Stabil dragbil

Hur är rav4 då? är en ute på annons som ser jätte bra ut tycker jag. Jag kommer endast köra med 1 häst i 1häst släpp är tanken.
 
Inte den nyare Tiguanen, den är lite tyngre. :)

Jag kör Tiguan 2018 nu och har inga problem alls med blåst o dyl och innan hade jag en Passat 2012 som var lika bra (men som inte riktigt borde dra två hästar, därför bytte jag) men båda dieslar med fyrhjulsdrift och BE ett måste så det känns kanske lite overkill @MiniLi ?
Jag har både diesel och BE i dagsläget. Däremot har jag egentligen inte behov av någon stor bil på annat sätt och gör ganska få resor med transporten som det är nu.
 
Hur är rav4 då? är en ute på annons som ser jätte bra ut tycker jag. Jag kommer endast köra med 1 häst i 1häst släpp är tanken.
Är supernöjd m min Rav 4:a, känns väldigt trygg o stabil att köra med. Har nu sålt ena hästen, så ska byta till en hybrid då jag inte behöver kunna dra så himla tungt.
 
Var ute med transporten igår när det blåste rejält och det var rätt otäckt stundtals när vinden högg i släpet. Min lilla bil drar jättebra annars men när det blåste rejält från sidan så fladdrade hela ekipaget😱

Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
(Inte gamla v40 som är ngt större, ”nya” lilla v40 men som inte säljs längre sedan några år)
Igår när jag satt där i fladdrigt ekipage kändes det som att ett bilbyte kanske vore lämpligt..

Högst troligt är att du behöver byta stötdämpare bak, Möjligen också byta till "husvagns fjädrar", Volvo har en tendens att bli lite mjuka med åren och ostabilitet som följd i sidvind både med och utan släp.
 
Var ute med transporten igår när det blåste rejält och det var rätt otäckt stundtals när vinden högg i släpet. Min lilla bil drar jättebra annars men när det blåste rejält från sidan så fladdrade hela ekipaget😱

Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
(Inte gamla v40 som är ngt större, ”nya” lilla v40 men som inte säljs längre sedan några år)
Igår när jag satt där i fladdrigt ekipage kändes det som att ett bilbyte kanske vore lämpligt..
Har både en Tiguan 2012 diesel och en Volvo V60 tvin engine 2020 att dra med. Båda är stabila dragbilar men Volvon är ju mer bränslesnål iom hybrid och väger oxå mycket mer iom batterierna. Tyngre bilar blir alltid stadigare att dra med, det är iaf min upplevelse.
Men jag upplever även att släp utan utanpåliggande stålram är mycket bättre ur vindsynpunkt både vad gäller bränsleekonomi och sidovind. Hade förut ett Ifor 1,5 hästars men bytte för många år sedan till ett Mustangsläp och trots att Mustangsläpet är både mycket större och tyngre så drog bilen mindre soppa när jag drog det än Iforn.
 
Högst troligt är att du behöver byta stötdämpare bak, Möjligen också byta till "husvagns fjädrar", Volvo har en tendens att bli lite mjuka med åren och ostabilitet som följd i sidvind både med och utan släp.
Hmm, vad är husvagnsfjädrar?
 
Är supernöjd m min Rav 4:a, känns väldigt trygg o stabil att köra med. Har nu sålt ena hästen, så ska byta till en hybrid då jag inte behöver kunna dra så himla tungt.
Hmmm. Behöver inte dra så tungt men vill ha en drag bil. Vi har en vanlig liten bil som vi är väldigt nöjda med, snål att köra och haft från ny så behöver "bara" en extra bil som används ibland och då är huvud syftet att dra släp med denna. Så blev mycket funderingar kring en rav4. Sambon ville hellre ha volkswagen men nu är det jag som köper så då får jag ju bestämma 😁
 
V40 är ju förhållandevis liten… jag drar med en V40 AWD bensin -16 och den tuffar på, drar inte så tungt men stort släp. Det tar ju vind, behövs nog en tyngre bil för bättre stadga.
Drog med en framhjulsdriven V50 diesel innan och det är ingen större skillnad Awd eller inte när vägarna är bra, så i vinterväglag kör jag nog inte alls framhjulsdrivet mer. Då är min lilla V40 faktiskt över förväntan! Iallafall när jag drar typ 1350 kg 😁 men Max släpvagnsvikt är också 1500kg, det är ju ingen dragbil på det sättet.
 
Frågan är hur många dagar per år du kör släp i kraftig vind och hur många dagar per år du betalar för dagens bränslepriser (samt ev amorterar en dyr bil)?
Jag har en Tiguan , gamla modellen, det är en diesel och 4x4. Till den ett stort umesläp. För kombinationen krävs såklart BE, bilen drar bara 1250 kg på B och det är ju få hästsläp. Klart det känns i bilen när det blåser kuling, spec om man jämför med stora tunga bilar, men otäckt är det inte. Man kan ju välja att köra 70 km/h också, det gör mkt för stabiliteten att sänka hastigheten.
 
Dock lite annan pris, Touaregen som jag kan se är i en annan pris klass än vad jag hade tänkt :D vill inte heller köpa en diesel, men får bli benzin. Men följer tråden för tips :D

Ska du ha bensin så köp ej en Tiguan. De har en del problem. Dels är de klena att dra med (vilket alla bensinare är om man vant sig vid motsvarande diesel) och sedan har de kamkedja och bekymmer att den kuggar över och slår sönder annat dyrt i motorn.
 
V40 är ju förhållandevis liten… jag drar med en V40 AWD bensin -16 och den tuffar på, drar inte så tungt men stort släp. Det tar ju vind, behövs nog en tyngre bil för bättre stadga.
Drog med en framhjulsdriven V50 diesel innan och det är ingen större skillnad Awd eller inte när vägarna är bra, så i vinterväglag kör jag nog inte alls framhjulsdrivet mer. Då är min lilla V40 faktiskt över förväntan! Iallafall när jag drar typ 1350 kg 😁 men Max släpvagnsvikt är också 1500kg, det är ju ingen dragbil på det sättet.
Ja precis. Min har inte fyrhjulsdrift men det är verkligen en oanad liten pärla! Jag drar maxvikt typ, har lite marginal såklart. Den tuffar på superbra! Förutom när det stormar🙈

Märkte du skillnad när det gäller vind om du jämför med v50?
 
Frågan är hur många dagar per år du kör släp i kraftig vind och hur många dagar per år du betalar för dagens bränslepriser (samt ev amorterar en dyr bil)?
Jag har en Tiguan , gamla modellen, det är en diesel och 4x4. Till den ett stort umesläp. För kombinationen krävs såklart BE, bilen drar bara 1250 kg på B och det är ju få hästsläp. Klart det känns i bilen när det blåser kuling, spec om man jämför med stora tunga bilar, men otäckt är det inte. Man kan ju välja att köra 70 km/h också, det gör mkt för stabiliteten att sänka hastigheten.
Nä det är väl det som är grejen. Senaste åren har jag enbart kört till veterinär och en gång vid stallbyte. Sen skadar sig ju min häst alltid på höst/vinter så sämsta perioden när det gäller väder.. Det skulle ju kosta en hel del att byta till större bil!

Ja jag sänker alltid hastigheten om det blåser osv. Nu körde jag i 70 delvis på väg till veterinären, på väg hem var vinden värre och då körde jag i 60 men ute på slätten var det riktigt otäckt ändå..
 
Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
Tyngre bil är ofta mer stabil med släp, men det är ingen naturlag. Tung bil med svajiga däck (läs: med dålig sidostabilitet), med slitna stötdämpare, med slitna chassibussningar och kanske med rejält överhäng bak (avstånd mellan bakaxel och dragkrok) kan vara hur svajig och usel som helst. Medan en lättare bil med alla de pusselbitarna i gott skick kan funka finfint.

Hittills i livet har jag kört ungefär 100 000 mil och dragit hästtransporter med en och två hästar, husvagnar, kåpsläp, biltransportsläp, you name it, med en hel massa olika bilar. Den bil jag drar hästtransport med nu är förmodligen inget alternativ för dig om du överväger att byta familjebilen och behöver just en enda kompromissbil - den eviga frågan alltså. Men den är den mest stabila och lämpliga bil jag kört tunga släp med överhuvudtaget. En VW LT35 skåpbil med minsta skåpversionen. Det som gör den så stabil är en kombination av faktorer. Överhänget är relativt kort, bilen är ganska tung, den har fräscha chassidetaljer, fräscha stötdämpare, stabila däck, dieselmotor, växellåda med perfekt utväxling för tung last, stel bakaxel och automatisk diffspärr. Att den har en skåpbilskaross gör den ytterligare lämpad för hästaktiviteter, jämfört med en personbilskombi eller gubevars en pickup. Det är en sliten klyscha men bilen går som på räls oavsett vilket slags släp den drar, tungt eller lätt, stort eller litet vindfång. Den är lätt att starta i branta backar även med tungt släp tack vare växellådans stegning. (En personbil som är konstruerad för att kunna gå i 200+ km/h har av naturliga skäl mycket större steg mellan växlarna vilket gör den mindre lämpad som dragbil med tung last.)

Men. Den är kass på att vara familjebil på nästan alla sätt, så man behöver en annan också.
 
Tyngre bil är ofta mer stabil med släp, men det är ingen naturlag. Tung bil med svajiga däck (läs: med dålig sidostabilitet), med slitna stötdämpare, med slitna chassibussningar och kanske med rejält överhäng bak (avstånd mellan bakaxel och dragkrok) kan vara hur svajig och usel som helst. Medan en lättare bil med alla de pusselbitarna i gott skick kan funka finfint.

Hittills i livet har jag kört ungefär 100 000 mil och dragit hästtransporter med en och två hästar, husvagnar, kåpsläp, biltransportsläp, you name it, med en hel massa olika bilar. Den bil jag drar hästtransport med nu är förmodligen inget alternativ för dig om du överväger att byta familjebilen och behöver just en enda kompromissbil - den eviga frågan alltså. Men den är den mest stabila och lämpliga bil jag kört tunga släp med överhuvudtaget. En VW LT35 skåpbil med minsta skåpversionen. Det som gör den så stabil är en kombination av faktorer. Överhänget är relativt kort, bilen är ganska tung, den har fräscha chassidetaljer, fräscha stötdämpare, stabila däck, dieselmotor, växellåda med perfekt utväxling för tung last, stel bakaxel och automatisk diffspärr. Att den har en skåpbilskaross gör den ytterligare lämpad för hästaktiviteter, jämfört med en personbilskombi eller gubevars en pickup. Det är en sliten klyscha men bilen går som på räls oavsett vilket slags släp den drar, tungt eller lätt, stort eller litet vindfång. Den är lätt att starta i branta backar även med tungt släp tack vare växellådans stegning. (En personbil som är konstruerad för att kunna gå i 200+ km/h har av naturliga skäl mycket större steg mellan växlarna vilket gör den mindre lämpad som dragbil med tung last.)

Men. Den är kass på att vara familjebil på nästan alla sätt, så man behöver en annan också.
Vi är bara två personer och en katt så någon familjebil är det väl inte, men kör extra passagerare ibland så baksäten är väl att föredra 😊

Jag har noll koll på bilar så kan ingenting om det där med däck och stötdämpare.. Den här bilen har hållt sig hel och fin för det mesta, har bytt någon enstaka del hittills men antar att vi snart kommer dit att det börjar bli mer slitage..
 
Vi är bara två personer och en katt så någon familjebil är det väl inte, men kör extra passagerare ibland så baksäten är väl att föredra 😊

Jag har noll koll på bilar så kan ingenting om det där med däck och stötdämpare.. Den här bilen har hållt sig hel och fin för det mesta, har bytt någon enstaka del hittills men antar att vi snart kommer dit att det börjar bli mer slitage..
Försämringar i stötdämpare och chassidetaljer kommer oftast smygande och man kanske inte ens uppfattar dem förrän det gått rätt långt.
 
Försämringar i stötdämpare och chassidetaljer kommer oftast smygande och man kanske inte ens uppfattar dem förrän det gått rätt långt.
Ok! Ja det kan kanske vara något sånt som bidrar utöver att bilen är liten. Tror det är dags för service under våren, får se hur det ser ut då 😊
 
Jag har nyss bytt från v70 till XC90 och märker stor skillnad i hur de är att köra släp med. Trots att de har identisk motor och är samma årsmodell så blir det mycket stabilare. Tyngre bil gör att släpet påverkar mindre och när man ska ut från parkeringsplatser eller det är vinterväglag så är det otroligt skönt med 4-hjulsdrift. Tyvärr drar den ju väldigt mycket bensin.
 
Jag har nyss bytt från v70 till XC90 och märker stor skillnad i hur de är att köra släp med. Trots att de har identisk motor och är samma årsmodell så blir det mycket stabilare. Tyngre bil gör att släpet påverkar mindre och när man ska ut från parkeringsplatser eller det är vinterväglag så är det otroligt skönt med 4-hjulsdrift. Tyvärr drar den ju väldigt mycket bensin.
Ja bränslekostnaden är ju en stor faktor, framförallt nu när det är så dyrt!
Jag tycker ju v70 är en stor bil dessutom. Hade en sån innan denna och har verkligen gillat min smidiga lilla pärla nu efter bytet 😊
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 947
Senast: super
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 168
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Svårformulerad rubrik. Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i. Lika bra jag tar bakgrunden så...
Svar
9
· Visningar
1 706
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 472
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp