Bukefalos 28 år!

Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Fredag

Trådstartare
Vi som har lite större hästar upplever nog ofta att släpen är väl korta i spiltans längd. Då menar jag längden innanför fram- och bakbom (alternativt dörrar bak).

Ett fåtal tillverkare skriver ut spiltans längd, men långt ifrån alla.

Kan ni inte ta med tumstocken och mäta era släp? Skriv i era svar vilken släpmodell det är + årgång.
Jag är inte intresserad av vad leverantören påstår att spiltan har för längd, bara måttet ni mätt! Innanför bommarna (inte centrum till centrum)!

Jag mäter mitt släp ikväll (om jag kommer ihåg).

Shoot people! :bump:
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Har samma erfarenhet att det är väldigt svårt att få reda på längden. Min häst är inte så stor, 166 cm mankhöjd, men har haft tendenser att slänga sig ur när man stänger bak. Därför ville jag ha en transport där man inte behövde trycka bomemn mot rumpan när man stänger.
Jag har en Böckmann Comfort, som inte är så stor som jag egentligen vill ha den, men man kan ta bort bommen fram så att hästen kommer längre fram innan man stänger bak. Ska försöka komma ihåg att mäta!
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Kan mäta min Star Trailer Ringo Star (Thule Exellent) när jag kommer ihåg det... :angel:
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Jag mäter min Värmlandsvagnen boggie -02. Du menar från frambom till bakbom eller hur?
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Jajjamän, mellan bommarna fram och bak. Mät inte från bommarna centrum, utan det faktiska mellanrummet innanför bommarna! :bow:
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Nu har jag mätt min, sent omsider. Minnet...

Det är i alla fall en Boj Bravo 220 SEH -07:a.

Den har ringa 185 cm utrymme i spiltan, innanför bakdörrar och frambom.
Undran på att hästen får stå på sniskan...

Tillverkaren anger 2 m spiltlängd, men då räknar de tydligen inte med att bakdörrarna tar upp en del utrymme, kanske mäter de framför frambommarna dessutom för att få ihop så mycket.
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Det var inte så lätt i mörkret men fick det till 195cm till det bakersta, det går ju att sätta bakbommen i 3 olika lägen.
Släpet ifråga är ett Christ Comet -04
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

10 cm gör ju mycket!

Blir lite irriterad när resten på detta underbara släp är så väldimensionerat. 240 cm högt, 170 cm brett och väldigt gott om plats framför frambommarna - trots sadelkammare. Hmm...
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

10 cm gör ju mycket!

Blir lite irriterad när resten på detta underbara släp är så väldimensionerat. 240 cm högt, 170 cm brett och väldigt gott om plats framför frambommarna - trots sadelkammare. Hmm...

Jo, du har 10 cm tillgodo :rofl: Ursäkta min ironi, men jag kunde inte låta bli.. :D
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Fasen också!! Jag glömde mäta :o Hade ändå släpet framme idag :mad: Mutter mutter, jag får göra det i morgon i stället, det står nämligen vid stallet 5 km bort..
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

189 cm fick jag mitt till, mätte flera gånger för att vara exakt. Våra hästar får bra plats bakom rumpan.
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

4 cm mer än mitt...

Min häst är 173 cm hög, men inte sååå lång i kroppen. Tycker dock det är trångt och kan inte stå rakt i spiltan.

Fler! :bump:
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Jag har en sluiss Almelo från 2004
När jag köpte den sas det att den var extra bred och extra lång. Men efter att ha läst era svar så tvivlar jag. Att den är extra bred vet jag, det syns ju. Men längden har jag aldrig aft något att jämföra med.
Mätte utrymmet mellan fram- och bakbom till 187 cm. Har då en häst som precis får plats mellan fram- och bakbom.

Det blir till att ta tumstocken med sig i sommar då jag ska kika på ny transport.

Tack för en bra tråd!

/M

Tillägg: Sluiss har gått i konkurs och heter numera x-trail, min modell heter xx-trail
Enligt vad jag kan läsa på deras hemsida står endast att den är 310 cm lång totalt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Nu tycker jag alla gör slag i saken och går ut och mäter sina släp!!!

Lovisaleonora_ t ex, skiljer sig spiltlängden mellan Bravon och Classicen???
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Har inget bra att mäta med vilket är dumt eftersom släpet står precis utanför huset. Ska se om jag kan göra någon form av "variant".

Nu så.

173cm (med hjälp av Herbalifemåttband och en mobil så det kanske inte är helt korrekt, kan göra om det med bättre verktyg senare).

Kylinge, tvåaxlat från 1989. Men jag kör bara ponny så trångt har jag aldrig upplevt det som!
 
Senast ändrad:
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Intressant ändå, tämligen kort. Passar ponny som det låter ja.

Tack för att du mätte. Nu vill vi ha fler in här! :bump:
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Det är ändå större än mitt Ume (från 1984). Det var verkligen ett ponnysläp :)
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Var det? Har en kompis som mätte ett Ume-släp (okänd modell, men nyare) som var 205 cm. Lät riktigt långt tyckte jag. Men modellerna har säkerligen utvecklats en del.
 
Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!

Henra couronne -99
190 cm invändigt mellan frambom och bakbom. och 165 bred.
dock är det inte säkert måtten stämmer riktigt var lite mörkt ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp