Bukefalos 28 år!

Spel/lek som lockar till prat

Araminta

Trådstartare
Jag jobbar som logoped med personer som stammar. Insåg häromveckan att min kollektion av roliga spel för barn i låg- och mellanstadieålder är i minsta laget. Dagisbarnen har vi massor av spel och leksaker för och när de kommer upp i 13-14 års åldern så kan man jobba mer med samtal och skolliknande uppgifter. Men de där ungarna runt 8-9-10-11. Vad tycker de om att göra?

Förutsättningarna är:
- Sjukhusmiljö. Dvs ganska trista rum med stolar + bord och inte mycket annat.
- Det ska fungera med bara två personer (jag + barn). Ibland kan jag få med en förälder men större grupper än så har vi tyvärr inte möjlighet till.
- Det ska locka till prat. Det räcker gott med enstaka ord men inte bara ja/nej-svar. Gärna hyfsat förutsägbart och möjlighet till upprepning. Givetvis är även spel som lockar till hela meningar etc också välkomna.
- Inte kognitivt krävande.

Vad finns det för spel och lekar som kan passa? Även enklare pyssel kan fungera förutsatt att det kräver lite pratande.
 
Så alla spel där ni behöver vara i lag går alltså bort eftersom ni är Max 3 personer, för det mesta 2.
Kanske du kan modifiera reglerna för Med andra ord så att det fungerar för två?
 
Tänker också på vem där :D
vem+d%C3%A4r.jpg
 
Vem där? Är det första jag tänker på.
Vildkatten.
En del kortspel kräver ju lite kommunikation, "7- up" och "Finns i sjön".
Efter lite funderande och googlande (hade glömt reglerna) så inser jag nog att "vårt" "7 up" var lokalt. :D

Från "A till Ö" är ett roligt spel. Hör inte ihop med tv-serien vad jag vet. :)

Med korlek finns det många mattespel man kan leka, som ju bygger på att barnen svarar. Går att göra både enklare och svårare.