”Spel för galleriet – det är bara larvigt”

Tre år återstår innan teknikskydden förbjuds.
Ytterligare tre år av hästar som tar skada och tävlingsresultat som förbättras.
Detta trots skandalscenerna i Paris.
– De står där och gör skyddskontroll och så ser de vad som händer där inne, det är spel för galleriet och bara larvigt, säger SVT:s ridsportsexpert Lotta Björe.
 
Tyvärr blev jag inte så mycket klokare? Tycker de är lika de som fanns när jag red på ridskola? Jag har inte tyckt att jag behövt skydd på mina hästar så jag har inte hängt med i utvecklingen .
Har varit/är dom vanligaste skydden på marknaden när det kommer till korta skydd bak dom senaste 20 åren eller något sådant.

Alla typer av teknikskydd är dock inte effektiva.
 
Alltså, jag har använt dessa som "vanliga skydd" i flera år då jag tycker att dom sitter på plats mycket bättre än kotskydd/enkla strykkappor bak. Jag har aldrig någonsin upplevt att min häst skulle visa obehag av dessa. Mestadels så rider jag ut i skog och mark, jag har även dessa då jag tränar dressyr och som transportskydd, men har även haft dom vid lite hoppning.
Jag spänner inte åt dom hårt, det är ju bred resår så det behövs inte. Men jag gillar att dom sitter bra, är lätta och inte varma, och hästen har som sagt inte reagerat på dom.
Jag har provat med lite högre skydd bak då jag främst tränar dressyr, men dom gillar hon inte alls. (därav inga dressyrskydd eller transportskydd)
Kan jag fortsätta använda dessa vid träning som inte innebär hoppning? Kan det vara så att mina är mildare? Finns väldigt liknande skydd som inte är teknikskydd???
 
Det finns skydd av modell som räknas som teknikskydd som inte ger någon effekt alls om de spänns normalt ja. Jag har ett par som strikt räknas som teknikskydd. Hästen reagerar inte på de på annat vis än vanliga skydd. Jag har de inte för att få viss effekt heller utan för att det är enda modellen av skydd som inte åker ner när hon hoppar. Vilket fö ger mer obehag oavsett.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 117
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 172
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp