Bukefalos 28 år!

Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

diamonia

Trådstartare
Ni som verkligen sysslar med hästar på heltid, hur har ni gjort? Vad gör ni? Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt?
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Skaffa en rik man eller pappa! :)

Skämt åsido - ska man kunna leva på sin hästverksamhet så måste man vara duktig på att hålla kostnaderna nere, eftersom det ofta är svårt att få in tillräckligt stora intäkter för att dra runt det hela.

De flesta räknar inte sin arbetstid på samma sätt som man gör när man har ett arbete (gäller f.ö de flesta egen-företagare ;) ). Många producerar eget foder, och räknar inte heller det. Investeringen i gård och avskrivningar ska också räknas med.


/Cecilia :)
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Är det sant att man kan dra av på vissa kostnader om man har en jordbruksfastighet/lantbruk? Och om man har en inkomst på grund av t.ex. inackorderingar, kan man dra av för kostnader man har då? Min mor snackade om att hon hade läst det någonstans men jag hajade aldrig var...?

Hon sa nåt om att man kan spara alla kvitton när man t.ex. åker till brädgården för att köpa trä till boxrenovering eller stängsel m.m. Och på något sätt kan man dra av för det.
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Mer förslag!!!

Någon här inne måste ju livnära sig på det, eller?
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

De som livnär sig på detta är för utmattade o undernärda för att orka knappa på tangentbordet.:rofl:
Ponnymorsan
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

De som livnär sig på hästar, som jag ställt samma fråga, har svarat att de har VÄLDIGT djupa fickor! :D
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Ponnymorsan skrev:
De som livnär sig på detta är för utmattade o undernärda för att orka knappa på tangentbordet.:rofl:
Ponnymorsan

Ja det kanske är därför vi andra inte "lyckas"! :angel:
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Gisburne skrev:
Är det sant att man kan dra av på vissa kostnader om man har en jordbruksfastighet/lantbruk? Och om man har en inkomst på grund av t.ex. inackorderingar, kan man dra av för kostnader man har då? Min mor snackade om att hon hade läst det någonstans men jag hajade aldrig var...?

Hon sa nåt om att man kan spara alla kvitton när man t.ex. åker till brädgården för att köpa trä till boxrenovering eller stängsel m.m. Och på något sätt kan man dra av för det.

Ja, det stämmer! :)

/Cecilia
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Kanoners! :) Men vad kan man dra av på och hur gör man?
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Inköp som du gör till dit företag får du dra av momsen på, så man måste spara alla kvitton, men det där är en hel djungel så det bästa är att hitta någon som kan sköta bokföringen, det finns hur mycket som helst att få tillbaka pengar på, men det är svårt och veta på vad och hur man gör, men en revisor har ju sten koll på allt sånt!!
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Man måste "momsredovisningsanmäla" hos skatteverket först. Då kan man dra av vissa utgifterna mot eventuella inkomster. Stallhyran du tar ut måste vara "vit", likaså alla varor & tjänster du köper.
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Ja, det är uppfattat.

Ska skaffa en speciell kvittoburk. :)
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Ett gott råd! Ingen burk! Ta en pärm och sätt upp kvittona i den ordning de kom in, datumordning alltså. Det är ett :devil: att få reda i djungeln bland en hög kvitton. Sen för du in allt ex en gång i månaden i din "kasabok" eller vad du nu använder för att hålla reda på räkenskaperna. Allt ska finnas i löpande ordning. Om du har en revisor så uppskattar denne detta enormt. Om du gör det själv så är halva jobbet gjort.
En sak... kvitton av den "blanka" typen som man ex får på Granngården o i ICA-affären gäller inte för bokföring. Texten på dessa försvinner av sig själv efter en tid. Du ska be att få "stort kvitto" om du handlar på Granngården och spec. kvitto annars.
Lycka till!!
Ponnymorsan
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

Jag tänkte bli "företagskund" hos Granngården så snart gårdsköpet är avklarat, då får man de där stora kvittona (A4) utan att behöva säga till, har jag för mig.

Kommer inte ha revisor. Min morfar var kamrer och har lärt min mor allt om bokföring och deklarationer m.m. och jag tänkte tvinga henne att lära mig! :) (Muta med kaffe å kaka eller nåt...)
 
Sv: Spinoff på "Mitt drömliv - ekonomiskt möjligt?"

På vårt granngården får man alltid stora kvitton även om man inte är företagskund eller så. Jag tycker det är kanon för jag vill ha koll på vad utgifterna går till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 199
Senast: Wille
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 630
Senast: verser
·
  • Artikel
Hästnyheter Via det kommande rörelseprojekt "låt mig bära dig" kommer barn och unga som lever i ekonomisk utsatthet ges möjlighet till rörelse och...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa? Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
8 458
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp