D

Darknesss

Vet inte om den här tråden hamnar rätt....


Men jag vill veta vad ni har för stängsel i era hagar??


Hur har ni klarat er i vinter? Har staketen hållit och elen gått fram?


Vi har haft lite problem fram och tillbaka med hästar som äter staket stolpar som bävrar, och hästar som har rymt. Det har ju varit en hel del snö i vinter och det har varit svårt att få elen att gå fram hela vägen.
Nu ska vi stängsla om till våren så jag behöver lite tips om bra fungerande staket :bow:


:banana:
 
Sv: Stängsel

vi har numera bara impregnerade stolpar (min erfarenhet är att dom inte är så "goda" då hästarna ratar dom)

har bytt till elrep, tror det va 6mm. dom har inte "töjt" sig lika mycket som banden gjorde. många ledare va det oxå, men minns inte hur många. satsade iallafall på lite dyrare rep...

sen har vi satt "seriekopplade" jordspett (3 st. med 0.5 meter i mellan) en bonde vi känner föreslog det. det har funkat.

har inte haft några staket insidenter på hela vintern (eller förra sommaren) så det verkar funka.
 
Sv: Stängsel

Stor hage med träd att gnaga på så låter de bli stolparna.

Elband leder inte strömmen så bra har jag märkt i vinter, så nu satsar jag på elrep istället.

Löste jordningen genom att köra ner ett spett (ett riktigt spett alltså) i dyngstacken, då blev det rejält med ström i staketet!
 
Sv: Stängsel

Hos mig så äter inhysingen på de impregnerae stolparna som om det vore morötter. Det spelar ingen roll att det finns gott om träd i hagen att gnaga på. Det är stolparna som är vid insläppssidan som går åt. Jag förmodar att det är någon sorts protest mot att han inte blir uppmärksammad lika mkt som de andra (våra) hästar. :crazy:
Ett par stolpar har gått av och staketet ser för bedrövligt ut nu när det börjar töa. Hoppas det går fort undan nu så jag kan stängsla om.
Elen har skött sig hyffsat i vinter, trots djup snö. Jag har elrep, tunn eltråd och galvad järntråd. Mitt staket ser ut som något runt en strutsfarm :D beroende på fjordingen som stod här för något år sedan. Hon gick igenom allt, oavsett tråd eller strömstyrka. Stretade som en pansarvagn tills staketet gav med sig. Fyra trådar blev dock för mycket även för henne.
Ponnymorsan
 
Sv: Stängsel

Tack för alla svar...

Tyvärr har vi inga träd i vinterhagarna, det är inte mycket att göra åt den saken...man kan ju plantera träd men det tar ju åtskilliga år innan de växer upp...:crazy:

De hästarna som är värst är unghästarna som är på tillridning, och de hästarna som står och leker med varandra över staketet...

Denna gång blir det hingstgångar mellan alla hagarna. Vi har funderat på att ev sätta ner järnstolpar istället för trä....är det någon som har erfarenhet av detta? Och vet vart man kan få tag på det?

Jag har även funderat på staket liknande A-staketet, någon som har erfarenhet???


I några hagar har vi högre staket, ca 1.60-1.70 högt. Då min tävlingshäst tycker att det är väldigt roligt att hoppa över staketen :crazy:
Jag har skruvat på kortare stolpar på de vanliga staketstoplarna, men jag tycker att det är lite instabilt...så funderar på om det finns nåt annat sätt??

:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp