Bukefalos 28 år!

Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Fanzia

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett halsband som liksom ser ut som det är dubbelt (alltså två varv på varandra inte bredvid varandra). Det är ett inbyggt halsband som inte syns när det inte används. Man tar tag i det och då har jag fattat det som att det liksom glider ut från det andra halsbandet. När jag såg det marknadsfördes det som bra hjälpmedel när man får besök.

Jag skulle vilja ha ett sånt när jag exempelvis cyklar med hundarna lösa och ändå vill kunna hugga tag i dem om det skulle behövas. Men kan inte hitta det någonstans.

Av någon anledning ser jag ett blått halsband framför mig, men det kan vara jättefel och bara något jag får för mig.

Om man inte får skriva svaren här i tråden så skicka gärna ett PM till mig om ni vet var man kan hitta det.
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Jag tänker mig att det är typ ett hetshalsband?

images
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Ja det såg ut något sånt fast mycket smidigare på något sätt. Inte så klumpigt.

Varför heter det hetshalsband? Aldrig hört det förut
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Det används för att "hetsa" hundarna vid träning av tex skydd. Vissa använder halsband och andra använder sele. Man behöver något regält att ta i för att orka hålla hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Finns olika modeller av sk hetshalsband. Här är ett litet urval.

Du kan högerklicka på bilderna --> egenskaper och då ser du vart dom är snodda ifrån.:idea:;)

Halsband_handtag_115.jpg

110-4.jpg

108-4.jpg

645-4.jpg

646-4.jpg


MEN, jag tror jag vet vad du menar för typ av hetshalsband. Jag har ett sånt hemma med ett 'indraget' handtag, som sedan dras ut med starka resårer.
Jag kan ta en bild på det och visa när batterierna till kameran har laddats.:)
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Åh vore jättesnällt om du kan ta ett kort på ditt halsband. Det låter mer som ett sånt jag är ute efter. De andra ser så klumpiga ut.
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

hetshals.jpg

Helt klart det bästa skyddshalsbandet!
Det ska nämligen vara vadderat, annars får det va! Annars kan alltid skomakaren sy upp ett åt dig
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Det ska nämligen vara vadderat, annars får det va! Annars kan alltid skomakaren sy upp ett åt dig

Varför ska det absolut vara vadderat? Det verkar ju inte direkt vara vadderat på framsidan där trycket mot halsen kommer om man tar tag i handtaget? Eller?
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

När man spänner halsbandet så blir det vadderat runt hela halsbandet:)

Varför? För att skona hundens nacke iom att den förmodligen kommer arbeta en stor del av sitt liv i det halsbandet, då vill man göra det så bekvämt och ge ett så dämpat tryck över strupen som möjligt så att hunden inte får obehag när den tränas och på så sätt inte hindras, halsbandet ska även vara brett och så skönt i handtaget som möjligt så att man lätt kan hålla i handtaget under skyddsträningen. :bump: Min vän som tränar hundar just skyddshundar använder endast sådana på deras hundar.
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Jag tror du slog huvudet på spiken. Bara att hitta någon som är återförsäljare då. :) Tack så mycket.

Fast förresten. Tror ni resårbandet håller något vidare?
 
Sv: Speciellt halsband med inbyggt handtag var hitta?

Fast jag ska inte ha det till skydds. :) Vill iofs ändå att det ska vara rätt hållbart såklart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 656
Senast: gul_zebra
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 001
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp