spiltor eller inte

H

hopptossa

hittade ingen tråd om det nya lagförslaget(eller vad det nu är)om att spiltor ska bort och att hästen ska få gå ute x timmar varje dag. nån som har några åsikter? jag tycker det låter rätt vettigt men det skulle nog bli rätt jobbigt för en del...
 
Sv: spiltor eller inte

klart det blir jobbigt för en del som behöver bygga om.
att hästen ska gå i hage minst 6(? tror jag det var.) timmar om dygnet är en självklarhet för mig.
att de inte ska stå i spilta har jag ingen direkt åsikt om om hästarna går ute minst 10timmar.
 
Sv: spiltor eller inte

PL la in ett inlägg om det tidigare och enligt förslaget ska max utevistelse utan skydd vara 16 timmar, maxtid i spilta 16 timmar och inga spiltor i nybyggnationer...hoppas jag uppfattde det rätt PL;)
 
Sv: spiltor eller inte

Jag själv, tycker inte att man ska ha spiltor. Hästarna det så mycket bättre och firare i box. Vill du ha en lyckligare häst, satsa på boxen

Och om du tänker efter gynnar det dej också, det är jobbigt att man själv knappt får plats i spiltan och rykta hästen.
 
Sv: spiltor eller inte

Andrea_med_A skrev:
Jag själv, tycker inte att man ska ha spiltor. Hästarna det så mycket bättre och firare i box. Vill du ha en lyckligare häst, satsa på boxen

Och om du tänker efter gynnar det dej också, det är jobbigt att man själv knappt får plats i spiltan och rykta hästen.
Har du jobbigt att få plats i en spilta är spiltan för liten. Om du upplever det trångt och den är av godkänt mått för den hästen får du väl ställa upp hästen på gången.

Personligen tycker jag att en spilta kan vara bra för vissa hästar. Min förra var revirtänkande i box och hade sina idéer men i spilta kopplade han av och struntade i om det stod hästar vid sidan eller bakom. Dessutom har jag mina ute med vindskydd i alla väder utom snöstorm... och så "Gudrunväder" då...
 
Sv: spiltor eller inte

TYcker helt klart att hästen ska stå i box och inte i spilta. Den enda fördelen med spilta är att det är mindre jobb för ryttaren. Box massor av fördelar. Dock är det allra bäst med lösdrift. Men i en box kan de iallafall gå runt lite.
 
Sv: spiltor eller inte

Om man ska se det krasst så knuffas de flesta ridskolorna bort vid ett beslut om spiltförbud. Enligt mina erfarenheter så kan det vara bra med spilta i den mån hästen får mkt motion/utevistelse och att spiltan håller godkända mått. Sedan kan ju frågan diskuteras i all oändlighet, det kommer alltid att finnas både för och nackdelar. Vi använder spilta till unghästar periodvis just för att de ska lära sig att stå uppbundna och att man inte behöver fara som ett torrt skinn bara för att det vankas mat osv. Ett exempel på att det kan vara bra med dem är min gamla fullblods märr som var totalt hypernervös när vi köpte henne, vävde boxvandrade om var annat när hon stod på box, vi ställde henne i spilta som en sista utväg, fick en helt annan häst. vävde enbart vid fodring och utsläpp efter detta, något hon gjorde hela tiden när hon var uppstallad i box. men som sagt nackdelar finns oxå.
 
Sv: spiltor eller inte

Piraja skrev:
PL la in ett inlägg om det tidigare och enligt förslaget ska max utevistelse utan skydd vara 16 timmar, maxtid i spilta 16 timmar och inga spiltor i nybyggnationer...hoppas jag uppfattde det rätt PL;)

Du fick det rätt. Fast jag skulle själv mycket hellre minska maxtiden i spiltan och ha tillåtet på nybygnnationer där vissa saker måste vara med för att man ens ska få bygga spiltor.
 
Sv: spiltor eller inte

Om spiltor

Ridskolorna behøver få ha kvar sina spiltor, inte bara før att det skulle bli dyrt att bygga boxar utan också før att det ær mycket lættare før barnen att skøta en hæst som står uppbunden.

Som det ær nu måste spiltor vara så breda att det till och med hænder att hæstar slår runt och bryter nacken!
Sedan finns det en regel om hur många cetimeter bred gången bakom
spiltorna ska vara. Om man har offetlig verksamhet och dærmed fræmmande som springer in och ut så ær det sjælvklart viktigt att
dom går utom sparkavstånd från hæstarna, men om det ær ett litet
privatstall så vad spelar det før roll?
Och så finns det en tredje regel om hur bred stalldørren måste vara.
Samma dær -det ær motiverat med en bred dørr om man har offentlig
verksamhet.
Jag avskyr EU och deras reglemente som jag tycker silar mygg och
svæljer kameler. Dom har till ex inte stoppat dom långa, plågsamma transporterna av slaktdjur, dæribland hæstar.

Bonden som jag hyr in min hæst hos har vældigt fresha och trevliga
hæstatall. Granne med dom står en gammal ladugård som ser trevlig
ut utifrån. En dag kikade jag in. Dær stod stutar (dvs kastrerade
gødtjurar) på spaltgolv och utan liggbås. Ett spaltgolv ær ett golv av
betongslipers med springor mellan så att dom kan trampa ned gødseln
och urinen rinner ned. Sedan ligger gødsel och urin dær och ångar
amoniak tills utgødslingen går igång...
Spaltgolv ær dessutom ganska halt och inget som inbjudet till hopp
och lek. Men dom arma djuren går ute ungefær halva året och då har
dom det ju bra.

Varfør ær det en så enorm skillnad på kraven på hur sællskapsdjur
och nyttodjur ska ha det?
 
Sv: spiltor eller inte

är väl inte så förstjust i eu jag heller, men man kan väl gå in och binda upp hästarna för de barn som behöver hjälp med det?
 
Sv: spiltor eller inte

Jag har blandade känslor, tycker att spiltor ska vara godkända - om
hästarna trivs i dem, vissa hästar trivs tillochmed bättre i spiltor än i
boxar. Dessutom kommer stall förmodligen gå i konkurs om
man måste riva ut spiltor och bygga boxar vilket i sin tur leder till att
många kommer förlora sina arbeten.

Jag tycker istället att man ska investera i ordentliga hagar - så att
hästarna kan få bete sig som hästar, och inte stå instängda hela
dagarna.
 
Sv: spiltor eller inte

Hmm, det har varit flera trådar om ny lag...

Personligen tycker jag ju att spiltboende är en föråldrad hästhållning som borde ha dött ut redan under det förra århundradet.

På våra ridskolor borde dom lära ut GOD hästhållning istället för att ojja sig över lagförslag... dvs boxboende, att låta hästen vara i fred i sin box och använda särskilda skötplatser istället, horsemanship, daglig utevistelse i hage MED artfränder.

I "gammla" lagen står det att hästar bör ges tillfälle till ett naturligt beteende, denna lag skiter ridskolor mfl fullständigt i och därför måste man tyvärr gå in och detaljstyra.

Dom som inte kan leva upp till kraven borde lägga ner verksamheten, men tyvärr så kommer väl den sedvanliga svenska flatheten att lysa igenom så att det beviljas en massa dispanser.
 
Sv: spiltor eller inte

EU har inget med de nya djurskyddsreglerna för häst att göra!
Förstår inte varför folk måste skylla allt på EU?
PL
 
Sv: spiltor eller inte

jo ja hittade de andra trådarna sen men jag va inne på fel forum.. bättre en för mycket...:)
 
Sv: spiltor eller inte

Men du,speciella skötplatser på ridskolorna?Allvarligt talat,hur skulle det funka?
Ska man ha 20 "skötplatser "då som det behövs en halvtimme innan lektionsstart?
Då vore det väl bättre att binda upp hästen i boxen för en kort stund.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 680
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 551
Senast: Buongusto
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp