Bukefalos 28 år!

Stärka galoppen!

Sv: Stärka galoppen!

ska fixa en fixa en video på när vi galopperar så ska ni få se ;) kan ta ett tag dock.
 
Sv: Stärka galoppen!

Jo.. nu tänkte jag inte ta och starta ytterligare en tråd om galopp med ridtravare, så passar på att ställa frågan här till någon lämplig som har bra och gärna invecklade men förståerliga (!) svar. Det är så att min kompis i stallet rider en omskolad travare. Han har blivit omskolad av en väldigt duktig ridlärare, men liksom inte "hela" vägen. Det stycket han inte har gjort är Galoppen.. (suck!) Han kan gå i form i skritt och trav, göra skänkelvikningar och ja, är riktigt välutbildad i dessa gångarter helt enkelt. Men hon lyckas bara inte få honom att galoppera. Vi har frågat hästens ägare om hjälp som är en människa med hästvett, och har gett oss förslaget att försöka.. hur ska man förklara sig.. vrida till sig i sadeln under trav, från ena sidan till den andra rätt så hastigt så hästen blir lite i obalans och faller in i galoppen. Detta prövades men funkade inte helt ut, han var på väg men gav upp.. Antagligen har han väll inte tillräkliga muskler.. men om problemet skulle kvarstå när han är rätt musklad, har ni då några tips förutom att stressa upp honom vilket är totalt fel.. Hjälp? :S
 
Sv: Stärka galoppen!

Min travare har också lite samma tendens, men det var som värst när jag inte galopperat på länge, Men vad händer om du låter henne galppera på ett tag? vill du inte sitta på kankse du kan longera henne i galopp, Mitt sto brukar också vara jätte pigg ibörjan och vilja gasa på, Men jag förösker bara sitta ner djup i sadeln och göra små förhållningar och vara lugn så brukar hon också lugna ner sig ganska snart, och börjar tycka att det är lite jobbit att springa så fort,, Och när hon lugnat ner sig mycket så man kan galoppera på en volt, så brukar jag bryta av, och sedan fatta ny galop och då brukar den vara mkt lugnare, och beröm massa när d e lugnt,! Och när jag galopperar oftare sedan, nästan varje dag, brukar d bli lugnare och lugnare och inte lika spännande längre, men alla hästar är olika vet inte vad som kan passa på din, Den kanske aldrig lugnar ner sig, men kan ju vara värt att testa!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 213
Senast: banani
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 282
Senast: Stekspaden
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 229
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp