Ständigt grinig

Jag är mer eller mindre på dåligt humör jämt. Min to-do-lista känns som en kravlista. Jag känner mig som en human doing i stället för en human being. Katterna frestar på mitt tålamod också. Varje gång jag går till köket för att mata vedspisen så gnäller de.

Nyss fick jag påminnelse på mobilen att jag skulle vara på verkstan om tio minuter. Jag har alltså glömt det och inte satt i motorvärmarkabeln. Går ut ändå, men får inte upp någon bildörr fram. Den har frusit och jag har dragit sönder handtaget. Klockan tickar. 4 minuter kvar till jag ska vara på verkstan. Det tar 10 minuter att köra till verkstan så jag är sen. Då ringer telefonen. Det är psykiatrin. Jag får ett utbrott för jag har verkligen inte tid att prata med psykiatrin, samtidigt som det är kris och panik för jag har ingen kvällsmedicin kvar.

Varför ska allt hända samtidigt?

Jag kommer i alla fall överens med psykiatrin om att de ska ringa tillbaka om en halvtimme. Går sen in och avbokar tiden hos verkstan.

Jag är så jävla grinig och har så nära till utbrott precis hela tiden. Hur fan ska jag orka?
 

På ett sätt är det ju positivt att du äntligen fick en knuff att använda medicinen din läkare skrivit ut åt dig, men som du dragit dig för att ta.
 
Orolig är okej, det är inte farligt. Stanna upp och känn efter - medicinen gjorde ingen skillnad jämfört med den andra. Den kommer inte att få dig att må dåligt. :heart
Prova tekoppen - eller varm choklad om du har det hemma kanske?
Ångesten började om. Men kanske är det tillfälligt?
På ett sätt är det ju positivt att du äntligen fick en knuff att använda medicinen din läkare skrivit ut åt dig, men som du dragit dig för att ta.
Men det här var vidrigt.
 
Ångesten började om. Men kanske är det tillfälligt?

Men det här var vidrigt.
Du har ju haft ångest med din andra medicin också, och som flera påpekat började attacken långt innan läkemedlet faktiskt haft effekt så det är mest troligt din egen oro som är orsaken. Det gör det inte mindre giltigt, men det är inte tabletterna som är farliga, det är din fobi.

Har du kokat te ännu? Jag svär verkligen vid sött te vid chock eller trauma. Det är vad jag fått och vad alla andra erbjudit när jag trillat av hästar och varit skärrad till exempel. :) Honung har du ju gott om!
 
En helt ny teknik för mig som jag fått av min traumaterapeut för ett tag sen är att föreställa mig en bild jag tycker om. Jag har valt min förra katts ansikte. Sen måla upp det för mig själv i huvudet mer och mer detaljerat, detta för att komma bort från paniken och tänka på något tryggt och att göra det detaljerat är för att upprätthålla.
 
Intressant.
En av mina Extrema stressreaktioner är att knacka med fingrarna (ibland knogarna) över nyckelbenen... och det verkar hjälpa även om jag blir blå ibland. Läser man bland punkterna verkar det inte riktigt lika tokigt som jag trodde.
Nej det låter inte helt tokigt det du gör. Kankse kan öva på tapping när du mår bra och få in tekniken utan att du blir blå när du har stressreaktion.
 
Jag kan förresten också få fullständig panik av att testa nya mediciner, så kan tänka mig du fått en sån reaktion. Förhoppningsvis lugnar det ner sig och medicinen gör dig lite trött vartefter. :heart
 
Du har ju haft ångest med din andra medicin också, och som flera påpekat började attacken långt innan läkemedlet faktiskt haft effekt så det är mest troligt din egen oro som är orsaken. Det gör det inte mindre giltigt, men det är inte tabletterna som är farliga, det är din fobi.

Har du kokat te ännu? Jag svär verkligen vid sött te vid chock eller trauma. Det är vad jag fått och vad alla andra erbjudit när jag trillat av hästar och varit skärrad till exempel. :) Honung har du ju gott om!
Jag bar ner vattenkokaren från övervåningen nu. Vedspisen har slocknat.

Jag kommer dock vara försiktig med honungen då jag inte vill ha en sockerchock.
 
Nu blir det många olika tekniker jag kommer med. Men fick en av min fysioterapeut också när jag förklara min senaste panikattack. Det var att sätta mig i ett hörn med ryggen och upp med knäna så benen är i vinkel, med fötterna mot golvet. Sen hålla händerna mot knäna sol jag trycker lätt utåt mot handflatan.
Sitta i hörnet för att ha ryggen fri från faror och känna att något håller upp mig om jag är yr. Trycka ut knäna för att hitta tillbaka till nuet.
 
Nej det låter inte helt tokigt det du gör. Kankse kan öva på tapping när du mår bra och få in tekniken utan att du blir blå när du har stressreaktion.
Det låter inte fel, jag kan försöka göra det mer "systematiskt". Nu var det ett tag sedan jag fick sådan panik, men jag minns när jag fick det i stallet bland folk och de hade svårt att greppa vad som egentligen hände. Det hade varit skönt att ha lite akademia i bakfickan i efterhand också. )
 
Jag kan ju känna ibland att alimemazinet börjat verka efter 10 minuter även om det dröjer 2 timmar innan jag fått full effekt. Lergiganet verkar snabbare så jag tycker inte det är konstigt alls att jag kände av den efter 10 minuter.
 
Det låter inte fel, jag kan försöka göra det mer "systematiskt". Nu var det ett tag sedan jag fick sådan panik, men jag minns när jag fick det i stallet bland folk och de hade svårt att greppa vad som egentligen hände. Det hade varit skönt att ha lite akademia i bakfickan i efterhand också. )
Ja det är alltid bra att ha olika tekniker som man övat på för att kunna hitta dem när man väl hamnar i det akuta skedet
Något min trauma- och fysioterapeut tjatar om varje tillfälle 😅 med jag säger visst ska öva för att sedan glömma och bli påmind igen veckan efter. Men vi övar ju även där under handledning sån tur va.
 
Jag kan ju känna ibland att alimemazinet börjat verka efter 10 minuter även om det dröjer 2 timmar innan jag fått full effekt. Lergiganet verkar snabbare så jag tycker inte det är konstigt alls att jag kände av den efter 10 minuter.
Det var väldigt länge sen jag tog någon av dem, men jag reagerade rätt snabbt har jag för mig men sen lång tid innan full effekt. Sen är det ju ofta så att man kan reagera helt annorlunda på mediciner än vad som är normalt, när man har autism.
 
Jag kan ju känna ibland att alimemazinet börjat verka efter 10 minuter även om det dröjer 2 timmar innan jag fått full effekt. Lergiganet verkar snabbare så jag tycker inte det är konstigt alls att jag kände av den efter 10 minuter.
Det är väl positivt i så fall? Det var ju det du ville. :) Nu vet du att det funkar.
 
Det var fruktansvärt obehagligt.
Det förstår jag, det var ju obekant... men samtidigt var du ju väldigt oroad över att det inte skulle fungera så snabbt som du vill, och nu visade det sig att det fungerar snabbare än din andra medicin. Precis som det skulle!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 691
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i åratal längtat efter läget "bara vara", men hur kommer man dit? Allt är så inriktat på att "göra saker" och man är...
Svar
17
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp