Bukefalos 28 år!

Spiral-fobikern är här

kolblakkur

Trådstartare
Jag har funderar på att sätta in en spiral när jag ska till gyn nästa vecka (ja, jag har fått recept). Men jag är jättejättejätterädd! :nailbiting:
jag har ganska svår endometrios, är sammanväxt i nedre delen av buken. Är rädd att livmodern kommer gå helt bananas och försöka stöta ut den = jag kommer få väldigt ont då min livmoder är sammanväxt med ändtarmen, så när livmodern krampar så har jag väldigt ont. Har även misstänkt adenomyos så min livmoder är extra kinkig. Misstänker att insättningen inte kommer vara den lättaste eller smärtfri och är väldigt orolig över det. Bara en vanlig gynundersökning är tuff, så detta kommer vara en pärs.

Eftersom jag alltid avskrivit spiral som ett alternativ då jag inte vill ha föremål i kroppen, så har jag lite dumma frågor likt en tonårstjej...
Känner man den när man sitter rakt upp och ner, går osv?
Kommer den kännas vid samlag?

Om ni blir fundersamma på varför jag ens överväger att utsätta mig för detta, så är det för att jag går på dubbel dos P-piller och ändå konstant är en hårsmån från att få mens. Tänkte att en spiral kanske kan göra att jag kan gå ner till ett P-piller iallafall.
 
@kolblakkur Oj vilken komplex frågeställning med tanke på din sjukdom. Har du ingen barnmorska/gynekolog som kan råda dig bättre, som du litar på?

Korta svar på dina frågor (utan koppling till endometrios):
Nej, den ska normalt inte kännas av vid rörelse.
Ja, en partner kan ibland känna trådarna med fingrar/penis under samlag.
 
Som sagt så är det svårt att svara utifrån din situation. Jag var livrädd när jag skulle sätta in min spiral (allmän vårdskräck). Tog två Alvedon innan, det bar obehagligt, ja, gjorde lite ont men var ganska snabbt över. Sedan hade jag lite ont efteråt, typ som mensvärk någon dag. Mycket kommer nog också från att jag var så himla rädd och spänd inför själva insättningen. Efter några dagar så var det inga problem, tänkte aldrig på att jag jade den. När jag tog ut den så kändes det knappt, lite obehagligt någon sekund men sedan som vanligt. Tycker att spiralen är ett förträffligt preventivmedel på så sätt, enkelt och hormonfritt/lägre/lokal hormondos.

Men som sagt jag hade rådgjort med en doktor som känner till dina diagnoser.
 
@kolblakkur Oj vilken komplex frågeställning med tanke på din sjukdom. Har du ingen barnmorska/gynekolog som kan råda dig bättre, som du litar på?

Korta svar på dina frågor (utan koppling till endometrios):
Nej, den ska normalt inte kännas av vid rörelse.
Ja, en partner kan ibland känna trådarna med fingrar/penis under samlag.
Jo, och denne vill att jag testar spiral. Å andra sidan var det nog innan hon kollade på mig och såg att jag var en hårsmån från att få mens på dubbla P-piller (=spiralen kanske blir för klen hormonmässigt), och då tog hon upp kemiskt framkallat klimakterie eftersom jag funkat bra på det tidigare. Men tror inte jag orkar med en vända till i klimakteriet :(

Tack för svaren :) Tror inte jag vågar om det finns minsta risk att min man råkar dra i en tråd :eek: Tänker om den fastnar mellan fingertopparna :confused::angel:
 
Har du inte blivit erbjuden narkos under insättningen? Min gynekolog var ärlig. Hen sa att hen inte sätter in någon spiral på endometriospatient utan narkos. Det är så onödigt att utsätta någon för den smärtan som kan bli och att det faktiskt är riskabelt. Enligt henom krampar livmodern på en endometriospatient oftare än på en frisk kvinna och därför är det onödigt att ta risken att sätta in den utan narkos. Hen sa också att jag fick räkna med två-tre veckors smärta liknande svår mensvärk efter insättningen. Jag valde att inte sätta in någon.
 
Har du inte blivit erbjuden narkos under insättningen? Min gynekolog var ärlig. Hen sa att hen inte sätter in någon spiral på endometriospatient utan narkos. Det är så onödigt att utsätta någon för den smärtan som kan bli och att det faktiskt är riskabelt. Enligt henom krampar livmodern på en endometriospatient oftare än på en frisk kvinna och därför är det onödigt att ta risken att sätta in den utan narkos. Hen sa också att jag fick räkna med två-tre veckors smärta liknande svår mensvärk efter insättningen. Jag valde att inte sätta in någon.
Jag blev erbjuden att sätta in en under narkos när man ändå skulle ta bort cellförändringar. Men jag vågade inte. Alltså jag är väldigt rädd för spiraler :o
 
Vilket dilemma!

Om du bestämmer dig för spiral har jag en ny i förpackning här hemma du kan få. Om det är rätt sort och sådär.

Jag hämtade ut den på apoteket men det blev aldrig någon insättning för min del. Jag är tveksam till att det kommer bli det heller :)
 
Jag kan bara svara om själva spiralen. Men ja det gjorde helvetiskt ont att sätta in den. Jag hade tagit Alvedon innan och var så avslappnad jag kunde men det hjälpte inte. Dock så var smärtan över på några sekunder. Sen spenderade min kropp 3 dagar med att försöka få ut den men lyckades inte. Jag kände spiralen typ 5-6 dagar men sen märkte jag inte av den alls. Sambon kände spiralen första gångerna vi hade sex (trådarna då) men när de hade format sig så kände han ingenting.

Jag kommer sätta in spiral igen efter min graviditet. Det var det absolut bästa preventivmedlet jag har haft.
 
Jag har testat koppar, min livmoder var inte glad. Insättningen var väl inte jätterolig men klart uthärdlig.

P-spruta?
 
Jag har haft hormonspiral i två omgångar. Första tog jag ut för att bli gravid och satte in en ny efter förlossningen.

Första insättningen gjorde skitont! Hade lite mensvärk i några dagar och kände den sedan inte alls. Minpojkvän kände dock trådarna vid samlag (gjorde tydligen ganska ont :p ) så då fick de klippa av dem lite till. Det kändes inte alls.

Spiral nr två har inte gjort ont en endaste minut.

Och jag har inte haft mens en endaste gång med någon av dem. Jag älskar min spiral, kommer inte ha något annat preventivmedel igen!
 
Antar H-spiral kan vara "för svagt" för en del; de flesta blir ju efter en tid blödningsfria men inte alla, och jag är såklart en av dem :p. Men mängden är oerhört sparsam (utan hormoner blöder jag väldigt mycket! av den anledningen äääälskar jag min H-spiral! :).

Sambon känner trådarna då och då, beroende på vinkel och så där...
 
Jo, och denne vill att jag testar spiral. Å andra sidan var det nog innan hon kollade på mig och såg att jag var en hårsmån från att få mens på dubbla P-piller (=spiralen kanske blir för klen hormonmässigt), och då tog hon upp kemiskt framkallat klimakterie eftersom jag funkat bra på det tidigare. Men tror inte jag orkar med en vända till i klimakteriet :(

Tack för svaren :) Tror inte jag vågar om det finns minsta risk att min man råkar dra i en tråd :eek: Tänker om den fastnar mellan fingertopparna :confused::angel:

Tror att risken för att råka dra ut spiralen vid sex är liten. Men med tanke på din, vad det verkar, väldigt stora rädsla och att du inte riktigt verkar tro att spiralen kommer att fungera kombinerat med din svåra endometrios låter ju läget ganska problematiskt. Är din gynekolog medveten om hur du känner? Alltså att du inte är så motiverad?
 
De kan klippa trådarna väldigt korta :) Jag har aldrig känt av min spiral, förutom någon gång när sambon kommit för djupt :p Men det är ju inte så bekvämt utan spiral heller.

Däremot hade jag helt klart bett om narkos i ditt läge!
Det gjorde riktigt ont för mig att sätta in den, jag ska be om narkos nästa gång. Jag är frisk, men har en rätt kraftigt bakåtlutande livmoder.
 
Insättningen, njae inget vidare för mig. Eller det var mätningen de gör innan insättningen som inte var kul.

När de väl satte in den var det ingen fara alls.
Och har inte känt den speciellt. Lite liknande mensvärk har jag haft första veckan av och till. Men nu är det bättre. Har lite mens (den första efter insättning) men inte alls som förut.
 
Jag älskade hormonspiral, ska sätta in en ny asap.
Det ömmade 3-4 dagar som lätt mensvärk, sen var jag blödnings- och pmsfri. Mirena hade jag, helt magiskt bra!
Kände inga trådar, ingenting.
 
Hej!

Jag avskydde min h-spiral. Den gjorde inte ont att sätta in, men jag var nära att svimma efteråt. Mensvärk i några dagar och kände av den nån vecka. Blödde varje dag i 6 månader och fick akne från helvetet. Så jag tog ut den igen.

Jag förstår precis varför du är tveksam, men kan tyvärr inte ge några bra råd.

/Lavinia, utan preventivmedel sen flera år tillbaka
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 365
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp