Bukefalos 28 år!

Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Rubens (1600-talet)

larger.jpg


Kvinnligt skönhetsideal, fotomodeller, (2000-talet)

childless-skinny-girl.jpg
Vad modevärlden säger är attraktivt är inte samma sak som vad människor tycker är attraktivt. Med tanke på hur många det nu är som gör brazilian butt lifts, body shapes och förstorar sina bröst så tror jag inte en sekund på att de flesta män tycker att de modellerna är attraktiva.
 
Du har fortfarande inte fått grepp om begreppet skönhetsideal va? Det är liksom inte riktigt så att ideal alltid är hälsosamma, eller ens uppnåeliga. De flesta har nog koll på att under tex. barocken avbildades lite kurvigare människor, det var till viss del en klassfråga.

Nja, men bara för att nåt avbildas i media eller på en tavla betyder det inte att det är idealet. Gå runt på stan och fråga hur många som tycker den nedre bilden överensstämmer med deras ideal. Jag tror du kommer få som svarar ja på den frågan.
 
Ok, ytterligare en anekdotisk berättelse. En person jag träffade på en kurs sa att han för att få vara ifred i Thailand fick köpa sig en ring att ha på så han såg gift ut. Han fick otaliga förslag av äldre kvinnor som erbjöd sin vuxna dotter som fru. De visades upp som köttstycken medans han hölls fast av den äldre kvinnan medans hon berättade om allt frun skulle göra om han bara gifte sig med henne. Han kunde ju inte slita sig loss utan att ta till våld så han fick stå där tills dom var klara med sitt säljsnack. Han sa själv att han mådde illa och blundade.
Tror du att dom kvinnorna ville bli sålda som köttstycken?

Ja, om du menar att de säljs som boskap och tvingas hit under hot så är det ju en helt annan sak men är det verkligen så det fungerar generellt menar du?
 
Nja, men bara för att nåt avbildas i media eller på en tavla betyder det inte att det är idealet. Gå runt på stan och fråga hur många som tycker den nedre bilden överensstämmer med deras ideal. Jag tror du kommer få som svarar ja på den frågan.

För att se till skönhetsideal historiskt sett, får vi ju lov att se till materialet som återfinns. Den sociala och kulturella kontexten och de målningar som gjorts. Sedan finns det aldrig ETT ideal, men man kan ju skönja strömningar. På samma vis som idag.
 
Jag vet inte. Utveckla gärna. Kvinnorna där har ingen egen vilja eller vad menar du?
Men den egna viljan kan ju i en del människors fall vara att jämföra med att en man säger åt dig att antingen ligger du med mig dagligen i 2 år eller så får din familj svälta/riskera dö i sjukdom/bli hemlösa.

Jag hade ju valt alt 1 då.
Men det är fort inte FRI vilja.
Och inte fan gör det vad mannen gör bra(utnyttja någon) för att han inte pistolhotade/ströp/slog etc.
 
Men den egna viljan kan ju i en del människors fall vara att jämföra med att en man säger åt dig att antingen ligger du med mig dagligen i 2 år eller så får din familj svälta/riskera dö i sjukdom/bli hemlösa.

Jag hade ju valt alt 1 då.
Men det är fort inte FRI vilja.
Och inte fan gör det vad mannen gör bra(utnyttja någon) för att han inte pistolhotade/ströp/slog etc.

Så du menar att det är så det går till rent generellt?
 
För att se till skönhetsideal historiskt sett, får vi ju lov att se till materialet som återfinns. Den sociala och kulturella kontexten och de målningar som gjorts. Sedan finns det aldrig ETT ideal, men man kan ju skönja strömningar. På samma vis som idag.
Återigen.
Även om det var en viss typ av kvinnor som avbildades i målningar så betyder det inte att det var idealet om du frågade den stora massan.
 
Men du, du kan väl inte blunda för att det som faktiskt avbildades, får ses som ganska talade ideal som folk påverkades av?
Här har du en annan bild av en kvinna som är avbildad på 1600-talet. Som säger emot lite den andra bilden vi pratade om. Dvs, det fanns olika ideal även på den tiden. Mkt beroende på målarens idealbild av kvinnan.
Massys_Judith.jpg
 
Återigen.
Även om det var en viss typ av kvinnor som avbildades i målningar så betyder det inte att det var idealet om du frågade den stora massan.

Nej för det finns naturligtvis inga kvinnor i Sverige och andra länder som lider av ätstörningar pga mer eller mindre desperata försök att efterlikna ett skönhetsideal som en promille (fotomodeller) uppnår.
 
Hur läser du för att tolka mina inlägg så?
För en del= generellt?
Massor med lyckliga par etc etc..

Inte ens utan god vilja borde man misstolka så grovt.

Förstår du inte att många från fattiga förhållanden inte har samma valFRI-het som oss?

Du svarar ju på mina inlägg där jag vänder mig mot det att många här generaliserar. En del skriver ju att det är vidriga, äckliga män som pysslar med detta och att man hoppas kvinnorna ska ”lura röven av dem” osv. Till och med den som träffat en thailändska här (i ”andra hand”) fick sig en skopa av sleven.
Om inte du känner dig träffad av det så vet jag inte vad du argumenterar emot?
 
Nej för det finns naturligtvis inga kvinnor i Sverige och andra länder som lider av ätstörningar pga mer eller mindre desperata försök att efterlikna ett skönhetsideal som en promille (fotomodeller) uppnår.

Dom finns, men dom hör inte till den stora massan. För den stora massan har inte sjukliga ideal.
 
Du svarar ju på mina inlägg där jag vänder mig mot det att många här generaliserar. En del skriver ju att det är vidriga, äckliga män som pysslar med detta och att man hoppas kvinnorna ska ”lura röven av dem” osv. Till och med den som träffat en thailändska här (i ”andra hand”) fick sig en skopa av sleven.
Om inte du känner dig träffad av det så vet jag inte vad du argumenterar emot?

Jag känner mig inte träffad. Men jag undrar ju om vi läser samma tråd med tanke på hur du upplevde den och hur jag upplevde den.

Frågar igen:
Anser du att vi har samma valfrihet som någon i fattigt land?
Finns det någon risk med förhållanden under såna omständigheter?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 225
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 432
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 741
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp