen, så kommer jag markera. Även om han kanske inte menar någonting med det så är det bättre att sätta upp lite gränser förr än senare.

Detta är ju självklart saker jag inte skull acceptera av en okänd eller ny häst, då hade jag sagt till bra mycket tidigare! Kanske är jag för hemmavan ändå?

Tack för ditt svar!
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

KL

Men då måste jag få fråga... måste man hela tiden analysera pålles motiv och sätt... om nu inte TS känner sig hotad eller överkörd på något vis är det förmodligen inget annat än just lek.... Min Kamel brukar ibland busa... och eftersom jag inte överanalyserar allt och formulerar eventuella hot i min skalle kan jag istället njuta av det skådespel jag blir visad....

I min värld måste man ibland kunna slappna av, njuta och skratta tillsammans med sina hundar, katter, hästar och barn.... man kan inte alltid vara på sin vakt och rädd för att djuren ska utöva anarki och ta över världen:D
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

KL

Men då måste jag få fråga... måste man hela tiden analysera pålles motiv och sätt... om nu inte TS känner sig hotad eller överkörd på något vis är det förmodligen inget annat än just lek.... Min Kamel brukar ibland busa... och eftersom jag inte överanalyserar allt och formulerar eventuella hot i min skalle kan jag istället njuta av det skådespel jag blir visad....

I min värld måste man ibland kunna slappna av, njuta och skratta tillsammans med sina hundar, katter, hästar och barn.... man kan inte alltid vara på sin vakt och rädd för att djuren ska utöva anarki och ta över världen:D

Visst ska man inte överanalysera, och visst måste man njuta!! :)

Men man får inte glömma bort att hästar naturligt är mkt mer burdusa i sin lek än vad människokroppen tål, och alltså vara medveten om de risker som faktiskt finns, även om det inte är något annat än just oskyldig lek från hästens sida. Riskmedvetenhet är aldrig fel, och bättre förekomma än att förekommas. I värsta fall kan det vara för sent när det väl händer. ;)
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Visst ska man inte överanalysera, och visst måste man njuta!! :)

Men man får inte glömma bort att hästar naturligt är mkt mer burdusa i sin lek än vad människokroppen tål, och alltså vara medveten om de risker som faktiskt finns, även om det inte är något annat än just oskyldig lek från hästens sida. Riskmedvetenhet är aldrig fel, och bättre förekomma än att förekommas. I värsta fall kan det vara för sent när det väl händer. ;)

Självklart, det har du sant i.... men att hela tiden fundera "vad är nu på G, Vad menas med det DÄR, Hotar han/hon mig nu" etc tror jag blir ytters ansträngande och stelt.... för ibland är en boll inget mer än just en boll, och då blir man inte gladare eller klokare bara för att man försöker göra den till en rektangel:D
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Ja, då hänger jag med! Jag vet inte varför han gjorde så, var precis efter att jag drev på honom med röst och kroppsspråk. Jag fick lite intrycket av att han inte ville springa utan gjorde diverse vackra konster stillastående istället, men efter det sprang han iväg själv och busade, utan uppmuntring från mig, så det kanske inte var så ändå.. Det ska jag hålla i tankarna! Han var nästan som din i början, förutom att hur rädd han än var så skulle han aldrig sparka eller bita. Tog ca 6 månader att få honom lugn. Då gjorde han visserligen andra saker som satte sig i dike och försökte skrapa av mig mot träd. Dom beteende försvann efter några månader, när han visste att jag inte skulle slå och tvinga.

Det är ju just bakbenen mot mig som får mig att fundera, även om jag inte känner mig hotad, på något sätt och vis! Hade han varit snäppet smidigare hade jag kunnat ligga i mitten av paddocken under detta buset :love:

Jag uppskattar verkligen att du skriver ur din synvinkel, mitt inlägg kan ha verkat otrevligt, men det var i sådana fall inte meningen. Jag har kommit fram till att gör han som han t.ex gjorde i hörnet igen, så kommer jag markera. Även om han kanske inte menar någonting med det så är det bättre att sätta upp lite gränser förr än senare.

Detta är ju självklart saker jag inte skull acceptera av en okänd eller ny häst, då hade jag sagt till bra mycket tidigare! Kanske är jag för hemmavan ändå?

Tack för ditt svar!

förstår dig. Dom får gärna leka och busa och man behöver inte känna sig hotad. jag kände mig inte heller hotad när min pålle bockade nära mig, men jag sa till henne ändå att flyga i luften passar bättre när jag inte är i närheten. :D sen måste jag få vara i samma hage som henne utan att hon ska vara "farlig" för mig.
Ja man blir hemmavan! Men bra du förstår hur jag ser på det. :)
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Självklart, det har du sant i.... men att hela tiden fundera "vad är nu på G, Vad menas med det DÄR, Hotar han/hon mig nu" etc tror jag blir ytters ansträngande och stelt.... för ibland är en boll inget mer än just en boll, och då blir man inte gladare eller klokare bara för att man försöker göra den till en rektangel:D

om man ens får en tanke att hästen hotar en så ska det göras något åt!
Jag vet hur det är att ha en häst som attackerar människor...:crazy:
självklart ska man inte fundera på allting men man måste se alla signaler som hästen sänder ut. inte bara blunda, hästen gör väl för det mesta allt av en anledning. och om den börjar hålla på med något den inte gjort innan som är negativt har kontakten mellan ägare och häst försvunnet lite.
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

KL

Men då måste jag få fråga... måste man hela tiden analysera pålles motiv och sätt... om nu inte TS känner sig hotad eller överkörd på något vis är det förmodligen inget annat än just lek.... Min Kamel brukar ibland busa... och eftersom jag inte överanalyserar allt och formulerar eventuella hot i min skalle kan jag istället njuta av det skådespel jag blir visad....

I min värld måste man ibland kunna slappna av, njuta och skratta tillsammans med sina hundar, katter, hästar och barn.... man kan inte alltid vara på sin vakt och rädd för att djuren ska utöva anarki och ta över världen:D

Det har du helt rätt i! Jag brukar i vardagen överanalysera väldigt mycket (tyvärr) men när jag kommer till stallet släpper jag allt sådant och tar det för vad det är. Kanske därför stallet är den mysigaste platsen på jorden:love:
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Självklart, det har du sant i.... men att hela tiden fundera "vad är nu på G, Vad menas med det DÄR, Hotar han/hon mig nu" etc tror jag blir ytters ansträngande och stelt.... för ibland är en boll inget mer än just en boll, och då blir man inte gladare eller klokare bara för att man försöker göra den till en rektangel:D

Jag tror inte att det är någon som överanalyserar här, jag tycker att TS gjorde bra som ställde frågan. Hon tyckte ju att det var OK men ville ha fler synpunkter utifall, som hon själv sa, hon hade blivit "hemmablind".

Mycket klokt tycker jag :)
 
Sv: "Sparka" mot sin ägare i lek?

Självklart är det väl bra att man tar sig i akt..och att man hellre tänker säkert än ingenting... det var inte så jag menade....

MEN, man får kanske ändå ibland acceptera att en boll bara är en boll... Jag låter inte mina hästar göra hur som helst... allt har sin tid och plats.... MEN, ibland kanske buset bara "råkar" bli av...å då får man väl skratta åt eländet....så länge det INTE förekommer någon som helst HOTBILD.... missförstå mig nu inte, snälla..... försöker inte sätta nån på plats.... bara tänkte lite utanför boxen.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp