Bukefalos 28 år!

Stämmning!!!

H

Hejaa

Hej Finns det någon där ute som vet...??? När man har lämnat i stämmnings ansökan till tingsrätten ang att man vill häva ett hästköp pga man hittat "pålagring" efter 3 månaders ägande.
(Och ni som varit i denna sits vet att det tar låång tid innan det "händer" något inom rättsväsendet...) att man under denna tid använder!!! (i mitt fall nu snart 1,5 år!) hästen i både träning/tävling, fast att det står i stämnings ansökan att hästen inte ens håller till "promenad ridning".... :devil:
 
Sv: Stämmning!!!

Men varför har du tränat och tävlat hästen i 1½ år när den har pålagringar och inte ens håller till promenadridning?
 
Sv: Stämmning!!!

Jag hittar inte frågan riktigt...Vet vad? Vad man ska göra? Vad som händer?

Låter som du blivit stämd för detta eller?
 
Sv: Stämmning!!!

Kan du ta det där en gång till i en lite mer utarbetad version? Första inlägget är tämligen obegripligt...
 
Sv: Stämmning!!!

Hästen är alltså inte röntgad? Jag anser att det är upp till både säljare och köpare att få hästen röntgad och då borde man se detta, kanske främst från köparens sida?

Brukar detta gå igenom? Alltså att man som köpare får ersättning för problemet?
 
Sv: Stämmning!!!

Kan aldrig tänka mig. Det verkar otroligt. Hon har ju trots "pålagringar", ridit och tävlat hästen i 1,5 år?. Jag antar att hästen inte ens varit halt. Var ligger problemet? Beslut om röntgen tas mellan köpare och säljare och hänger oftast ihop med försäljningspriset. Visar hästen inget tecken på hälta /reaktion vid böjprov så ska man inte röntga hästen(under ca. 100 000) Då hittar man bara saker som man tror hästen har problem av fast den inte har det. Har skälv haft en dressyr/ hopphäst(svår klass) som gått med lös benbit i två kotor men aldrig varit besvärad av det. Är pålagringarna väldigt små och beroende på var dom sitter så behover inte det heller besvära hästen. Kanske när han bli äldre? Jag tycker det verkar oseriöst att först stämma säljaren och sedan använda hästen ändå. Då kan väl inte röntgenfynden vara så allvarliga?
 
Sv: Stämmning!!!

Hej Finns det någon där ute som vet...??? När man har lämnat i stämmnings ansökan till tingsrätten ang att man vill häva ett hästköp pga man hittat "pålagring" efter 3 månaders ägande.


Jag förstår det som så att du sålt en häst som vid besiktningen inte röntgades.

Efter 3 månader fanns anledning från de nya köparna att röntga, varför?
Var hästen halt?

Om så borde de erbjudit dig ta tillbaka hästen och beroende på pålagringarnas storlek och var de sitter så kanske du borde gjort det, under förutsättning att hästen var halt just därav.
 
Sv: Stämmning!!!

Ursäkta om jag var otydlig. Jag sålde som privatperson en ponny till försäljningstall för ca 1,5 år sedan. Jag frågade om de ville prova rida den först, men nej, Ville bara ha ett kort och sen en "vanlig" bes som då visade att den var ua. Vilket genomfördes. Och ponnyn har fungerat bra för oss. 3 månader senare visar det sig, efter att hästen sålts vidare (dock utan ny bes...de tyckte "min" var tillräckligt nära i tiden) Ponnyn får kotledsinf. De röntgar hittar lindriga till måttliga osteoartros 1 kotled fram. Köpet går tillbaka till förs,stall. Och de vill ju nu häva till mig. Jag ber då om "papper" på detta. alltså intyg från vet. Dröjer 8-9mån! innan jag får det, med stämmningsansökan. Under denna tid + lite mer kommer det senare till kännedom att ponnyn varit ute på foder att används till både träning/tävling... Har visst fungerat ibland som de säger.... Ponnyn är idag troligen helt! paj. Enligt mig är det inte svårt att köra slut på, ens en frisk! häst om man nu vill det...
:mad:
 
Sv: Stämmning!!!

Ursäkta om jag var otydlig. Jag sålde som privatperson en ponny till försäljningstall för ca 1,5 år sedan. Jag frågade om de ville prova rida den först, men nej, Ville bara ha ett kort och sen en "vanlig" bes som då visade att den var ua. Vilket genomfördes. Och ponnyn har fungerat bra för oss. 3 månader senare visar det sig, efter att hästen sålts vidare (dock utan ny bes...de tyckte "min" var tillräckligt nära i tiden) Ponnyn får kotledsinf. De röntgar hittar lindriga till måttliga osteoartros 1 kotled fram. Köpet går tillbaka till förs,stall. Och de vill ju nu häva till mig. Jag ber då om "papper" på detta. alltså intyg från vet. Dröjer 8-9mån! innan jag får det, med stämmningsansökan. Under denna tid + lite mer kommer det senare till kännedom att ponnyn varit ute på foder att används till både träning/tävling... Har visst fungerat ibland som de säger.... Ponnyn är idag troligen helt! paj. Enligt mig är det inte svårt att köra slut på, ens en frisk! häst om man nu vill det...
:mad:
____________________________________________________________

Ok. Då förstår jag dig i alla fall . Försäljningsstallet har inte mycket att komma med efter som dom är näringsidkare och har en större undersöknings plikt. vid försäljning så är det alltid störrst risk just för skador på ny häst då den befinner sig i ny miljö nytt ridunderlag, ny utrustning ny ryttare, ny träning etc. Att folk aldrig lärs sig ! det har stått mycket om just sådana skador. Att häst och ryttare måste rida in sig med varandra innan man kan köra på och träna hårdare och tävla.Risken är störst för just sådana skador mellan 3och 6 månader....
Tänk att expertisen har rätt i detta fall också, och ingen lyssnar och tar till sig för hästens bästa. Till på köpet har dom använt hästen under tiden! Jag skulle bli tok rasande.
Har du pratat med någon vässad hästadvokat?
Gör det!
 
Sv: Stämmning!!!

Eftersson köparen (försäljningsstallet) uppenbarligen inte fullföljt sin undersökningsplikt är chansen att stämningen går igenom väldigt liten.
Du behöver nog inte vara orolig.
Att köparen dessutom varit så pass vårdslös att de lånar ut en trasig häst för tränin g och tävling borde ju inte heller tala för deras fördel direkt...

Väldigt synd för ponnyn dock....
 
Sv: Stämmning!!!

Ja, jag har bra advokat. Men det börjar dra ihop sig till huvudförhandling så det känns ju lite pirrigt ändå:crazy:

De har ju vet. som säger att pålagringarna fanns innan försäljningen. men att de fynden ska ställas i relation till hästens mående.. vilket idag är ju helt kass........................
 
Sv: Stämmning!!!

Försök få fram startlistor/resultatlistor från de tävlingar hästen deltagit i!
 
Sv: Stämmning!!!

*KL*

Visar alltså i min mening att det inte finns många seriösa försäljnings stall. De skulle kollat upp allting röntgen osv innan de köpte hästen av dig. Jag tror inte du har mycket att oroa dig för.
Deras plikt att kolla upp hästen innan en vidare försäljning visade att de inte kollat upp hästen tillräckligt vid deras köp av hästen (av dig) så du har inte gjort något fel det ligger på deras sida.
 
Sv: Stämmning!!!

Ja jag uppdaterar sen....:) Ni tycker jag ska gå hela vägen alltså?? Fast att de har veterinärer som säger att skadan fanns innan..... Tycker också de gjort alldels för många missar! Och då finns det mer.. har inte skrivit allt... men allt det, talar också bara för vilka oseriösa människor det är! Detta är ingen miljon ponny utan summan för den var 40000. Sen är det ju omkostnader på över 100000 som de tycker att jag ska stå för....

Men det som jag funderar över är "sakfrågan" alltså skadan. Tar rätten notis om allt annat med eller kollar de bara på den...??? Är det någon som har erfarenhet av att ni har gått hela vägen till huvudförhandling?? Och vet då hur "lagen" fungerar/tänker?? Mkt tacksam för inf och stöd:bow:
 
Sv: Stämmning!!!

Eftersom skadan HADE kunnat upptäckas om de undersökt hästen ordentligt kan det inte vara ditt fel även om felet fanns innan. Så kämpa på du!
 
Sv: Stämmning!!!

Japp finns + video från träningar :rofl:


Försäljningsstallet kan mycket väl hävda att de varit tvugna att träna och rida för att säkert se hållbarheten , de kan också vinkla till det som så att du nekade ett återtagande när de ringde och tiden därför runnit iväg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 675
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 305
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 329
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp