Fast eller löstagbar hals?

Shixle

Trådstartare
Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med!

Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder (v.bl.travare på 15 år).
I nuläget så har han haft ett gammalt typ 400g wetherbeeta med lös hals, men kommer inte ha så tjockt hos mig.
Som jämförelse så har min första gått med 100g hela snökaosveckan (Skellefte trakten).

Mitt mål med täckena är att dom ska va okall och inte spänna sig för att det blåser.

Så till mina funderingar. Nyhästen behövde nya täcken, och enligt säljarn så va Trinity bra på honom, så greppade 100g täcket plus hals samt 200g liner på black week. Inte så billigt trots det. 😅

Jag har även dreglat över Finntacks 100g täcke med fast hals. Har det i 300g, men bara använt det nån gång då jag tyckte det blev väl varmt på pållen så fort solen tittade fram (hur det nu känns är typ bortglömt...) tänker mest på när det blir typ -20 å kallare.

Lurar på att istf trinity köpa finntack 100g å 300g åt nyhästen. Och ett 50g Haglund framåt våren. De lilla fodret gjorde sån skillnad i täthet (imo) mot ofodrat, och va ok även i typ +10 om de blåste.

Om hästen likas ska ha halstäcke så är det väl smidigare om den är fast? Inget som blåser upp, regnar/snöar in..

Läst det som finns här på buke å folk pratar om att halstäcke stör rörligheten, men äre likas så att dom inte ska gå å beta så gör det väl mindre? 100g är ju för typ -5 å kallare? -10 idag så gamla fick ett halvhals 200g, vilket blir lite i varmaste laget, men det andra är på avisning 🙈
Dock så sitter ju finntack ganska slimmat i halsen, så kanske upplevs varmare än typ haglunds där det glipar mer? Men inte lika mycke värmeförlust via halsen?

Ugh, hur hade ni gjort? 🫣
 
Min upplevelse är:

Ett täcke med löstagbar hals är med versatilt än ett med fast hals. Man kan ta av halsen när den inte behövs. Men. Avtagbar hals sliter mer på manen än en fast hals.

Halstäcke, för mig, gör mest skillnad vid nederbörd. Temperaturmässigt tycker jag inte halsen gör varken till eller från (förutom då om hästen blir blöt, halsen hindrar också regn/snö från att rinna in längst bogen). Det gör det svårare för hästen att reglera temperaturen om den blir för varm under täcket (den kan inte släppa ut värme genom halsen) samt att hästen behöver dagsljus på större ytan än bara huvudet för att synthesisera D-vitamin.
 
Jag är ingen vän av fast hals.
Vill kunna ta av halsen när det är soligt eller uppehåll. Har aldrig varit med om att det regnar eller blåser in emellan, de brukar överlappa väldigt väl.
Jag gillar Lippos + serie, lätta, slitstarka med bra passform.
 
Min upplevelse är:

Ett täcke med löstagbar hals är med versatilt än ett med fast hals. Man kan ta av halsen när den inte behövs. Men. Avtagbar hals sliter mer på manen än en fast hals.

Halstäcke, för mig, gör mest skillnad vid nederbörd. Temperaturmässigt tycker jag inte halsen gör varken till eller från (förutom då om hästen blir blöt, halsen hindrar också regn/snö från att rinna in längst bogen). Det gör det svårare för hästen att reglera temperaturen om den blir för varm under täcket (den kan inte släppa ut värme genom halsen) samt att hästen behöver dagsljus på större ytan än bara huvudet för att synthesisera D-vitamin.
Hm, D-vitaminet har jag nog aldrig tänkt på faktisk, annat än att vi brukar ha klätt av dom så dom får sola sig för att det är skönt 😅 första hästen som behövt täcke, mest haft mer kallblodstyper innan som bara fått täcke i snöstorm. Min äldre spänner sig direkt det blåser och hatar att bli blöt, samt kom med ont i ryggen, så blivit lite omställning med att behöva täcka..

Får gå ut å prova trinitytäcket imrn och se. Samt göra en ordentlig inventering av det jag fick med nya.
Och känna hur han känns efter en natt i "bara" 200g.
Tänk om dom haft samma storlek, men icket. 145 på lillskiten så flera av mina 155 som mest tar plats just nu 😅

Känns ju som att det kanske vore bättre att vänta på att haglundtäckena kommer i lager igen..🤷‍♀️ ... ligger ju bättre i pris oxå 😅
 
Jag är ingen vän av fast hals.
Vill kunna ta av halsen när det är soligt eller uppehåll. Har aldrig varit med om att det regnar eller blåser in emellan, de brukar överlappa väldigt väl.
Jag gillar Lippos + serie, lätta, slitstarka med bra passform.
Tänker jag efter så har det nog lite å göra med att hagkompisen inte biter i täcke..men gärna i häst..
Sist äldre va utan halstäcket (för att vädret va fint) så fick han ett bett i halsen på ett par timmar 🙃 men den hästen blir kanske inte kvar så då spelar det ju ingen roll så sett.

Har ett himalya deluxe regntäcke (hw kopian) där det är typ lättelite överlapp (typ 1dm mot vanliga 1,5-2) på halstäcket, skitdrygt då det sitter super i övrigt, men när han betar så är det öppet hallå 😅
 
Hm, D-vitaminet har jag nog aldrig tänkt på faktisk, annat än att vi brukar ha klätt av dom så dom får sola sig för att det är skönt 😅 första hästen som behövt täcke, mest haft mer kallblodstyper innan som bara fått täcke i snöstorm. Min äldre spänner sig direkt det blåser och hatar att bli blöt, samt kom med ont i ryggen, så blivit lite omställning med att behöva täcka..

Får gå ut å prova trinitytäcket imrn och se. Samt göra en ordentlig inventering av det jag fick med nya.
Och känna hur han känns efter en natt i "bara" 200g.
Tänk om dom haft samma storlek, men icket. 145 på lillskiten så flera av mina 155 som mest tar plats just nu 😅

Känns ju som att det kanske vore bättre att vänta på att haglundtäckena kommer i lager igen..🤷‍♀️ ... ligger ju bättre i pris oxå 😅

Haglundstäckena kan vara... um... annorlunda i passform.

(mitt är kort i sidorna, kort i ryggen jmfr med andra i liknande storlek och har en jättelång men smal hals)

Speciellt vissa hästar får man hitta ett märke som passar och bita i det sura äpplet och fortsätta köpa det :crazy:
 
Jag föredrar lös hals. Har på mitt Amigo med linersystem satt upp halsen i linerfästet istället så att halsen lyfts upp lite från manen. Hoppas det hjälper för skavet.
 
Haglundstäckena kan vara... um... annorlunda i passform.

(mitt är kort i sidorna, kort i ryggen jmfr med andra i liknande storlek och har en jättelång men smal hals)

Speciellt vissa hästar får man hitta ett märke som passar och bita i det sura äpplet och fortsätta köpa det :crazy:
På min äldre så sitter det perfa~ allstå dom vinröda som är ställbara i bogen. Får ha det på nästan minsta. Men han va inte ens rufsig i pälsen trots att han haft det över en vecka i streck 🫣
Har provat det mesta på honom sista åren. Börjes HW kopia sitter bra, gamla Himalya funkar, Nisch sitter dugligt, men inte Amigo, Bucas, Trinity (som ja va så sjuukt sugen på iom halvhals med hals), Fairfield funkar om jag syr om dom. Finntacket satt oxå bra, men fick gå upp till 165 där (som tydligen är praxis).

Så att ett billigtäcke sitter fint känns inte helt fel 😅
 
  • Haha
Reactions: Elo
Min upplevelse är:

Ett täcke med löstagbar hals är med versatilt än ett med fast hals. Man kan ta av halsen när den inte behövs. Men. Avtagbar hals sliter mer på manen än en fast hals.

Halstäcke, för mig, gör mest skillnad vid nederbörd. Temperaturmässigt tycker jag inte halsen gör varken till eller från (förutom då om hästen blir blöt, halsen hindrar också regn/snö från att rinna in längst bogen). Det gör det svårare för hästen att reglera temperaturen om den blir för varm under täcket (den kan inte släppa ut värme genom halsen) samt att hästen behöver dagsljus på större ytan än bara huvudet för att synthesisera D-vitamin.
Kan hästar skapa/ta upp d-vitamin av solen på vintern? Det gör ju inte vi människor här i sverige iom att solen står för lågt.
 
Kan hästar skapa/ta upp d-vitamin av solen på vintern? Det gör ju inte vi människor här i sverige iom att solen står för lågt.

Det har väl mer att göra med att vi har för mycket kläder på oss? Dvs, inte tillräckligt mycket skinn är utsatt för solen, och den korta tiden den är uppe. Snarare än vinkeln?
 
Nej jag har lärt mig att det är solens vinkel, dvs vi kan inte producera d-vitamin på vintern här uppe oavsett hur vi klär oss eller är ute.

Enligt forskning har de hittat olika mängder d-vitamn i blodet på hästar som varit täckade och inte (även tydligen hos kor) på vintern. Det borde innebära att de kan.

(Tillskott rekommenderades endast för dräktiga och växande unghästar där d-vitamin behovet är högre. Viktigt iom att det påverkar bla upptaget av fosfor).
 
Enligt forskning har de hittat olika mängder d-vitamn i blodet på hästar som varit täckade och inte (även tydligen hos kor) på vintern. Det borde innebära att de kan.

(Tillskott rekommenderades endast för dräktiga och växande unghästar där d-vitamin behovet är högre. Viktigt iom att det påverkar bla upptaget av fosfor).
Okej! Ja då kan det säkert vara att hästarna fixar att ta upp bättre än människor😊
 
  • Gilla
Reactions: Elo

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp