Ständigt grinig

Jag är mer eller mindre på dåligt humör jämt. Min to-do-lista känns som en kravlista. Jag känner mig som en human doing i stället för en human being. Katterna frestar på mitt tålamod också. Varje gång jag går till köket för att mata vedspisen så gnäller de.

Nyss fick jag påminnelse på mobilen att jag skulle vara på verkstan om tio minuter. Jag har alltså glömt det och inte satt i motorvärmarkabeln. Går ut ändå, men får inte upp någon bildörr fram. Den har frusit och jag har dragit sönder handtaget. Klockan tickar. 4 minuter kvar till jag ska vara på verkstan. Det tar 10 minuter att köra till verkstan så jag är sen. Då ringer telefonen. Det är psykiatrin. Jag får ett utbrott för jag har verkligen inte tid att prata med psykiatrin, samtidigt som det är kris och panik för jag har ingen kvällsmedicin kvar.

Varför ska allt hända samtidigt?

Jag kommer i alla fall överens med psykiatrin om att de ska ringa tillbaka om en halvtimme. Går sen in och avbokar tiden hos verkstan.

Jag är så jävla grinig och har så nära till utbrott precis hela tiden. Hur fan ska jag orka?
 

Men de är nog ganska likartade, den du brukar ta och lergigan! Och sedan är det ju skillnad på snabbverkande av benzo som kan vara mer direkt (upplever jag det som iaf) och 30 min till en timme som det är för lergigan. Det är säkert ungefär samma som den du har annars? Tror inte den kommer påverka dig så mycket annorlunda än den du brukar ta, helt enkelt. :)
Alimemazin tog minst 2 timmar innan den gav full effekt. Och jag får inte ta mer än 2 tabletter lergigan på 8 timmar. Är ju helt körd om jag inte får hjälp. Känner mig så jävla förtvivlad. Orkar inte.

Hur fan ska jag klara natten?
:cry:
 
Jag brukar bara ta en, och effekten sitter i under lång tid. Så jag tror inte att just det kommer vara ett bekymmer.
Jag är rädd att två inte kommer att hjälpa. Eller att något händer som gör att medicinen ger oönskad effekt. Är så jävla rädd.
 
Jag är rädd att två inte kommer att hjälpa. Eller att något händer som gör att medicinen ger oönskad effekt. Är så jävla rädd.
Jag är ganska säker på att du kommer få ungefär samma effekt av lergigan som den du är van vid, eventuellt så kanske den tom. verkar snabbare. Du skulle kunna börja med att ta en nu, och känns effekten otillräcklig kan du ta en ny vid tolv om du inte kunnat somna än? :)
 
Jag är ganska säker på att du kommer få ungefär samma effekt av lergigan som den du är van vid, eventuellt så kanske den tom. verkar snabbare. Du skulle kunna börja med att ta en nu, och känns effekten otillräcklig kan du ta en ny vid tolv om du inte kunnat somna än? :)
Jag får ju ta två 25 mg åt gången och jag kan inte sitta vaken till 12 och vänta på att jag ska få ta en till. Det går inte.
 
Jag får ju ta två 25 mg åt gången och jag kan inte sitta vaken till 12 och vänta på att jag ska få ta en till. Det går inte.
Men om du tar en när du brukar ta din medicin och du inte känner effekt efter en timma så fyll på med en till kanske? Du måste ju inte ta båda samtidigt.

De båda är antihistaminer och jag tror att du kan känna sig ganska trygg i att du kommer att få ganska likvärdiga effekter. Möjligen är den ena eller andra mer effektiv just för din ångest.
 
Jo, det kan det säkert. Idag är jag helt i upplösningstillstånd. Och jag har varit vaken sedan 7.30. Samma igår.

Men livet funkar inte om jag ska sova 12 timmar per dygn.
Vilken skitdag!

Håller med om detta. Särskilt nu när idag varit så påfrestande så skulle jag verkligen låta mig sova ut imorgon (om jag kunde) i din situation.

Över lag kanske ett alternativ skulle vara att tillåta dig 12 timmar sömn (dvs ingen väckarklocka) dagen efter en tuff dag eller en dag med dåligt humör? Det skulle kanske hjälpa dig att upptäcka ifall mer sömn hjälper humöret?

Stress och ångest tar ju massa energi! Inte konstigt om du känner dig dränerad och grinig.
 
Jag tog en tablett lergigan för en kvart sedan. Jag känner mig konstig och det har triggat en sjujäkla ångest. Ligger i sängen och skakar. Det här är så vidrigt. Vet inte vad jag ska göra.
 
Lergigan verkar inte så fort, du tror inte det är oron över en ny medicin som skapar en panikattack?
Jag tar 2 innan sänggående och blir lite luddig men det tar minst en timme innan jag känner det minsta av dom.

Jag vill också tipsa om, det kanske du hört förut, men jag är själv skeptisk mot andningsövningar, mindfulness och sådant, men just "andas i fyrkant" hjälper mig. Andas in, andas ut, tänk att det är uppåt, andas in, andas ut, tänk att det är åt ena sidan, andas in andas ut, neråt, och sen andra sidan. Djupa andetag och tänk på vilket håll. Du behöver inte vrida dig eller så bara tänka det. Sämsta förklaringen i världen kanske, vill du inte så bara bortse från att jag skrivit det.

Förstår att det är skitjobbigt och tänker på dig :heart
 
Jag tog en tablett lergigan för en kvart sedan. Jag känner mig konstig och det har triggat en sjujäkla ångest. Ligger i sängen och skakar. Det här är så vidrigt. Vet inte vad jag ska göra.
Försök bryt det, ta en dusch (gärna kall) eller sätt på hög musik och härja runt hemma så du får upp pulsen och blir andfådd. Sånt hjälper mig att bryta.
 
Lergigan verkar inte så fort, du tror inte det är oron över en ny medicin som skapar en panikattack?
Jag tar 2 innan sänggående och blir lite luddig men det tar minst en timme innan jag känner det minsta av dom.

Jag vill också tipsa om, det kanske du hört förut, men jag är själv skeptisk mot andningsövningar, mindfulness och sådant, men just "andas i fyrkant" hjälper mig. Andas in, andas ut, tänk att det är uppåt, andas in, andas ut, tänk att det är åt ena sidan, andas in andas ut, neråt, och sen andra sidan. Djupa andetag och tänk på vilket håll. Du behöver inte vrida dig eller så bara tänka det. Sämsta förklaringen i världen kanske, vill du inte så bara bortse från att jag skrivit det.

Förstår att det är skitjobbigt och tänker på dig :heart
Den andningsövningen tycker jag funkar bäst och är enkel också, jag brukar följa något rektangulärt, en tavla, ett fönster eller vad som går att hitta där jag för tillfället är Så jag slipper tänka :)
 
Jag tror också att det är tanken på tabletten och att du har brutit en vana som spökar. Försök fortsätta som vanligt. :heart
Ja, det är nog inte tabletten som gav effekt så snabbt. Och som jag och andra påpekat så är det ganska likartade mediciner som nog inte kommer upplevas så annorlunda.
 
Lergigan verkar inte så fort, du tror inte det är oron över en ny medicin som skapar en panikattack?
Jag tar 2 innan sänggående och blir lite luddig men det tar minst en timme innan jag känner det minsta av dom.

Jag vill också tipsa om, det kanske du hört förut, men jag är själv skeptisk mot andningsövningar, mindfulness och sådant, men just "andas i fyrkant" hjälper mig. Andas in, andas ut, tänk att det är uppåt, andas in, andas ut, tänk att det är åt ena sidan, andas in andas ut, neråt, och sen andra sidan. Djupa andetag och tänk på vilket håll. Du behöver inte vrida dig eller så bara tänka det. Sämsta förklaringen i världen kanske, vill du inte så bara bortse från att jag skrivit det.

Förstår att det är skitjobbigt och tänker på dig :heart
Den där andningstekniken har jag fått lära mig i kbt. Den funkar inte. Sen lärde jag mig andas i yogan. Det är en extremt långsam andning med 2 andetag per minut (för det är vad jag klarar). Men när paniken är ett faktum så funkar inte den heller.

Det var när jag kände mig konstig och yr i kroppen som resulterade i en panikattack.

Försök bryt det, ta en dusch (gärna kall) eller sätt på hög musik och härja runt hemma så du får upp pulsen och blir andfådd. Sånt hjälper mig att bryta.
Jag kan inte duscha när det är mörkt ute.

Högre puls och andfåddhet ökar min ångest.
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
En kopp riktigt sött te? Det hjälper ju mot chock och jag kan tänka mig att själva rutinen i att brygga te kan hjälpa... vad som helst som bryter den där panikkänslan.
Jag brukar stänga in mig i garderoben men det är inte särskilt konstruktivt. 😅
 
@Wille hur går det? Kan du kanske komma åt att klappa på katterna? Göra någonting?
Jag skakar inte längre så väggarna vibrerar här hemma, och är lugnare, men inte trygg. Känner mig orolig.

Jag vågar knappt resa mig ur sängen ifall jag inte kan gå. Ena katten ligger i sängen. Den andra vet jag inte vart hon är. En person bad mig ta fram ett broderi jag börjat på. Gjorde det. Men klarar inte av att brodera.
 
Jag skakar inte längre så väggarna vibrerar här hemma, och är lugnare, men inte trygg. Känner mig orolig.

Jag vågar knappt resa mig ur sängen ifall jag inte kan gå. Ena katten ligger i sängen. Den andra vet jag inte vart hon är. En person bad mig ta fram ett broderi jag börjat på. Gjorde det. Men klarar inte av att brodera.
Orolig är okej, det är inte farligt. Stanna upp och känn efter - medicinen gjorde ingen skillnad jämfört med den andra. Den kommer inte att få dig att må dåligt. :heart
Prova tekoppen - eller varm choklad om du har det hemma kanske?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 689
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i åratal längtat efter läget "bara vara", men hur kommer man dit? Allt är så inriktat på att "göra saker" och man är...
Svar
17
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp