Stabil dragbil

MiniLi

Trådstartare
Var ute med transporten igår när det blåste rejält och det var rätt otäckt stundtals när vinden högg i släpet. Min lilla bil drar jättebra annars men när det blåste rejält från sidan så fladdrade hela ekipaget😱

Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
(Inte gamla v40 som är ngt större, ”nya” lilla v40 men som inte säljs längre sedan några år)
Igår när jag satt där i fladdrigt ekipage kändes det som att ett bilbyte kanske vore lämpligt..
 
Jag har en Toyota rav4 som känns väldigt stabil. Fyrhjulsdriften hjälper nog till en del. Men det beror lite på transporten också. Jag hade ett rejält umesläp som låg fint efter vägen. Det ekipaget kändes aldrig "vingligt" oavsett väder och väglag.
 
Jag har en Toyota rav4 som känns väldigt stabil. Fyrhjulsdriften hjälper nog till en del. Men det beror lite på transporten också. Jag hade ett rejält umesläp som låg fint efter vägen. Det ekipaget kändes aldrig "vingligt" oavsett väder och väglag.
Jag är kanske trög, hur påverkar fyrhjulsdrift stabilitet i vind?
Känns din helt stabil även vid typ halv storm?

Jag tror inte det har med mitt släp att göra. Har ett ifor som annars går väldigt stadigt och fint.
 
Jag är kanske trög, hur påverkar fyrhjulsdrift stabilitet i vind?
Känns din helt stabil även vid typ halv storm?

Jag tror inte det har med mitt släp att göra. Har ett ifor som annars går väldigt stadigt och fint.
Jag tänkte bara att fyrhjulsdrift bidrar till att göra färden mer stabil? Det är dock bara en teori. Till exempel om man kör på vinterväglag och har stark sidvind borde fyrhjulsdriften bidra till att det går stabilt framåt?

Nu var det en stund sen jag körde med släp, men jag har kört i snöstorm och starka vindar och tycker inte det har känts osäkert med den bilen.
 
En större och tyngre bil är oftast stabilare även i blåsiga förhållanden, reservation på de som är högbyggda eftersom de tar vind i sig själva.
Jag har en Volvo XC70 och den med Ume´t (stora boogiemodellen) efter var då inga problem, inte ens i rejäl snöstorm.
Men allra bäst var det när jag drog med Cheva pickupen såklart, det ekipaget rubbade ingen :up: (men med dagens soppa-priser så är det ingen bil jag rekomenderar längre :angel:)
 
Vi drar våran med en nyare Subaru outback undrar om de är en 18 elr 19 kommer inte ihåg. Han har haft den en stund men den absolut bästa dragbil vi haft. Den tar sig fram överallt och går stabilt. Känns när man kör den även utan släp 😄 Körde den på blank isen förra veckan som var den bara rulla på framåt medan min egen bara spann 🙈 Nackdel dyr i skatt och diesel för den drar en del med släp.
 
En större och tyngre bil är oftast stabilare även i blåsiga förhållanden, reservation på de som är högbyggda eftersom de tar vind i sig själva.
Jag har en Volvo XC70 och den med Ume´t (stora boogiemodellen) efter var då inga problem, inte ens i rejäl snöstorm.
Men allra bäst var det när jag drog med Cheva pickupen såklart, det ekipaget rubbade ingen :up: (men med dagens soppa-priser så är det ingen bil jag rekomenderar längre :angel:)
Ja, tänker också att tung kombi vore bra.
Egentligen kör jag rätt sällan så det känns löjligt att byta bil för enstaka resa som råkar sammanfalla med halv storm, men när man väl är ute och åker känns det ju inte kul alls när det börjar svaja!
 
Vi drar våran med en nyare Subaru outback undrar om de är en 18 elr 19 kommer inte ihåg. Han har haft den en stund men den absolut bästa dragbil vi haft. Den tar sig fram överallt och går stabilt. Känns när man kör den även utan släp 😄 Körde den på blank isen förra veckan som var den bara rulla på framåt medan min egen bara spann 🙈 Nackdel dyr i skatt och diesel för den drar en del med släp.
Min lilla pärla tar sig fram oanat bra i övrigt, även om jag nog skulle stanna hemma vid alldeles för dåligt väglag. Men just de där starka vindarna skrämde fasen slag på mig. Var glad att vi inte var långt hemifrån när det var som värst..
 
Jag tänkte bara att fyrhjulsdrift bidrar till att göra färden mer stabil? Det är dock bara en teori. Till exempel om man kör på vinterväglag och har stark sidvind borde fyrhjulsdriften bidra till att det går stabilt framåt?

Nu var det en stund sen jag körde med släp, men jag har kört i snöstorm och starka vindar och tycker inte det har känts osäkert med den bilen.
Jag skulle gärna ha fyrhjulsdrift men känns tveksamt om det hade påverkat just detta. Möjligen om bilen i sig blir tyngre med fyrhjulsdrift?
 
Vi drar med Jerp Grand cherokee vilket är den överlägset bästa dragbil vi haft men den ruinerar en med dagens dieselpriset. Vår Volvo xc60 är inte så tokig den heller. Har också haft Subaru Outback som var riktigt bra.
 
Jag skulle gärna ha fyrhjulsdrift men känns tveksamt om det hade påverkat just detta. Möjligen om bilen i sig blir tyngre med fyrhjulsdrift?
Jag tror att dom blir tyngre iom 4-hjulsdriften.

Halvt OT så den gången jag blev "ihjälskrämd" så drog jag ett enkelaxlat värmlandssläp (hyrde) med min mammas Volvo 745. Det borde också ha varit ett stabilt ekipage, men jag körde E4 och det var inte dubbelfiligt på den tiden, så jag låg till hälften ute på vägrenen och blev stadigt omkörd av alla andra.
Det var inga problem tills en långfärdsbuss körde om och körde så nära att vi sögs in mot bussen samtidigt som han körde om i maklig takt - då blev jag livrädd på riktigt!
Vi klarade oss med en hårsmån från att slå ihop med bussen, och jag tänkte länge efteråt på vad som skulle kunna ha hänt om vi nuddat i varandra :nailbiting:

Efter den gången så köpte jag en stor och tung dragbil, det blev en cheva van som var mig trogen i många år + att jag köpte mitt första boogiesläp :up:
Men van'en var "bara" bakhjulsdriven och när den dog så byttes den ut mot pick up'en och det blev faktiskt ännu stadigare med en 4-hjulsdriven pick up än med van'en.
 
Inte alls något tips om bil, men en reflektion över det där med att köra med släp i blåst. För ett par veckor sedan blev jag stående mitt i en trafikolycka på en bro. Olyckan orsakades av att en byggbod på hjul dragen av en fullt rimligt stabil bil helt enkelt lyfte från marken ca en meter, blåste på tvären över i mötande trafik, träffade en bil, åkte upp på räcket och sedan blev hela ekipaget stående åt fel håll på bron. Nu var ju det ett rätt lätt släp, vilket kan förklara att det lättade från marken, men när jag satt där i min bil mitt på bron i stark vind i en timma och det ryckte och slet i bilen tänkte jag i mitt stilla sinne att det var en jäkla tur att det inte stod någon bil med hästsläp där uppe. Och att jag aldrig i livet mer kommer ge mig ut i blåst med häst i släp (inte för att jag ens har en häst för tillfället. Men ändå). Det var verkligen sjukt obehagligt. Så jag tänker mig att det naturligtvis säkert är bra med en tung och stabil bil, men ett släp fångar mycket vind, och oavsett bilens tyngd så kan det hända obehagliga saker i hård vind.
 
Inte alls något tips om bil, men en reflektion över det där med att köra med släp i blåst. För ett par veckor sedan blev jag stående mitt i en trafikolycka på en bro. Olyckan orsakades av att en byggbod på hjul dragen av en fullt rimligt stabil bil helt enkelt lyfte från marken ca en meter, blåste på tvären över i mötande trafik, träffade en bil, åkte upp på räcket och sedan blev hela ekipaget stående åt fel håll på bron. Nu var ju det ett rätt lätt släp, vilket kan förklara att det lättade från marken, men när jag satt där i min bil mitt på bron i stark vind i en timma och det ryckte och slet i bilen tänkte jag i mitt stilla sinne att det var en jäkla tur att det inte stod någon bil med hästsläp där uppe. Och att jag aldrig i livet mer kommer ge mig ut i blåst med häst i släp (inte för att jag ens har en häst för tillfället. Men ändå). Det var verkligen sjukt obehagligt. Så jag tänker mig att det naturligtvis säkert är bra med en tung och stabil bil, men ett släp fångar mycket vind, och oavsett bilens tyngd så kan det hända obehagliga saker i hård vind.
Fy så otäckt!
 
Touaregen är mycket stabilare! Tiguanen tycker jag känns lite fladdrig
Inte den nyare Tiguanen, den är lite tyngre. :)

Jag kör Tiguan 2018 nu och har inga problem alls med blåst o dyl och innan hade jag en Passat 2012 som var lika bra (men som inte riktigt borde dra två hästar, därför bytte jag) men båda dieslar med fyrhjulsdrift och BE ett måste så det känns kanske lite overkill @MiniLi ?
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 781
Senast: super
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 146
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Svårformulerad rubrik. Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i. Lika bra jag tar bakgrunden så...
Svar
9
· Visningar
1 697
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp