Bukefalos 28 år!

Spinnrock och andra gamla saker, att slänga eller spara?

canine

Trådstartare
En släkting håller på att sälja sin gård nu och jag har därför fått "ärva" diverse saker jag tyckt om. Jag har äntligen en spinnrock hemma nu som jag sen liten tyckt varit fint att inreda med. Problemet är att jag kommer bo (student) trångt de kommande åren och ser inte att en spinnrock har någon tillräcklig funktion för att rättfärdiga sin plats. Jag är allra mest förtjust i hjulet som jag kom på att man kan göra en lampa av, men vad gör man sen med resten? inte så snyggt att ha en spinnrock ståendes utan hjul ;) jag överväger att slänga men är det "dödstraff"? det känns lite fel! Annars är ju second hand affär ett alt.

Jag kom även över en gammal brödspade, vad finns det för sett att inreda med en sådan? jag funderar på någon form av klädeshängare. Alternativet riskerar att vara släng på det också eftersom jag inte kommer ha något förråd att förvara saker i.

Min släkting vill inte ha tillbaka några saker och att sälja saker tar av min egna erfarenhet för mycket tid..

Intresserad av vad andra har att säga och ev inredningstips :) Känns fel att slänga grejer, men jag får ibland panik på att ha för mycket saker = mer städning & mindre utrymme.. Har sen innan tex trälådor, de rättfärdigar sin plats då de ska användas som bokhyllor. Min gungstol i form av sittplats. Mina gamla mjölkspann fungerar som foderförvaring åt djuren. åh jag önskar jag hade ett helt hus att inreda i ;)
 
Du får gärna berätta vad du har för saker... kanske något jag kan köpa? :D
Hehe.. jag gillar äldre saker.. Spinnrocken hade jag gärna tagit.. fast då med hjulet kvar..
 
@canine: Nu vill du ju inte sälja men jag vill bara inflika att det är näst intill omöjligt att sälja sådana där saker (lite beroende på var i landet man är, söderöver går de bättre, i norr är de ved).

Så har det varit länge, min far auktionisten har slängt många spinnrockar och vävstolar eftersom ingen bjudit på dem.
 
Om det var jag, så hade det funnits ett rätt viktigt argument för att spara eller slänga. Frågan om jag hade någon personlig anknytning till föremålen.
Om spinnrocken varit mormors (eller hennes mormors) så hade jag sannolikt sparat. Hade det varit en spinnrock med helt okänd historik så hade jag sannolikt gjort lampa av hjulet och slängt resten.
 
Det känns ju hemskt att kasta... Å andra sidan tar det (i alla fall för mig) energi och blir påfrestande att ha för många saker på liten yta. Skänk bort om du inte vill kasta
 
Om det var jag, så hade det funnits ett rätt viktigt argument för att spara eller slänga. Frågan om jag hade någon personlig anknytning till föremålen.
Om spinnrocken varit mormors (eller hennes mormors) så hade jag sannolikt sparat. Hade det varit en spinnrock med helt okänd historik så hade jag sannolikt gjort lampa av hjulet och slängt resten.

Så sant. det hade varit betydligt svårare att slänga om det varit en släktsak, nu det ingen släktgård utan sakerna har tillhört de som bodde på gården innan henne och lämnades kvar. Ingift släkt på håll kan man säga men jag har ingen anknytning till personerna. Det jag tänker på om man ev ska slänga är de människorna som förr lagt stort värde på grejerna och så står man här och slänger det, men det är å andra sidan nya tider och allt från förr går ju inte spara. Skänka känns som bästa alternativ för tillfället men har svårt att se att någon vill köpa en spinnrock, trots att den är väldigt fin, utan hjul, för det vill jag behålla isåfall :p
 
Utan hjulet går den väl ha som pall. Hjulet är ju kvar i lampan, bara ta ner och mecka ihop om du vill spinna lite.

De som vill ha tag i spinnrockar - men hjul får kämpa bra för att få tag i. Det var nåt med diametern på nåt hål där garnet ska gå igenom.

I studentkorridor behövs väl lite pynt? Spinnrock, trampsymaskin mm som ändå berättar om en del av våran historia som gärna inte berättas så ofta. Och rätt vad det är är det någon som börjar använda dem med!
 
Åh jag drömmer om en spinnrock och att lära mig spinna på den. Tyvärr är de jag hittat till salu ofta svindyra och lika ofta är de inte kompletta.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kolla om det finns någon "återbruksverksamhet" i kommunen som kan komma och hämta allt du inte orkar/vill ta rätt på.
Känns kanske lite bättre att skänka till en organisation/verksamhet som kan tjäna en hacka på grejorna?
 
Kolla om det finns någon "återbruksverksamhet" i kommunen som kan komma och hämta allt du inte orkar/vill ta rätt på.
Känns kanske lite bättre att skänka till en organisation/verksamhet som kan tjäna en hacka på grejorna?
Äääh, läste för slarvigt, trodde du var med och rensade, glöm ovanstående post... :angel:
 
Om du inte tycker du har plats/vill behålla så kanske det finns något äldreboende i närheten som skulle vilja ha dem? Min man jobbar på en geriatrisk klinik (åldrandets sjukdomar) och där har de inrett med en hel del gamla möbler och bruksföremål för att de äldre ska känna sig mer som hemma. Sådana saker kan ju också vara en hjälp att "hålla igång hjärnan" genom att en äldre person kan relatera till dem och berätta om minnen kopplade till sådana även om "nuet" börjat bli rörigt och svårbegripligt.
 
@canine: Nu vill du ju inte sälja men jag vill bara inflika att det är näst intill omöjligt att sälja sådana där saker (lite beroende på var i landet man är, söderöver går de bättre, i norr är de ved).

Så har det varit länge, min far auktionisten har slängt många spinnrockar och vävstolar eftersom ingen bjudit på dem.
Ofta är det detaljer som fattas eller är trasiga, så att de inte går att använda. Hela och kompletta är lätta att sälja!

/Dotter till spinnrockssamlare
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ofta är det detaljer som fattas eller är trasiga, så att de inte går att använda. Hela och kompletta är lätta att sälja!

/Dotter till spinnrockssamlare

Tyvärr men inte häromkring eller norrut. Oavsett om de är kompletta eller ej blir de ved. Jag har sett det sedan mer än 15 år tillbaka på auktionerna här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp