Bukefalos 28 år!

Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

*KL*

Precis som Jegra så har jag inte slutat med AR till 100%, utan delar av det är med varje dag i ridningen, framför allt sitter det teoretiska förklaringsmodellen kring böjning och rakriktning benhårt i ryggmärgen, så även om jag inte fick hjälp att lära mig att tillämpa den praktiskt av någon AR-tränare, utan fick hitta den vägen själv, så finns det med hela tiden. AR har dock alltid bara varit en del av min ridning. Jag tävlade körning upp till svår klass under nästan hela den tid som jag åkte på AR-clinics, och under de första åren även lättklassdressyr, så tävlingsdressyren har alltid funnits närvarande. Jag var även hela tiden mycket influerad av SRS och indirekt av den portugisiska skolan i och med att jag hade Podhajskys och Lochs böcker som "husbiblar" och tränade parallellt för Claire Lilley som själv har den tyska dressyren i grunden men är elev till Kottas sedan många år.

För mig var det ett par saker som fick mig att sluta träna aktivt för AR-tränare.

- Först upptäckte jag att riddarskapet inte var det jag trodde varken ridmässigt eller vad gäller mellanmänskliga ideal, och därmed försvann mitt mål att bli riddare. Synd, för riddarskapet var egentligen en mycket fin idé.

- Sen upplevde jag att jag visserligen fick ut mycket av den teoretiska delen, men att min tränare inte kunde hjälpa mig att omvandla det till praktik. Det var sällan jag kom hem efter en clinic och kände att jag hade fått en bra nyckel eller en bra knuff framåt. Det hela blev extra påtagligt när jag under en långhelg först åkte på clinic till nyaste tränaren, och sen direkt till AR-tränaren. Jag kommer ihåg att jag fick en så konkret bild av skillnaden, att det var som att gå från färg-TV till svartvitt. Ett större spektrum, helt enkelt. Med nyaste tränaren kändes det som att lägga sig och jobba i kärnan av den klassiska dressyren, men att kärnan var grövre och starkare än inom AR. Detta var något som funkade att kombinera med det smartaste ur AR, samtidigt som det inte fanns något som krockade med tävlingsidealen (eller nå, nog har det hänt att tävlingsfolk har gnällt över för mycket böjning även här samt, tro det eller ej, ett ekipage har fått höra att hjälperna syns för lite på tävling :eek: ).

Det här fick mig att vilja undersöka nyaste tränarens bakgrund, den portugisiska ridkonsten, närmare. Jag åkte till Portugal och såg EPAE, Real Escuela och Cadre Noir rida tillsammans - ett sällsynt tillfälle att få se tre starka traditionsbärare inom klassisk dressyr bredvid varandra. Jag gillade den portugisiska ridningen bäst. Jag tillbringade många timmar i den förfallna trädgården i Queluz, betraktande den vardagliga träningen. Jag gillade det jag såg, så jag har blivit den portugisiska (men ack så universella) ridtraditionen trogen. Jag tycker också fortfarande mycket om SRS, som jag såg i Globen när de var där. Framför allt tycker jag om det konstnärliga uttrycket, lugnet i ridningen, och den tillåtande ridkulturen. Mitt i det strama så får hästarna vara hästar.

I rättvisans namn ska sägas att personkemin mellan mig och min AR-tränare aldrig klickade fullt ut, och i slutet kände jag mig mer som kund än som elev, medan träningen funkar ypperligt med nyaste tränaren. Och det är ju faktiskt också en intressant faktor, hur mycket man ska lasta tränarna/utövarna och hur mycket man ska lasta själva metoden när man inte är nöjd. Men den frågeställningen är ju inte ny i denna tråd!

Å andra sidan, med en extremt toppstyrd organisation som AR så står och faller metoden ändå på något sätt med sin grundare. Den teoretiska förklaringsmodellen kring böjning och samling är så bra och gedigen att den klarar sig på egen hand, den kommer att överleva och i borde kunna ge grundaren den odödlighet han verkar eftersträva. Den praktiska tillämpningen lämnar dock en hel del i övrigt att önska.

Den klassiska dressyren i stort har tillräckligt många skickliga utövare för att var och en ska kunna hitta sin, eller sina, mentorer. Gillar man inte en så står en ganska många åter. Man kan variera sig, det både kan och bör man. Rider man jämt och ständigt för samma så riskerar man bara att bli en blek kopia av den ryttaren. Man behöver skydda sin ridning från inavel, annars blir den blek och blodfattig i stället för stark och livskraftig! ;)
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Den teoretiska förklaringsmodellen kring böjning och samling är så bra och gedigen att den klarar sig på egen hand

Finns den någonstans som du kan länka till, möjligen?

Kanske är delvis annan tråd :o, men här har kommit fram så mycket intressant som mer eller mindre hör till tråden att det är ok att det spårar ur emellanåt:laugh:

Det har också hunnit komma så många nya intressanta inlägg att jag inte ens hunnit läsa alla. :bow::bow:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Däremot upplevde jag att denna separation också fanns på hög nivå

Men kan det inte delvis bero på att det är en affärsidé också och ett varumärke och att det då finns ett intresse av att skilja ut, precis som det gör med vilken produkt som helst som man vill ska synas bland andra snarlika (om ni förstår hur jag menar, :confused:)

Är f ö imponerad av hur bra ni kan förklara er resa, du och svea.:bow: Det är så välgrundat och ni har ett enormt engagemang för den klassiska dressyren och så stora kunskaper att det blir väldigt givande och intressant att läsa i tråden:bow:

Flera, både ni och tex Ingela och andra har ju också pekat på att det går bra att kombinera och ta delar som passar ur AR med till sin "vanliga" dressyr.


Och magen är en sak, tiden går så fort, men sen ska bäckenet hämta sej också:o
Lycka till med bebisen:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men kan det inte delvis bero på att det är en affärsidé också och ett varumärke och att det då finns ett intresse av att skilja ut, precis som det gör med vilken produkt som helst som man vill ska synas bland andra snarlika (om ni förstår hur jag menar, :confused:)

Jag vet inte, en anledning är nog att den första vågen av kritik växte sig stark och när man blir angripen väljer man gärna att isolera sig.

Är f ö imponerad av hur bra ni kan förklara er resa, du och svea.:bow: Det är så välgrundat och ni har ett enormt engagemang för den klassiska dressyren och så stora kunskaper att det blir väldigt givande och intressant att läsa i tråden:bow:

Och du, magen är inte blir inte roligare att rida med:crazy:

Tack och bock, det är ju så att det kräver en del tankeverksamhet att förklara sitt agerande om man ska lyckas ta med sig det gamla in i det nya. Och har man elever krävs det att man faktiskt kan på ett förhoppningsvis någorlunda begripligt sätt VARFÖR man plötsligt ska stoppa på ett tränsbett, rida lätt och rida skänkelvikning samt fara fram över banan i vad som upplevs som övertempo. *ler lite* Det tog mig rätt lång tid innan jag var någorlunda klar över saker och ting... Om jag lyckades ska inte jag svara på, men många valde att hitta andra tränare och det förstår jag, för är man intresserad av AR passade jag liksom inte längre in som tränare.

Jag som tänkte att magen bara skulle finnas där, inte insåg jag att magmusklerna kan man ju skicka vykort till för att få kontakt med de närmaste tre månaderna eller så...
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag vet att Bents "standardföreläsning" har gårr att köpa som film, men kommer inte ihåg på vilket språk. Jag kan inte hitta den på Google heller. Man kanske måste höra den live om man vill komma åt den?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag vet att Bents "standardföreläsning" har gårr att köpa som film, men kommer inte ihåg på vilket språk. Jag kan inte hitta den på Google heller. Man kanske måste höra den live om man vill komma åt den?

Ok, jag var lite rädd för danska:o

Tack i alla fall, det lät väldigt spännande att läsa den förklaringsmodellen:idea:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag vet inte, en anledning är nog att den första vågen av kritik växte sig stark och när man blir angripen väljer man gärna att isolera sig.

Ja det kan nog vara så också!

Tack och bock, det är ju så att det kräver en del tankeverksamhet att förklara sitt agerande om man ska lyckas ta med sig det gamla in i det nya. Och har man elever krävs det att man faktiskt kan på ett förhoppningsvis någorlunda begripligt sätt VARFÖR man plötsligt ska stoppa på ett tränsbett, rida lätt och rida skänkelvikning samt fara fram över banan i vad som upplevs som övertempo. *ler lite* Det tog mig rätt lång tid innan jag var någorlunda klar över saker och ting... Om jag lyckades ska inte jag svara på, men många valde att hitta andra tränare och det förstår jag, för är man intresserad av AR passade jag liksom inte längre in som tränare.

Egentligen utvecklas man ständigt genom livet och det här du beskriver gör man faktiskt några gånger när det gäller även annat än ridning, man lär nytt och tar med av det gamla, inte minst inom yrket har det varit så väldigt mycket och det är i slutänden när man har väldigt mycket olika delar som grund som man verkligen är bra på jobbet helt enkelt, när man är fri att välja utifrån behoven just då, det är då det blir kvalitet. Precis så är det i ridningen också. Tyvärr inte framme på länge än där....fast jag har ridit betydligt längre än jobbat

Jag som tänkte att magen bara skulle finnas där, inte insåg jag att magmusklerna kan man ju skicka vykort till för att få kontakt med de närmaste tre månaderna eller så...


Magmusklerna klarar sej nog eller går snabbt att hämta igen men det är mer som inte är som det var, bäckenet tar god tid på sej att bli som innan, men vad gör det, sånt går över:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Enligt mina erfarenheter och om jag ska gå efter vad min tränare säger så är skolor samlande om de är korrekta. Det står väl överallt att de är det?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Den klassiska dressyren i stort har tillräckligt många skickliga utövare för att var och en ska kunna hitta sin, eller sina, mentorer. Gillar man inte en så står en ganska många åter. Man kan variera sig, det både kan och bör man. Rider man jämt och ständigt för samma så riskerar man bara att bli en blek kopia av den ryttaren. Man behöver skydda sin ridning från inavel, annars blir den blek och blodfattig i stället för stark och livskraftig! ;)


Oj, vad bra skrivet! Jag tycker du har en mycket viktig poäng med detta. Har upplevt det flera gånger - att man inte kommer vidare med en tränare som "egentligen" är bra. Medan en annan person, som lägger upp träningen lite annorlunda, eller poängterar lite andra saker - kan få väldigt mycket att hända. Det gäller kanske att leta efter "AHA-moments"...

Apropå det Axel skrev om böjning för Lussanelever: Jag red förut (för flera år sedan) för en man (i grunden hopptränare) som har ganska mycket AR-tänk i sin träning. Där jobbade vi mycket med "extrem" böjning och sidvärts på lång tygel för att stretcha och arbeta bogarna på min bogstela häst. Han introducerade även trampet i min ridning på ett tidigt stadium och jag fick rida mycket i undertempo för att få fatt på min "något" stressiga häst...

Så, jag tror också på detta att blanda stilarna - så länge man får en förklaring till varför det är positivt att göra si eller så - i det läge hästen och ryttaren befinner sig just nu.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Där sa du ett par sanningens ord! Det är nog något vi alla också måste komma ihåg i diskussionerna - alla befinner sig inte på samma utvecklingsnivå och diskuterar således utifrån sin nuvarande position.

eller nåt :D
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Bara en stilla undran - hur många ggr måste man rida för en instruktör för att anse sig elev till denne :confused:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

För mig är en elev som går i lärarens skola- dagligen.
en adept.

Jag har nog inget namn på en som tränar sporadiskt för ngn.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

frågan är om man kan gå i ngns lära eller säga sig vara elev till ngn om man bara ridit för den vid ett tillfälle

det är en hypotetisk fråga
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det kanske finns något korrekt svar på det där (om man slår upp det). Jag kallar mig elev till tre olika.
En som jag rider för 2ggr/år, en som jag rider för 4ggr/år och en som jag rider för 1g/vecka.

Med andra ord så säger jag att jag är elev till någon om jag tränar för dom regelbundet (om än sällan).
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Bara en stilla undran - hur många ggr måste man rida för en instruktör för att anse sig elev till denne :confused:

Jag anser mig inte vara elev till någon. Jag tränar för olika instruktörer, vilket är en aktiv handling från min sida. Precis som axel antyder, tycker jag att det ligger något "adeptlikt" i ordet elev, vilket åtminstånde inte jag vill förknippas med..

Sorry. Detta var inte svar på din fråga....men ändå.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag tänkte mer på CV nivå.

Jag skulle rent hypotetiskt kunna rida en lektion för Kottas - göra det så dåligt så han slet sitt hår - men ändå kalla mig elev till Kottas.... :D

Men det gör jag inte.

jag skulle också kunna gå med i Kottas akademy - Och använda det i min marknadsföring - utan att tala om vad det är - det låter ju bra :D ...

Svea var ju inte på att vara noga med tränare och det finns ju folk som åker på kurs som fotfolk och sedan undervisar. Eller folk som rider en gång för någon och sedan lägger det på sin CV.

Själv undervisar jag inte och har ingen CV.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Måste bara fråga, varifrån kom problemet ö h t:confused:

Av vilken anledning tog du upp det? Är det aktuellt att ta nåns meriter får man väl kolla själv och bedöma om man anser att det räcker för att någon ska få kalla sej elev eller ej:confused:

Fattar inte vad bekymret var?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det där kollar man väl upp först- eller:confused:

sen beror det på hur pedagogisk tränaren är eller på vilken nivå som mna själv är på.
ALLA får inte ut ngt av att rida för elitryttare.

Sen har många duktiga tränare satt upp ett minimikrav på kunskaper för att få delta- för att det ofta är få deltagarplatser.
Kottas hade väl medelsvår som krav:confused: som så många andra.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

KL KL KL

Måste bara säga apropå diskussionerna i tråden att det jag lärt mej i alla fall indirekt genom AR, dvs genom att läsa här:D är att arbeta mer i skritt än tidigare och verkligen kunnat utveckla det mer:bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 205
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 723
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 469
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 249
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp