Bukefalos 28 år!

J

JennieKinnunen

Hej. Jag vet inte vad som har hänt med min ena häst som är ett varmblod. Han har varit hur lugn som helst när man har ridit honom. Men nu..Han är jätte snäll i början, sen helt plötsligt flyger det spöken i honom. Han vägrar lyssna,han backar ner i diket,ställer sig på bakbenen,kuter rygg,står inte stilla,stressar,blir blöt av svett och jag vet inte vad. Han blir helt tokig rent ut sagt.Det bara flyger spöken i honom. Så håller han på så ett bra tag.

Han började göra såhär i höstas. Då red jag honom inte på en månad.
Sen så satte jag mig upp och tog det jätte lugnt,red ungefär varannan dag. Sen efter ett tag så började han igen. Då fick han stå igen. Sen nu för några veckor sedan så började vi rida igen.
Det gick jätte bra. Men så en dag, så började han bråka igen. Nu har jag verkligen tappat lusten. Jag har longerat honom nu i en vecka och han är hur snäll som helst. Han gör ingenting när man hanterar honom från marken.

Men varför håller han på som han gör? Han har inte ont någonstans,vi har kollat igenom honom. Jag börjar nästan tro att felet sitter inuti huvudet. Han har varit så himlans fin. Han har varit hel mysig att rida.

Tacksam för svar
/Jennie
 
Sv: Spöken?

Hej!
Mitt varmblod, som är en väldigt snäll märr, reagerade på exakt samma sätt när vi tvingades gå efter en liten b-ponny på en smal stig.
Jag tolkade det som att hon kände sig frustrerad (liknelse: du har bråttom, mycket folk på trottoaren och framför dig går tre tanter med rollator i bredd och de går sakta).
Om jag hade haft möjlighet skulle jag ha låtit henne gasa på för att bli av med energin, men nu gick inte det pga de andra som var med.

Kan det vara så att du reagerar med att ta tyglarna vid dessa situationer och att han går i baklås av detta? Min kuse var där och då inte möjlig att påverka i särskilt stor mån, hon lyssnade knappt på hjälper alls och var t.o.m svår att driva framåt.

Varmblod tycks ha ett stort behov av att blåsa ur emellanåt för att lätta på trycket. I synnerhet när de kommer i form! Kan detta vara något att fundera på tror du?
 
Sv: Spöken?

hmm okej..
Nej jag pratar lungt med honom i början men han lyssnar inte och vill springa iväg. Då försäker jag plocka ner honom försiktigt i form men det går inte då börjar han backa ner i diken osv. Men jag kan inte låta honom springa i full fart varje gång han blir så, då blir det till slut en vana för honom..

Jag har försökt med att släppa honom i full galopp men efteråt är han likadan. och jag ger mig inte i första taget, vill lixom inte hoppa av och gå hem, för då visar jag ju att han har vunnit. Till slut efter ett tag så blir han lugn men det är inte kul och alltid ha en kamp när man ska rida.

Men jag har tänkt lite på om om det är från hans bakgrund. Han har haft många olika ryttare och när de red så satte de sig upp och tryckte skänlarna i magen och han for iväg i full sken. Om det är något sånt han har fått i tillbakablick eller vad man ska säga. Men jag har ridit honom i snart fyra år och har fått jätte mycket ordning på honom, tog ett år ungefär och få honom lugn, han trodde ju att vi skulle sätta av i full galopp när jag satte mig upp. Sen så började vi och jobba med formen osv. det gick jätte bra. Sen nu i höstas blev det såhär helt plötsligt.
 
Sv: Spöken?

Om jag inte hittade någon förklaring till det skulle jag nog ta ut en vet och en Equiterapeft eller nåt så de får känna igenom honom så man åtmindstone kan utesluta kroppsliga problem.

Låter inte roligt... Hoppas det löser sig..

och kanske att du kan försöka att komma ihåg lite extra en tid framöver vad som kan utlösa "anfallet".. exakt vad du gjorde osv... utan att för den delen sitta på helspänn...

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 983
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp