Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lillo Ingen har nånsin klankat ner på att jag har en blandras, poster om henne gillad lika mycket som av de andra hundarna.
Med det sagt så kan jag säga exakt vad mina andra hundar har bakom sig, hur förhållandena för uppfödningen ser ut (alltså ej för täta kullar, rätt ålder vid parning osv osv). Jag har uppfödaren på FB, jag har kontakt med de andra valpköparna osv osv så det är en hög transparens och det skulle vara lätt att ana ugglor i mossen. Jag har varit där flertalet ggr på kennelträffar och annat.

I blandrasens fall så vet jag inte om uppfödaren tar kullar varje löp, troligen är ingen av föräldradjuren hälsotestade, om hon prånglar ut valpar på för unga avelsdjur osv. Såklart verkade allt bra mär jag var där, såg rent ut, hon verkade vettig men samtidigt i efterhand så VET jag ju inte.. Det var aldrig nåt mer än att man köpte valpen och åkte hem. Det här var åtta år sen och i efterhand så även om vi är nöjda med Nike så vet jag ju faktiskt inte om det nåt fel då kontakt inte hållits.

Jag har själv fått en kull blandrasvalpar vilket ingen på forumet hållit emot mig, det var en tjuvparning och jag fick vara noga med valpköparna. Jag har alla valpköparna på FB, har haft valpträff och de vet att inga fler valpar tagits inte minst eftersom Nike tävlas flitigt och inte haft nåt längre tävlings uppehåll förrän förra året när hon var konvalecent.

Det absolut största problemet med oregistrerad/ blandrasuppfödning är att jag inte kan kolla upp föräldradjuren, att jag inte har insyn i uppfödningen, att det svårare att veta att det inte är smuggelhundar. Därför kommer jag aldrig köpa valp såsom jag gjorde med Nike utan skulle det bli blandras nån gång i framtiden igen så är det från bekant eller typ korsningsprojekt om man inte tar en omplacering via hundstallet eller nåt.

Blev tillfrågad för ett tag sen om jag inte kunde låna ut en av mina bc hanar till en blandraskull, alltså "du har hanar, kan du inte låna ut en av dem?"
Ingen fråga om de var friska, hur de var i temperamentet utan typ vilken hane som helst duger... Den ena är bäddat för katastrof om hans starka vallegenskaper slår igenom och valpköpare inte är beredda på det och den andra ska inte gå i avel alls. Dock misstänker jag att det så merparten av blandrasavel går till på bekostnad av hundarna. En bekant korsade sin blandrastik med donberman hane när jag var ung, merparten av kullen var avlivad innan 1 års ålder pga valpköparna inre insåg vad för slags egenskaper de köpt på sig många var ju förstagångs hundägare också.

Det är det jag vänder mig emot i blandrasavel. Jag har haft både renraser och blandraser genom livet och jag har haft oturen att få fler sjuka blandraser medans jag inte haft en sjuk renras. Jag har dock aldrig sagt att blandraser skulle per se vara sjukare för den sakens skull.
Jag vet att det är mycket galen blandrasavel där ute och många raser som korsas som bara blir ett stort lidande för hunden och jag förespråkar inte blandrasavel med mina inlägg jag talade bara om hur majoriteten här inne ser på blandraser, det är inte populärt på det här forumet.
Varför förneka det?
Det är bara läsa runt i trådarna vilket drama det blir när det handlar om blandraser dom blir sågade direkt även om blandrasuppfödaren korsar typ bichon frise med bichon havanaise så hittas mängder med negativa faktorer runt det.
 
De som vill diskutera blandraser kan väl göra det någon annanstans?
Har man ett rastips till TS eller inte?
 
What?

Det var inte det minsta hånfullt. Bara lie roat eftersom tråden riskerar byta inriktning.

Det hånfulla har du läst in på egen hand. Det är ingen bra livsstrategi att tro att alla är emot en?
Att göra en 😉 på det sättet du gjorde är typiskt hånfullt.
Jag tror inte att alla är emot mig, det var inte ens mig du svarade :)

Jag bara talar om hur blandraser brukar ses på på forumet , men det måste ju förnekas tydligen 🤣
 
Jag ser inte heller att blandraser blir dissade på Buke. Däremot så är det ju ett väldigt klent underlag, att säga att ”jag hade en [valfri blandning] och den var toppen, så kolla på en sån!

Jag hade en underbar, once-in-a-lifetime rottis/dobermannblandning. Men det var ju hon, det säger inget om den blandningen över lag (om än det ju, ändå, är en besläktad blandning).

Köp för all del en blandras, individen kan vara helt amazing! Men ska man rekommendera ras, så ger ju just rasen lite mer torrt om fötterna i rekommendationen.
 
Jag ser inte heller att blandraser blir dissade på Buke. Däremot så är det ju ett väldigt klent underlag, att säga att ”jag hade en [valfri blandning] och den var toppen, så kolla på en sån!

Jag hade en underbar, once-in-a-lifetime rottis/dobermannblandning. Men det var ju hon, det säger inget om den blandningen över lag (om än det ju, ändå, är en besläktad blandning).

Köp för all del en blandras, individen kan vara helt amazing! Men ska man rekommendera ras, så ger ju just rasen lite mer torrt om fötterna i rekommendationen.
Men snälla läs runt lite i trådar som handlar om blandraser , oavsett hur friska och trevliga raser det handlar om så hittas mängder med fel och det största felet är att det blir en blandras kort och gott.

Blandras blir dissat här jämt och ständigt och då är jag inte en av dom mest aktiva medlemmarna ändå har jag åtskilliga gånger läst hur tankarna går omkring blandraser på forumet.

Dock handlar inte denna tråd om det så jag sätter stopp men är du intresserad av ämnet sök så ser du vad som skrivits :)
 
Men snälla läs runt lite i trådar som handlar om blandraser , oavsett hur friska och trevliga raser det handlar om så hittas mängder med fel och det största felet är att det blir en blandras kort och gott.

Blandras blir dissat här jämt och ständigt och då är jag inte en av dom mest aktiva medlemmarna ändå har jag åtskilliga gånger läst hur tankarna går omkring blandraser på forumet.

Dock handlar inte denna tråd om det så jag sätter stopp men är du intresserad av ämnet sök så ser du vad som skrivits :)

Jag har läst enormt många trådar här under mer än 20 års tid :) Så jag klarar mig nog utan uppläxning. Din upplevelse är inte min. Men det låter bra att du stoppar där :up:
 
Jag har läst enormt många trådar här under mer än 20 års tid :) Så jag klarar mig nog utan uppläxning. Din upplevelse är inte min. Men det låter bra att du stoppar där :up:
Då har du uppenbart missat trådarna som handlar om blandraser och vad folk här tycker om dom.
Jag har läst flera bara under våren:)
 
Skulle rekommendera att absolut INTE köpa en pudel-korsning; då har du ingen möjlighet att kolla upp vad du köper (hälsa/mentalitet bakåt) eller vad för slags avel du stödjer (om du köper valp eller vuxen hund från en ”uppfödare).
Här har ni ett inlägg där det hävdas att man absolut inte har en möjlighet att kolla upp hälsa mentalitet eller vad för slags avel man stödjer helt tvärsäkert 🤣

Kan tala om att som sällskapshundsägare har inte skk uppfödarna några större krav på sig heller 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 666
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 263
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 944
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp