Bukefalos 28 år!

Stängelfrågor

snurpe

Trådstartare
Det börjar bli dags att stängsla upp mina blivande hagar! (något helt nytt för mig). Därför undrar jag lite över hur ni har det! :)

1. Hur höga är era staketstolpar?
2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar!
3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar)
4. Jag tänkte använda vita elband. Vilken bredd kan vara lämplig? 12 mm? 20 mm? 40 mm? Jag vill egentligen ha så brett som möjligt, men hur brett har ni? Är 20 mm något att satsa på?
5. Något annat viktigt jag bör tänka på?

Tacksam för hjälp i stängseldjungeln!

/snurpe
 
Sv: Stängelfrågor

Det beror helt på en del saker som:
Vad ska hagarna användas till?
Vad för sorts djur/hästar ska gå i dem?
Storleken på hagarna?
Marken i hagarna hr är den?
 
Sv: Stängelfrågor

Har en hört en rekommendation att man bör ha cirka 110 cm höga stolpar (ovan jord) och dessa bör vara nerslagna cirka 60-70 cm i jorden. Men har man hästar som "kliver" över 110 cm utan problem så bör man såklart ha högre staket! :smirk: Mina staketstolpar har varit cirka 120 cm ovan jord och jag har då haft två trådar med 40mm elband överst (på ca 110 cm och 90 cm) och två trådar med 20mm elband underst (på ca 30 cm och 60 cm). Har haft shettishingst i de hagarna, så jag ville ha ett staket som han inte kunde ta sig ut ur och som ingen annan häst kunde ta sig in i...

Bredden på elbanden avgör du själv. 40mm syns bäst på sommaren, men precis som alla andra vita band så försvinner dem på vintern. Har man hästar som är oförsiktiga av sig så kan det vara en fördel att använda gröna eller bruna band på vintern istället. Hästar som har respekt för elen och som inte behöver så mycket för att hålla sig på rätt sida om staketen, då kan man ju använda 12mm eller 20mm vilket är långt myckt billigare än 40mm.

Trästolp (tryckimpregnerade) är det mest långlivade exemplet, om man inte använder metall... Plaststolpar (om vi nu pratar om såna där smala stolpar som man bara använder till provisoriska hagar) går ganska lätt av, särskilt om de ska stå kvar under vintern.

Det du kan tänka på är att förankra hörnstolparna ordentligt. Det är dem som tar mest stryk när du spänner elbanden. Använd gärna stag, eller slå en bräda över till stolpen närmast på båda sidorna om hörnet, så att hörnet stabiliseras.

Lycka till!
 
Sv: Stängelfrågor

1. Hur höga är era staketstolpar?
Höjden på stolparna är en smaksak. då elstängsel ska fungera som ett psykologiskt stängsel är strömmen viktigare än höjden. Hästar hoppar ogärna äver eltråd, även om det förekommer. Normal trådhöjd på övertråden brukar likka mellan 55-65 cm. Sen får du ta i beaktning hur marken är där du ska ned med stoplarna...mycket mjuk mark gör ju att stoplen kanske inte stabiliserar sig så bra om den inte kommer ned ordentligt. Hård mark kanske behövs bara en bit ned så sitter den.

2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar!
en permanent hage bör ha trästolpar, sommarhagar eller hagar som ska flyttas brukar man använda plaststolpar. Du får tänka på att det är jobbigt att flytta träsolpar hela tiden, så tillfälliga hagar används mest plast.

3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar)
Se svar ovan

4. Jag tänkte använda vita elband. Vilken bredd kan vara lämplig? 12 mm? 20 mm? 40 mm? Jag vill egentligen ha så brett som möjligt, men hur brett har ni? Är 20 mm något att satsa på?
Så smalt som möjligt är mitt motto ang band, Band är vindkänsliga, och med alltför breda band kan du få ett stängsel som fladdrar och du måste spänna bandena ganska ofta. Men det är en smaksak vad man väljer. Till permanenta hagar bör inte band användas. Bandena tyngs lätt av is och snö och tids nog får du en hage där bandena hänger nere i backen.

5. Något annat viktigt jag bör tänka på?
A och O är ett BRA/STARKT aggregat. Hellre ta i för mycket i styrka än köpa ett som du kanske blir begränsad av...tids nog kanske du vill utöka din hage, och har du ett för klent aggregat så blir det inget bra. Sedan ska du välja tråd/band med LÅGT motstånd. Jordningen får du heller inte slarva med. Fungerar inte allt detta som en enhet får du dålig ström. Inga knutar på bandena för att skarva, utan riktiga skarvbleck ska användas, ska du ha ström i övre/undra samtidigt ska trådförbindare användas. Till jorden ska en riktig matarledning användas samt ett spett som INTE är rostigt eller på annat vis dåligt. Slutligen, jag använder EJ fjädergrindar till hagöppningarna. Alltför många olyckor har skett av fjädrarna. Hästar som stått nära och viftat flugor med svansen och fastnat i fjädrarna och sedan fått panik.
 
Sv: Stängelfrågor

Vi använder skalade tryckimpregnerade stolpar på 180 cm.
Skalade håller mycket längre än svaravde!

Har tidigare använt 40mm elband men vi har ofta blötsnö på vintern och sen kan det frysa på, då fryser det fast på banden och tynger ner dom, så pass att vi har fått gå och "slå" av snön.
Har därför använt 12 mm band i flera år men tycker att hållbarheten mot väder och vind varit väl klen.
Nu när vi byter ut så blir det rep .(med minst 3 års garanti.) Vi har stora arealer att stängsla och repen har hållt sig bra.

Vi hade en tanke med att de smala banden var bra om man fick föl som sprang in i staketet och ev fastnade att de skulle kunna slita av bandet och komma loss. Detta har funkat på rådjur -som vi har väldigt gott om här. MEN för några år sedan så brallade barnens shettis, sparkade bakut jämte staketet ,fick ut ena bakbenet om bandet som hakade uppsig i hasvecket och skalade av allt som fanns på benet från has till kota och det blev till att avliva omg.
Så jag tar det där med repets brottstyrka med ro. Repen går att ha hårdare spända och då är ju inte risken så stor att det händer så som ovan..

Vi använder ringisolatorer med järnkärna och har oftast bara två rep där den översta sitter på ca 110-115 den undre runt55-60. de hagar barnens ponnyer går i har vi ytterliggare en lägre.
Våra hästar stannar på detta, största pålle är 176. (som dessutom med lätthet tidigare löshoppat 180 -:rofl: skulle vilja se det nu när hon är avelsmärr,med tjocka magen haha)

Vi har även hingstar för stunden 5 stycken i ålder 1 år, 2 år samt 15 år. De går i flock på samma sorts staket och det funkar kanon. Ska kanske tillägga att vi satsar även på att ha ett starkt elaggregat och de går sällan på staketet mer än en gång. Den gamla är lugnet själv vilket smittar över till unghästarna som på så vis uppfostras dygnet runt. Lite av oss men mest av honom som håller ordningen.

Aoch O är även jordningen till aggregatet, man kan ha hur fint stängslat som helst, men utan en bra jordning så kan man i princip strunta i att ha elen på.

Plaststolpar har vi bara om vi måste göra provisorisk hage tex. sjukhage etc.

/Jennie
 
Sv: Stängelfrågor

1. Hur höga är era staketstolpar?
Inte så höga just nu, däremot hade jag satsat på så höga stolpar som möjligt, speciellt om man har hästar som behöver respektera staketet och behöver 'se' staketet i god tid.

2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar!
Jag hade nog valt trä, mest för att det är lättast att få ner, billigare och lättare att få fatt i. Dessutom så ser det fräschare ut längre än tex. vita plaststoplar som drar på sig mycket smuts

3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar)
Mina hästar är runt 150-155 cm i mkh och översta tråden är väl på120 cm..jag hade gärna sett att den var ngr dm högre

4. Jag tänkte använda vita elband. Vilken bredd kan vara lämplig? 12 mm? 20 mm? 40 mm? Jag vill egentligen ha så brett som möjligt, men hur brett har ni? Är 20 mm något att satsa på?
Band skulle jag inte rekommendera, de är oftast väldigt tunna och skavs av. Vi har varit med om det på flera ställen att banden skavs av. Jag rekommenderar reptråd i stället av den rejälare sorten

5. Något annat viktigt jag bör tänka på?
Att inte göra så stora/breda grindar. Då är det lätt att hästarna tränger sig ut om man inte håller hela grindtråden sträckt. Även att ha insläppsruta om det är lite oroligt i hagen. Annars skulle jag undvika fjädergrindar, främst för att det är lätt att hästarna fastnar med tex. svans eller täcket när grinden drar i hop sig, eller för att den är så spänd att man tappar den och hästarna kan bli rädda. Stora grindhandtag och även vara noggrann med hur du knutit tråden i handtaget , jag har gjort misstaget att låta knutens band bli för långt så det ligger emot handtaget = rejäla stötar i näven och hästar som får det i sig och blir livrädda.
 
Sv: Stängelfrågor

Hoppsan, jag skrev fel trådhöjd ;)...Högsta bör ligga mellan: 115-135 cm. Sorry ! Jag började från fel höjd.
 
Sv: Stängelfrågor

För ett ögonblick undrade jag nästan vad du har för pygméhästar! :D
 
Sv: Stängelfrågor

Jag har trästolpar i vinterhagarna med vitt rep , hade smalt band förut men vad jag fick skrapa is, ej att rek.Till sommarhagran har jag tre plast en trä sos , lättare att flytta om och där har jag oftast smalt elband. Skulle gärna haft brett men min erfarenhet är att det är snyggt men opraktiskt.
Så satsa på rep, det är mindre arbetskrävande, glöm ej de småsakerna vad de nu heter som gör att repen lossnar om nån trasslar ins sig.
Jag har den undre tråden i knähöjd på mig, är 174cm och den övre på ca 150cm höjd för min stora märr testar hela tiden o med täcke på får hon ingen stöt annars, nu får hon på¨halsen
 
Sv: Stängelfrågor

Jag tycker du fått bra tips. Jag har tryckimpregnerade stolpar 180 cm långa, ca 120 cm över mark. Jag har överst elrep, under det vitt elband 40 mm o sen järntråd, elband 40 mm o järntråd underst. Alltså 5 trådar. Minsta hästen e 75 o den största 170. Mitt elband kommer från gallagher o jag tycker inte på långa vägar att det är samma sak som de lite billigare. Det blir inte alls sådär skört o fladdrigt som band gärna blir. Om du vill ha band så tycker jag köp hellre ett smalt av hög kvalitet än ett brett av billigare kvalitet. Mitt råd är att köp rejäla grejer o tänk att det ska hålla länge. Jag tycker det värsta är jobbet så gör det ordentligt när du ändå håller på. Och som någon påpekade se till att du har ett bra aggregat o bra jord. Det är jättebra att ha en såndär som visar hur mycket ström det blir i staketet. Jag gillar inte heller fjädergrindar. Och det är jättebra att bygga en liten hage precis vid insläppet som en lite sluss om man har flera hästar i samma hage. Enligt försäkringsbolag bör man vara minst två personer (vid insläpp) om man har mer än en häst i hagen. Om du då slussar så har du bara en häst. Bra om man oftast e själv.
 
Sv: Stängelfrågor

Tack för alla kloka tips!

Det blir trästolpar och elrep istället för elband. Det låter troligt att snön skulle lägga sig på och tynga ned banden. Jag tänkte beställa från Börjes och fann där detta elrep:

15445.jpg


Men där står det inget om brottstyrka (som på elrepen verkar vara betydligt lägre än elbanden, men det kanske inte spelar någon roll? Mina har iaf aldrig brytit sig igenom tidigare, eller ens varit i närheten).

Så här står det om det:
El-rep
5 mm med 3 x 0,4 mm ledare i rostfritt stål för bästa styrka och livslängd. UV-behandlat för att tåla
solens strålar. Vitt. 200 m. 1,90 ohm/m.


Vad tror ni om det? Skulle det fungera? Och så tänkte jag mig en sådan här grind (har också varit med om otäcka olyckor med fjädergrindar)

15415.jpg


Jag är jättedålig med detta med aggregat... hur starkt bör man ha?

/snurpe
 
Sv: Stängelfrågor

1. Hur höga är era staketstolpar? tror de är ca 160cm
2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar! trä, fyrkantiga stolp
3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar) 150cm
 
Sv: Stängelfrågor

Oj! Har köpt grejer idag å jag har visst gjort allt bakåfram... Plaststolpar å 12 mm:s elband. :angel: Jag tror att man måste testa sig fram, beror ju på hästarna åxå. Grannens kuse står innanför en stålvajer i knähöjd... Funderar på elband uppe å nere å ELtråd emellan, ska ha en islänning (ca 140) å ett varmblod (ca 150) där. Kan det fungera tro?
 
Sv: Stängelfrågor

Jag har aldrig varit med om att ett rep gått av (5-6mm tjockt). Det blir fina brännmärken dock. Det bästa du kan göra är att se till att det är väl sträckt så risken att hästarna fastnar e minimal. Och såklart att inte ha hästar på båda sidor av samma stängsel. Börjes repet funkar säkert utmärkt!
 
Sv: Stängelfrågor

snurpe skrev:
Det börjar bli dags att stängsla upp mina blivande hagar! (något helt nytt för mig). Därför undrar jag lite över hur ni har det! :)

1. Hur höga är era staketstolpar?
2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar!
3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar)
4. Jag tänkte använda vita elband. Vilken bredd kan vara lämplig? 12 mm? 20 mm? 40 mm? Jag vill egentligen ha så brett som möjligt, men hur brett har ni? Är 20 mm något att satsa på?
5. Något annat viktigt jag bör tänka på?

Tacksam för hjälp i stängseldjungeln!

/snurpe

1. Jag har 1,75 m höga stolpar. Ovan mark är de ca 1,10-1,20.

2.Tryckimpregnerade trästolpar.

3. Översta tråden har jag på 1,10. Mellantråden på 70 cm och understa på 40 cm har jag för mig. Jag har ett halvblod på 175 cm och ett litet russ. Jag har endast el i de två översta trådarna.

4. Själv har jag elrep överst. Elband tycker jag är så besvärliga när det kommer snö. De blir hängiga och fula...
På de två understa trådarna har jag eltråd.


De där "gummibandsgrindarna" tycker jag är helt suveräna! Visserligen har mitt lilla russ pajjat 3 stycken på några månader, men han har i alla fall inte skadat sig...
 
Sv: Stängelfrågor

Vi köpte speciella skarvar som lossar vid påfrestning - har funkat bra för älgeländet.
 
Sv: Stängelfrågor

1. Hur höga är era staketstolpar?
150 cm, 125 cm ovan jord.

2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar!
Trä, tycker de känns stabilare.

3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar)
Min översta sitter på ca 110 cm höjd, till häst 160 cm.

4. Jag tänkte använda vita elband. Vilken bredd kan vara lämplig? 12 mm? 20 mm? 40 mm? Jag vill egentligen ha så brett som möjligt, men hur brett har ni? Är 20 mm något att satsa på?
Mina erfarenheter är att banden slits fortare, de fångas upp av vinden, tänjs ut, och förmågan att leda ström försämras. Använder själv tråd i stället.

5. Något annat viktigt jag bör tänka på?
Stängsla ordentligt från början, så håller det! Sträck tråden, slå ner stolpen stadigt och ha ordentliga skarvar, isolatorer och grindar. Det kostar en slant, men har man tur slipper man underhåll av staketet på många år!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Nu ska vi ta tag i att hägna in gården, framför allt för att hålla inne barn och hundar från väg och vatten. Vi hade tänkt att staketet...
Svar
15
· Visningar
2 084
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 701
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 036
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp