Bukefalos 28 år!

T

Tusen

Hur hårt ska man spänna fast dem på skon?
Hur ska man spänna fast dem på skon? Så att den "lösa snutten" på sporremmen sitter utåt-neråt?
Någon som kanske har en bild på en korrekt fastsatt sporre?


Tacksam för svar! :bow:
 
JA du.. när jag sätter på mig mina sporrar så har jag spännet mitt på foten och jag spänner så att den lösa remmen blir utåt. Sen skall man ju inte spänna så hårt så att foten somnar... har gjort det misstaget.
 
Tyvärr kan jag inte bidra med någon bild. men jag kan ju alltid tala om hur jag spänner mina sporrar :)

Jag spänner det så "flärpen" är utåt nedåt, lite lagomt hårt. Inte så löst så de dinglar, men heller inte så hårt så foten somnar som vissa verkar lyckas med :D
Så pass hårt att det känns bra helt enkelt!
 
Jag tycker den ska kunna "fjädra", men egentligen behöver du väl inte spänna hårdare än att den sitter kvar på stöveln/skon.
Höjden beror lite på vilken häst du rider, spännet bör sitta på utsidan så att den inte nuddar hästen (och flärpen kan väl sitta utåt neråt).
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp