Spinoff FL tråden könskodade barnkläder

Det jag tycker är värst är att kläderna för flickor inte är gjorda för att tåla lek.
Fram till ca 7 års ålder lekte min flicka ofta hund och häst, det gick hål på knäna på löpande band. Hon ville absolut ha tjejiga kläder, så de hållbara killbyxorna ratades. Helst skulle det vara tights. Det var en lycka att hitta Ossoami med hållbara byxor som var smala.
Min systerson har bara kläder från killavdelningarna på de ledande kedjorna, hans byxor har gått sönder på löpande band ändå....
 
Blir bara nyfiken, har utbudet alltså ändrats så mycket de senaste typ...10 åren?
Nu var det visserligen mina föräldrar som bestämde och köpte mina kläder fram tills typ 10 års ålder, så är inte helt säker på var allt kom ifrån, men när jag var liten (0-10 år) fanns det då mycket, även "tjejkläder" som var neutrala och hållbara. Har alltid haft mycket kläder i såväl blått som turkost och rött, utan massa "tjejiga" detaljer med trevlig icke-snäv passform och bra kvalité.
Skrämmande utveckling isf med tanke på att t.ex. feminism, normkritik och genus inte precis blivit mindre frågor under denna tid......
 
Blir bara nyfiken, har utbudet alltså ändrats så mycket de senaste typ...10 åren?
Nu var det visserligen mina föräldrar som bestämde och köpte mina kläder fram tills typ 10 års ålder, så är inte helt säker på var allt kom ifrån, men när jag var liten (0-10 år) fanns det då mycket, även "tjejkläder" som var neutrala och hållbara. Har alltid haft mycket kläder i såväl blått som turkost och rött, utan massa "tjejiga" detaljer med trevlig icke-snäv passform och bra kvalité.
Skrämmande utveckling isf med tanke på att t.ex. feminism, normkritik och genus inte precis blivit mindre frågor under denna tid......
Jag är född på åttiotalet och visst sjutton var det puffärmar, rosa, spets och volanger redan då. Och flickavdelning. Men det har nog blivit värre.

Jag såg en bild tio femåriga tjejer. Alla hade rosa jacka och rosa byxor och rosa skor och rosa vantar och nånting glittrigt.
 
PoP gjorde ju sina kollektioner mer tydligt könade för ett tag sedan, hur har det påverkat försäljningen? Jag tycker det blev väldigt mycket till det sämre.
Absolut, när jag klagade för några år sedan så klargjorde de att det var för att de gjorde en internationell satsning :confused: man kunde ju tyckt att det hade varit en bra nisch för dem med okönat?

Det var där jag köpte babykläder i rött och rosa som inte hade volanger. Sedan började de sätta volanger på mycket av det som var i "glada" färger. Men iofs underbyxor och strumpor kunde man fortfarande få i rosa och rött.
 
Men måste man handla specifikt unisex då? Kan man inte bara handla alla möjliga färger? Typ rosa, blått, grönt, gult, rött brunt whatever?
Ja alltså om det hade funnits alla möjliga färger skulle det inte varit ett problem. Unisex är ju som sagt ofta brunt eller beige.

Jag eftersöker inte specifikt just unisexbruna kläder utan kläder som faktiskt i alla fall är möjliga att köpa till det andra könet. Dvs det är inte fel storlek och står "enbart till söta flickor" "för pojkarna" på lappen inuti tröjan/jeansen. I typ fler färger än rosa, svart och pojkblått.

Men det finns ju just de färgerna du nämner och i en viss nyans av de flesta färger utom rosa då som har två nyanser. Så du har rosa, blekrosa, beige, brunt, pojkgrön och pojkblå att spela på. De rosa har volanger och puffärm, svårt att få tag i rosa tröjor som är bara en tröja och är i normal storlek, dvs inte formskuren och slickad.

Så om man är på jakt efter klarrött utan arga djur, rosa utan volang, lövgrön, lejongul, gul, orange, grå, turkos, det kan finnas militärgrönt ibland. Du kan ha tur och råka på marinblått. (jag avskyr nyansen pojkgrön och pojkblå, speciellt i randig kombo). Så när du hittat färgen ska du hitta den utan hjärtan, puffärm och djur som dödar någonting, eller skogsmaskin som dödar någonting.

Vi har några riktiga pärlor hemma som den röda Minecraft tröjan och en persikofärgad tröja med insekter.
 
Senast ändrad:
Jag köper mycket blått och grått. Älskar rött och orange. Köper mycket muminkläder, PoP (deras klassiska randiga kläder älskar jag). Köper mycket barnkläder på Lidl och även kläder till mig själv, samt röda korsett och mycket ärvt. Är allergisk mot volanger!

Klänningar i glada färger gillar jag. Om inte annat för att det är smidigt på somrarna. Min dotter kunde tex inte ha newbie när hon var bebis. Bodies var för små runt ben och hals.
 
Fast jag vill kanske ha en blå tröja utan bilar på eller en röd utan rosetter och då är det svårt.
De rosa har volanger och puffärm, svårt att få tag i rosa tröjor som är bara en tröja och är i normal storlek, dvs inte formskuren och slickad.
Jag har redan fått svar angående det här och svarat att jag fattar att det är svårt.

Så återigen: Jag fattar.
 
Jag har köpt kläder på tjejavdelningar till min son jag gillat. Men på tex HM är tjejkläderna mindre i stl och för tajta helt enkelt. Vilket är förskräckligt för 3åringar är inte på nåt sätt homogena i kroppstyp pga kön.
 
Jag förstod det :D

Nej det är ju jättesorgligt att flickkläder är mindre och smalare än pojkkläder, men det gör också att kläderna på flickavdelningen passar min lilla smala pojke.
Fast inte alla flickor då. Tycker termerna slimmat och baggy är ganska nice :D (alltså det lär ju du också tycka)
 
Att det är därför det finns? Sen kan man väl lika gärna sätta på en rosa body med volang på en pojke om man vill det. Samma med spets, paljetter osv.
Jo men jag tycker det är sjukt fult, på flickor. Även om skitiga rosa overaller slår det kanske. Antar att det är marginellt bättre på pojkar kanske, men jag är osugen. På det viset har jag ju haft tur i barn.
 
En helt vanlig tröja har fel passform? Uppenbarligen så finns det ju iaf rosa tröjor utan något annat. Att passformen sen inte föll dig på läppen är väl en annan sak? Men att plaggen inte finns har du ju fel på.
Den har ju puffärm. Annars hade jag definitivt tagit den tex. Men jag tycker inte det är fint med puffärm på några barn.
 
Blir bara nyfiken, har utbudet alltså ändrats så mycket de senaste typ...10 åren?
Nu var det visserligen mina föräldrar som bestämde och köpte mina kläder fram tills typ 10 års ålder, så är inte helt säker på var allt kom ifrån, men när jag var liten (0-10 år) fanns det då mycket, även "tjejkläder" som var neutrala och hållbara. Har alltid haft mycket kläder i såväl blått som turkost och rött, utan massa "tjejiga" detaljer med trevlig icke-snäv passform och bra kvalité.
Skrämmande utveckling isf med tanke på att t.ex. feminism, normkritik och genus inte precis blivit mindre frågor under denna tid......
Ja det har ändrats de senaste 20 åren i alla fall, vet inte om det hänt mer de senaste tio. De senaste 30-40 åren har barnkläder förändrats oerhört. Men gällde väl att man gillade brunt och orange iofs :laugh:
https://www.google.com/search?biw=1....63.63.1......0....1..gws-wiz-img.14Ifl3a9sjE typ
 
Ja det har ändrats de senaste 20 åren i alla fall, vet inte om det hänt mer de senaste tio. De senaste 30-40 åren har barnkläder förändrats oerhört. Men gällde väl att man gillade brunt och orange iofs :laugh:
https://www.google.com/search?biw=1313&bih=818&tbm=isch&sa=1&ei=TB0_XJfAFcSLsAHWzaKQCg&q=barnkläder+på+70-talet&oq=barnkläder+på+70-talet&gs_l=img.12...63584.63584..65272...0.0..0.63.63.1......0....1..gws-wiz-img.14Ifl3a9sjE typ
En spaning är ju att pojkarna till och med ler på bilderna.
 
Jag är född på åttiotalet och visst sjutton var det puffärmar, rosa, spets och volanger redan då. Och flickavdelning. Men det har nog blivit värre.

Jag såg en bild tio femåriga tjejer. Alla hade rosa jacka och rosa byxor och rosa skor och rosa vantar och nånting glittrigt.
Tror det startade på 80-talet och sedan accelererat därifrån.
 
Min systerson har bara kläder från killavdelningarna på de ledande kedjorna, hans byxor har gått sönder på löpande band ändå....
Av vad jag sett finns det iallafall fler byxor med förstärkt knän och i tjockare material på killavdelningen. Men de behöver bli bättre även där såklart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp