Bukefalos 28 år!

Spel/lek som lockar till prat

Araminta

Trådstartare
Jag jobbar som logoped med personer som stammar. Insåg häromveckan att min kollektion av roliga spel för barn i låg- och mellanstadieålder är i minsta laget. Dagisbarnen har vi massor av spel och leksaker för och när de kommer upp i 13-14 års åldern så kan man jobba mer med samtal och skolliknande uppgifter. Men de där ungarna runt 8-9-10-11. Vad tycker de om att göra?

Förutsättningarna är:
- Sjukhusmiljö. Dvs ganska trista rum med stolar + bord och inte mycket annat.
- Det ska fungera med bara två personer (jag + barn). Ibland kan jag få med en förälder men större grupper än så har vi tyvärr inte möjlighet till.
- Det ska locka till prat. Det räcker gott med enstaka ord men inte bara ja/nej-svar. Gärna hyfsat förutsägbart och möjlighet till upprepning. Givetvis är även spel som lockar till hela meningar etc också välkomna.
- Inte kognitivt krävande.

Vad finns det för spel och lekar som kan passa? Även enklare pyssel kan fungera förutsatt att det kräver lite pratande.
 
Så alla spel där ni behöver vara i lag går alltså bort eftersom ni är Max 3 personer, för det mesta 2.
Kanske du kan modifiera reglerna för Med andra ord så att det fungerar för två?
 
Tänker också på vem där :D
vem+d%C3%A4r.jpg
 
Vem där? Är det första jag tänker på.
Vildkatten.
En del kortspel kräver ju lite kommunikation, "7- up" och "Finns i sjön".
Efter lite funderande och googlande (hade glömt reglerna) så inser jag nog att "vårt" "7 up" var lokalt. :D

Från "A till Ö" är ett roligt spel. Hör inte ihop med tv-serien vad jag vet. :)

Med korlek finns det många mattespel man kan leka, som ju bygger på att barnen svarar. Går att göra både enklare och svårare.
 
Jag jobbar som logoped med personer som stammar. Insåg häromveckan att min kollektion av roliga spel för barn i låg- och mellanstadieålder är i minsta laget. Dagisbarnen har vi massor av spel och leksaker för och när de kommer upp i 13-14 års åldern så kan man jobba mer med samtal och skolliknande uppgifter. Men de där ungarna runt 8-9-10-11. Vad tycker de om att göra?

Förutsättningarna är:
- Sjukhusmiljö. Dvs ganska trista rum med stolar + bord och inte mycket annat.
- Det ska fungera med bara två personer (jag + barn). Ibland kan jag få med en förälder men större grupper än så har vi tyvärr inte möjlighet till.
- Det ska locka till prat. Det räcker gott med enstaka ord men inte bara ja/nej-svar. Gärna hyfsat förutsägbart och möjlighet till upprepning. Givetvis är även spel som lockar till hela meningar etc också välkomna.
- Inte kognitivt krävande.

Vad finns det för spel och lekar som kan passa? Även enklare pyssel kan fungera förutsatt att det kräver lite pratande.
https://boardgamegeek.com/boardgame/8203/hey-s-my-fish
Det här är ganska underbart! Min son gillar det och har älskat det sedan 6 årsåldern. Det kan vara kognitivt krävande, om barnet spelar det så, men det behöver verkligen inte vara det om den vuxne anpassar sig. Reglerna är extremt enkla.

Risken är att barnet lär sig räkna lite bara, men det behöver inte råka göra det.

Uppmuntrar till kommentarer som Hah! jag tog all din fisk. Fungerar utmärkt på två personer. Ovanligt bra faktiskt.

Man är pingviner på en spelplan av sexkantiga brickor som är utlagda. Man får plocka hem brickor enligt vissa regler, men då blir det ett hål i spelplanen där. Brickorna har 1-3 fiskar på sig. Den vinner som har mest fisk i slutet. Varje spelare har flera pingviner.

(Om barnet är strategiskt så kan det bli kognitivt krävande för i så fall fattar barnet att det kan stänga in sig själv ensam på ett område fisk och ta all där och stänga in den andra på en liten ö utan fisk. Men om barnet inte kommer på det så är det bara att traska runt och hämta fisken.)

Spelet kräver inte engelska av spelarna men det kräver viss bas av engelska av den som läser reglerna, en gång, och sedan berättar reglerna. Typ låg nivå.

Spelet är billigt, vi brukar köpa det i kalaspresent, 130 kr... (Jag kan berätta var vid mess för det är ett geekspel som inte alla leksaksbutiker har om de inte gillar spel gissar jag.)
 
Sedan Carcassonne såklart. Det är vackert och roligt och visuellt. Lättbegripligt och uppmanar till prat tycker jag. Nu tog jag den här vägen :) Jag ska bygga ett slott. Typ.
Vet inte hur det fungerar på två personer iofs.
 
Ooh den verkar rolig, måste man vara tio?

Inte för att förstå principen, men man får nog sortera bort vissa brickor som är för "svåra", eller köra med regler att man får slänga om man inte vet vad ordet är för något. Finns en juniorvariant som jag gissar har mer passande ord för yngre.

Edit: såg nu att det var bilder istället för ord på juniorbrickorna.
 
När jag var i den åldern spelade jag och mina systrar Cluedo med vår kusin varje gång vi var där. Pratigt och lagom klurigt, borde fungera på 2 spelare även om det blir klurigare med flera.
 
Vem där? Är det första jag tänker på.
Vildkatten.
En del kortspel kräver ju lite kommunikation, "7- up" och "Finns i sjön".

Vildkatten tänkte jag på, efter att ha bekantat mig med spelet igår tillsammans med tillhörande barn.

Vi tog säkert en halvtimme innan och bekantade oss med spelplanen (bilderna) och pratade runt vad som såg godast ut, hur många datorer det fanns (räknades spelkonsolen som en dator?). Man kan få till mycket prat med den spelplanen. T ex egna regler och leta rätt på bara grönsaker (snabbast tre vinner).
 
Några lättare frågespel för barn kanske? Då ska de ju läsa frågor till dig.
Finns jeopardy för barn? Då blir ju även svaren en hel mening.

Sen typ pictionary. En ritar och en gissar. Då får man slänga ur sig massa ord. behövs bara papper och penna.
 
Sedan Carcassonne såklart. Det är vackert och roligt och visuellt. Lättbegripligt och uppmanar till prat tycker jag. Nu tog jag den här vägen :) Jag ska bygga ett slott. Typ.
Vet inte hur det fungerar på två personer iofs.

Man kan spela Carcassonne två personer. För vuxna tycker jag att det blir alldeles för lätt och förutsägbart. Men för barn i den här åldern är det nog bättre med bara två personer. Blir mer bygga och mindre strategi :)
 
Jag jobbar som logoped med personer som stammar. Insåg häromveckan att min kollektion av roliga spel för barn i låg- och mellanstadieålder är i minsta laget. Dagisbarnen har vi massor av spel och leksaker för och när de kommer upp i 13-14 års åldern så kan man jobba mer med samtal och skolliknande uppgifter. Men de där ungarna runt 8-9-10-11. Vad tycker de om att göra?

Förutsättningarna är:
- Sjukhusmiljö. Dvs ganska trista rum med stolar + bord och inte mycket annat.
- Det ska fungera med bara två personer (jag + barn). Ibland kan jag få med en förälder men större grupper än så har vi tyvärr inte möjlighet till.
- Det ska locka till prat. Det räcker gott med enstaka ord men inte bara ja/nej-svar. Gärna hyfsat förutsägbart och möjlighet till upprepning. Givetvis är även spel som lockar till hela meningar etc också välkomna.
- Inte kognitivt krävande.

Vad finns det för spel och lekar som kan passa? Även enklare pyssel kan fungera förutsatt att det kräver lite pratande.

Våra barn har tyckt att Alias har varit jätteroligt. Där får man ett ord och sedan ska man med andra ord berätta om sitt ord och de andra ska gissa ordet typ "inverterad öppen yta" =stängt rum eller "sött bär man också kan göra kräm av =jordgubbar. Det finns en speciell barnvariant med enklare ord samt bilder (om barnet ännu inte kan läsa). Då har vi kört på engelska.
De gillar också ett spel där man får ett ord, ex.vis "kalas" och sedan skriver man på en lapp under en minut saker man tänker på i samband med kalas t.ex. tårta, ballonger, lekar etc. och sedan rättas det efter facit, finns även ett liknande spel där man får poäng om ingen annan skrivit samma sak.
 
Man kan spela Carcassonne två personer. För vuxna tycker jag att det blir alldeles för lätt och förutsägbart. Men för barn i den här åldern är det nog bättre med bara två personer. Blir mer bygga och mindre strategi :)

Pfft, tala för dig själv :cautious: Jag förlorar alltid Carcassonne mot sambon när vi spelar (ensamma).

:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 354
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 811
Senast: Zaria
·
Småbarn Detta kommer bli lååångt men både mina föräldrar och jag känner att vi behöver veta vad vi ska göra då barnets föräldrarna bara förnekar...
2 3
Svar
49
· Visningar
16 847
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp