Bukefalos 28 år!

Ställa av?!

kickthecat

Trådstartare
Har ett 12 årigt varmblodssto(travare) som jag köpte i december. Hon var lite sporadiskt riden det snaste året innan jag köpte hon, och hoppat nåt litet kryss på sin höjd.
Men sen jag köpte henne har vi ridit på med markarbete, konditionsträning och hoppning, med undantag för nån vilodag. hon går lugnt och fint i form i alla gångarterna och hoppar bana på ca 80-90 och till helgen blir ska vi starta i en klubbhoppning på 70 och 80 cm.

Nu till frågan, funderade på att ställa av henne några veckor efter tävlingen (förmodligen kommer jag rida henne veckan efter tävlingen, men veckan efter det alltså), så hon får smälta allt nytt hon lärt sig och hinna ikapp sig lite i huvet. Skulle ni ha gjort så? Hur länge i sånt fall? Hon ska ju inte hinna tappa nåt under vilan men endå få en paus. Nån annan fundering? kankse bara träna vidare på samma linje så länge det funkar bra?!
 
Sv: Ställa av?!

En vecka eller två kan du väl låta henne vila ifrån all ridning kanske, och jobba mer med småsaker som sitter i bakhuvudet. Det är ju vila fast ni kasnnke går prommenader eller liknande istället.

Tror sällan det är problem med att ställa av en häst ett par veckor o ge dem ett litet lov =)

Lycka till!
 
Sv: Ställa av?!

Jag hade ställt av. De behöver få bearbeta allt de lär sig mentalt också. Bättre att ställa av en vecka när det går bra än att vänta tills man får bakslag...
Jag hade gett två - tre sammanhängande dagars vila någon gång per månad minst. Gast å andra sidan föredrar jag egentligen att rida varannan dag och vila varannan, eller rida två-vila en, då hinner de alltid med.
 
Sv: Ställa av?!

Det är aldrig fel med en veckas vila el två, hade nog sj ställt av en vecka o sen bara skrittat o haft det lite lugnt o skönt en vecka innan det var dags att sätta igång på riktigt igen :)
 
Sv: Ställa av?!

Jag ställer av min femåring som är under utbildning någon vecka lite då och då. För att både han och jag ska få vila skallen ;)

Efter en sådan paus brukar vi båda ha kommit framåt, det som inte alls funkat tidigare fungerar efter pausen.

Jag tror att hästar precis som vi, behöver lite semester ibland. Under perioderna då jag ställt av har jag alltså inte arbetat hästen alls, men tagit någon liten promenad tillsammans med hästen för att han skall få lite omväxling mot att bara stå i hagen. På promenaderna behöver han då bara komma ihåg två väldigt grundläggande regler. Inte gå förbi matte och inte stanna och äta granar :D

Så promenaderna är liksom ingen träning för de där sakerna vet han redan SÅ väl (fast han "glömmer" ibland förstås)
 
Sv: Ställa av?!

du kanske inte behöver ställa av helt utan bara slippa dressyr och hoppning, kanske bara rida ut o mysa i skogen ett par dagar i veckan? :)
 
Sv: Ställa av?!

du kanske inte behöver ställa av helt utan bara slippa dressyr och hoppning, kanske bara rida ut o mysa i skogen ett par dagar i veckan? :)

Jag håller med.

Det där med vila är mångt och mycket människans påhitt!
 
Sv: Ställa av?!

Tack för åsikter, kom gärna med fler!
Det blir nog en vecka iallafall,med nån promenad och nån skritttur. vi har så små hagar så bara gå i hagen känns inte rätt.
Funerade lite på korsförlamning oxå, tar såklart bort kraftfodret, men hon kan inte springa av sig nåt i hagen om hon skulle vilja.

Hon fick en ofrivillig vila en vecka i vintras pga ett öga som krånglade och efter det kändes hon finare i musklerna(har lite småspänningar annars) och torrare i benen, så det borde göra henne gott med en paus..Men det är ju såå kul att rida oxå!
 
Sv: Ställa av?!

Har missat ngt nu, "ställa av" hästar?
Trodde bara man gjorde sånt med bilar;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 566
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 781
Senast: pews1972
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 190
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp