Spolspilta

evis

Trådstartare
Hur har ni ordnat det med spolspilta för er? Hur ser det ut?

Vad ska man tänka på när man gör en spolspilta? Några speciella tips?

Jag vill väldigt gärna ha en spolspilta nu när vi ska bygga nytt, men vet ej hur det är mest praktiskt. Var ska man ha spolspiltan i stallet?Jag tänker på fuktavledning osv. Nära dörrar?

Är det bäst att ha väggar runt spolspiltan - dvs att det blir som en liten "låda", eller finns det andra lösningar på att inte ha fukt och vatten överallt efter att ha duschat en häst?
Kan man ha någon sorts "golvvärme" för att det ska torka upp fort? (utrymmena kommer att vara ganska kalla här)
Eller är det bara bra avrinning som gäller?
Hur kan man enkelt hålla golvbrunnen riktigt fräsch?? Finns det något speciellt att tänka på?

Upphängningsanordningar för slangar - idéer på det för att det ska vara praktiskt + säkert?

Jag har fått tips på att ha en genomströmningsvärmare istället för en "varmvattenberedare". Billigare särskilt när man inte behöver varmvattnet alla gånger. Men vad finns det för sorter av genomströmningsvärmare?

Massor av idéer tack :bow: :bump: ! Lägg GÄRNA in bilder på era spolspiltor! All inspiration tages tacksamt emot!
 
Sv: Spolspilta

evis skrev:
Upphängningsanordningar för slangar - idéer på det för att det ska vara praktiskt + säkert?

Häng upp i taket, på "ringar på stänger" så att du kan flytta slangen i taket liksom (jätebra förklaring, men som en gardinstång ungefär, eller om du tänker en lift för människor). Sen en spiralslang som hänger ned från det.

Praktiskt bra, fast du får ju inte så mycket "slang-träning" för hästarna ;)

Vi har "spolspilta" strax utanför stallet där betongplattan går ut en bit. Så det är ju utomhus utan några väggar omkirng :p
 
Sv: Spolspilta

Går inte att ha spolspiltan utomhus här tyvärr, när halva året är "nerfryst" :( (eller ja, går och går, det blir bara meningslöst!)
Å andra sidan kommer jag ju inte duscha hästarna hur mycket som helst på vinterhalvåret, i och med att de kommer vara ute så mycket (och de enda boxar som kommer finnas där, kommer vara uteboxar).

Har sett ett bra "paket" i Nordpost som ser bra ut, med upphängning för vattenslang i vattenspilta. Men vattenspiltan är inte prio ett (tyvärr), jag tror det måste väntas med den tills nästa år.

Slangträning kan man ju få ändå, i alla fall med den sortens upphängning som fanns i Nordpost. Bara att plocka ner slangen! :idea: :D
 
Sv: Spolspilta

Fortsätt titta i din nordpost katalog så hittar du lämpliga golvbrunnar som får plats med lite smuts innan de beckar igen så det blir stopp:mad:
 
Sv: Spolspilta

i vattenspiltan i stallet är slangen upphängd i en "rullator" (URSÄKTA UTTRYCKET :D) som fungerar ungefär som en rullgardin. praktiskt och säkert, bara man hänger upp "rullatorn" högt! :)
den har tre väggar och två st golvbrunnar som tyvärr oftast är igenproppade av spån och annat skit. men skrapar man bort det så funkar den bra!

om du kanske har möjlighet så kanske du kan få hela spolspiltan ngt nedsänkt så det inte finns någon chans att hela stallgången blöts ner? du kanske kan klämma in spolspiltan längs boxraderna? då har du säkert också en dörr i närheten för fuktavledning om det var så du menade =)
om du även under vintern har åtminste någon plusgrad i stallet så funkar det nog med avrinning. långsamt, men det går. annars får du väl köpa en hårtork :angel:
 
Sv: Spolspilta

Vår spolspilta har tre väggar, alltså är det bara öppet längst fram.
Dock går inte väggarna ända till taket, utan slutar ca. ½ m ifrån.
Det enda jag är missnöjd med är brunnarna!
Dom är så små att dom täpps igen direkt.
Kan ta bilder och visa nåndag här:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 152
Anläggning Egentligen så är det nog lite tidigt att starta denna tråd men jag är alltför ivrig och planeringssugen för att kunna låta bli! Såhär är...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: eemmalk
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp