Bukefalos 28 år!

Stärka galoppen!

M

Meldan

Hejsan!
Jag rider en varmblodig travare på 25 år och hon är väldigt väl riden i skritt och trav och jobbar bra i båda gångarterna och är mjuka och så. Men sen har vi vårat lilla problem som jag kallar det. Hon har aldrig varit riktigt riden i galopp så det är ju lite därför. Hon har mest gått i skogen och galopperar där i fullrulle med sin ägare. Men nu när jag rider henne så tränar vi mycket dressyr och rider lite lektioner mm. Men nu till galoppen. När man ska fatta galopp har hon lättare för den ena galoppen, så väldigt ofta fattar hon fel galopp. Och det är direkt inte att bara sakta av på en gång och byta.. För hon blir väldigt uppstressad av att få galoppera som hon tycker är såååå kul! Och sen så kan hon inte galoppera långsamt eller ja i vanlig galopp takt, det är mer fullrulle galopp i 180 km, och det går inte bromsa henne så bra. Och det kan man inte skyla på att hon är ouppfostrad för det är en sak hon inte är! Men jag har tänkt och tror att hon kanske inte alls har några muskler för att galoppera fast hon har så mycket muskler annars.. Men hur bygger man då upp hennes "galopp muskler"?? :crazy: Jag har hört att galoppfattningar stärker galoppen. Men om jag då hinner med ca 2-4 galopp fattningar på ett ridpass kommer det inte hjälpa för än om 3 år eller? :confused: För det tar ju ett tag tills man har henne i trav igen, och dessutom kan hon köra lite "tölt" när hon inte vill ha rätt galopp..

Snälla hjälp mej! :angel:
Felicia
 
Sv: Stärka galoppen!

Man brukar väl säga klättring, galoppfattningar från skritt, och träna övergångar så hon lyssnar när du vill bryta av. :)
 
Sv: Stärka galoppen!

Hi hi känner igen det där "Galoppera långsamt??? EEhh :eek: NEJ fort ska det gå ju" så är min travare också :laugh:

Jag fick byta bett för att få henne att sakta ner till lugnare galopp. Men långsam galopp går inte ännu för det blir bara trav traaaav fast sakta hehe. Nu efter några månader kan jag ha ett snällare bett. Hade pelhamsbett o nu kimblewickbett som hon älskar :D

Har hört att i den galoppfattningen som hon har problem med att fatta, tex höger galopp. Då kan man longera mer i det högra varvet. Kanske inte stämmer men det är vad jag har fått lära mig.
 
Sv: Stärka galoppen!

Tack för svaren!

Men att klättra och så, det är väl bra för annat än galopp också, hon är väldigt bra musklad det är bara galoppen som inte funkar.

Hon lyssnar på alla tempoväxlingar i skirtt och trav, men i galopp det går bara inte! Har fåt styra in henne i paddockens staket för att hon ska stanna och nu när hon går på sommarbete har vi ingen paddock men rider i en hage och där har jag inget riktig staket att styra in i , men då brukar vi minska volten tills hon måste gå sakta av för att inte gå omkul, inte dem bästa sätten :confused: Hur ska jag få henne sakta av utan dem sätten, och om jag ska öva galoppfattningar hinner vi med 3-4 stycken sen kan vi inte galoppera mer, hon blir väldigt uppstressad och svettig då, sen så tar det ju 100 varv för att hon ska sakta av så då blir det inte så mycket mer galopp..

Rider henne på ett vanligt tvådelat med fastaringar, vill inte bettsla upp för att hon ska lyssna..:d'

Kan inte longera henne dock, vilket inte är det bästa kanske, men hon blir halt då. Eller när man longerar henne så blir hon så snäv i svängarna och så, så flera gånger när man longerat så har hon blivit halt eller sträckt sig. När man rider kan hon gå på volter men då är det alltid ryttaren som håller ut henne och balanserar upp henne och så.

Kanske kan be någon film, så ska ni få se på knasgalopp :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stärka galoppen!

Tömkör, och stärk avsaktningar med rösten. Träna in nya kommandon. Om du inte kan lita på henne i galoppen ska du inte ge dig på den. Är hon lika springig om du fattar från skritt? Stärk ledarskapet, halt är halt! Sen kan det ju (som alltid på buke..) vara nåt fel på utrustningen eller i hästens fina kropp! Något som bara yttrar sig i galoppen. Kan du löslongera så är det ju bra med röst och kroppspråk om du inte vill galoppa i tömmar. Bygg upp nya sätt liksom. :)
Tycker det är rätt av dig att inte vilja betsla upp :)

Hästen kanske rent av försöker fly bettet? Betsla ner.. Alla råd är dyra!
 
Sv: Stärka galoppen!

Kan dock inte löslongera heller, pga av samma sak som med vanlig longering ;)
Bettsla ner kan jag knappt göra, rider på en av dem snällaste 2 delade. Men har haft ett bett hon inte gillat ett tag.. Hon är inte min egen så inte så lätt att styra allt. Men nu har jag bytt bett. Har inte testat detta i galoppen än, bara i skritt och trav, och då blev hon mycket lugnare och mjukar och allt på en gång :D

Är hon lika springig om du fattar från skritt?
Nej alltså hon hetasar inte upp sej före eller så, men när hon väl galopperar blir det likadant, och samma med att sakta av.

Sen kan det ju (som alltid på buke..) vara nåt fel på utrustningen eller i hästens fina kropp!
Utrustningen kan det inte var något fel på dock :P Har precis bett från det som hon inte gillade/som gjorde ont/var fel storlek. Och detta funkar perfekt! Hon är lika dan barbacka så det är nog inget fel på sadeln heller (A) Hennes kropp vet jag inte exakt, men ägaren och jag känner igenom henne ofta och ser inte att hon verkar ha ont någon stanns, vetrinären har också sagt att han inte tror att hon har ont något stanns, han har kännt igenom mm.
 
Sv: Stärka galoppen!

Okej, men börja tömköra och lär in nya sätt att få stopp på hästen istället för att sitta och dra! :)
Då kan du lära in muntligt och senare i framtiden rida mer/påverka med sitsen !
 
Sv: Stärka galoppen!

Har du något bra sätt att lära in stanna när man tömkörd då? :) Ska jag typ ta lite lätt i tömmarna och säga; prooo ? Och tillslut lär hon sej lyssna på bara ett litet proo? ska jag tömköra i galopp om det går lika snabbt och så som det gör när jag rider ? :s
 
Sv: Stärka galoppen!

Om du aldrig har tömkört så måste någon erfaren person vara med och visa dig. Helst en som känner hästen - ägaren kanske vill lägga nån timme på att visa dig grunderna :) Om hästen aldrig blivit tömkörd måste den "köras in". När man tömkör ska man inte kommunicera förhållningar så mycket med tömmarna eftersom man lätt drar för hårt i o m att rörelsen blir mycket större när den går en lång väg liksom. Man har bara ett mjukt försiktigt stöd och så har han muntliga kommandon. Alla lär in sina hästar olika, t ex "Skriitta!", "ssssssssssss", "Whoooah" osv osv.
Man kan tömköra i galopp, då har man hästen på volt så man inte behöver Springa efter i 120 på rakt spår :rofl: :)

Men be ägaren lära dig eller ta en kurs, för tömköring ska inte läras ut på forum! :D


+, Ja, när tömköringskommandona funkar från marken så börjar du praktisera dom i ridningen också! Man försöker ha ett kommando som verkligen betyder "STOPP, GENAST NU!!" när man tömkör, i säkerhetsåsyn. Om det kommandot t ex är "Ptroo!" så ska hästen stanna direkt. När den förstår det från marken så kan du ha det som "livlina" på ryggen :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stärka galoppen!

Jag känner igen problemet ;) Rider en travare som är 16 år och baar gått rakt fram i skogen hela sitt ridhäst liv. Galopp i paddocken går bara med vänster och vi ligger ner i kurvorna :angel: Det går inte att samla alls :/ förut var det samma sak med traven men nu trampar hon på bra i en samlad trav och går i form :D hon står i samma stall som min kompis har sin foderponny i så vi rider alltid tillsammans. Han är en lydig men väldigt pigg ponny och vi brukar mest ha galopp tävlingar när vi rider ut (a) då funker höger galoppen med :P Men hon kan ju samla sin ponny väldigt bra och gå i lungn och fin galopp, dock måste jag då trava bakom. Men nu har det börjat gå att galoppera när hon kör ganska samlad galopp.

Så mitt tips är att rida ut med någon om det går och håll dig bakom hela tiden. Låt den framför galoppera medans du står kvar och väntar tills det kommit lite mellanrum, då kan du fatat galopp och sen när du är i fatt sätter du dig tungt i sadeln och driver driver och driver lite till. Saktar din häst av så stannar du och börjar om från början ;) Hoppas det funkar! :D
 
Sv: Stärka galoppen!

Om du aldrig har tömkört så måste någon erfaren person vara med och visa dig. Helst en som känner hästen - ägaren kanske vill lägga nån timme på att visa dig grunderna :) Om hästen aldrig blivit tömkörd måste den "köras in". När man tömkör ska man inte kommunicera förhållningar så mycket med tömmarna eftersom man lätt drar för hårt i o m att rörelsen blir mycket större när den går en lång väg liksom. Man har bara ett mjukt försiktigt stöd och så har han muntliga kommandon. Alla lär in sina hästar olika, t ex "Skriitta!", "ssssssssssss", "Whoooah" osv osv.
Man kan tömköra i galopp, då har man hästen på volt så man inte behöver Springa efter i 120 på rakt spår :rofl: :)

Men be ägaren lära dig eller ta en kurs, för tömköring ska inte läras ut på forum! :D


+, Ja, när tömköringskommandona funkar från marken så börjar du praktisera dom i ridningen också! Man försöker ha ett kommando som verkligen betyder "STOPP, GENAST NU!!" när man tömkör, i säkerhetsåsyn. Om det kommandot t ex är "Ptroo!" så ska hästen stanna direkt. När den förstår det från marken så kan du ha det som "livlina" på ryggen :)

Min mamma kommer hjälpa mej dem första gångerna :) Hon har tömkört förut ganska mycket så hon kan! Hästen är både tömkörd förut och körd på riktigt så måste nog inte "köra" in henne :D Men tömkörningen för nog dock vänta tills i oktober, då hästen är på sommarbete nu. Rids fortfarande men har ingen paddock eller så där, som vi har i det vanliga stallet. Nu rider vi mest ut och rider lite i en hage :d
 
Sv: Stärka galoppen!

Jag känner igen problemet ;) Rider en travare som är 16 år och baar gått rakt fram i skogen hela sitt ridhäst liv. Galopp i paddocken går bara med vänster och vi ligger ner i kurvorna :angel: Det går inte att samla alls :/ förut var det samma sak med traven men nu trampar hon på bra i en samlad trav och går i form :D hon står i samma stall som min kompis har sin foderponny i så vi rider alltid tillsammans. Han är en lydig men väldigt pigg ponny och vi brukar mest ha galopp tävlingar när vi rider ut (a) då funker höger galoppen med :P Men hon kan ju samla sin ponny väldigt bra och gå i lungn och fin galopp, dock måste jag då trava bakom. Men nu har det börjat gå att galoppera när hon kör ganska samlad galopp.

Så mitt tips är att rida ut med någon om det går och håll dig bakom hela tiden. Låt den framför galoppera medans du står kvar och väntar tills det kommit lite mellanrum, då kan du fatat galopp och sen när du är i fatt sätter du dig tungt i sadeln och driver driver och driver lite till. Saktar din häst av så stannar du och börjar om från början ;) Hoppas det funkar!

Haha det där med att ligga ner i kurvorna känner jag igen från när man rider i paddocken, Min mamma vågade inte kolla i början när vi galopperade, hon trodde vi skulle dö båda två haha :rofl: Men det har blivit lite bättre sen i början så nu vågar hon kolla på oss i alla fall, vi har ju till och med börjat galoppera på våra lektioner nu, och vi rider tillsammans med en annan häst då. Vi struntade i galoppen i början ;)

Det sista fattar jag inte, så när hästen är i rumpan på den andra ska man driva ännu mer ? Varför skulle hästen då sakta av om man satt och drev massor? Men det finns nog ändå ingen risk för att hon saktar av, det gör hon aldrig om hon inte måste, fast hon är jätte trött och andas som in i sjutton och är super svettig :grin:
 
Sv: Stärka galoppen!

Jag har inte tömkört än det kommer få vänta tills i höst :d Men red ut i går, och första galoppen gick super bra! Hon fattade galopp utan att bli springig före och saktade av så fort jag tog lite i henne och sa ptroo :D Fast hon galopperade lika fort men vill ju hellst lära henne att sakta och fatta rätt galopp först! Den andra galoppen gick också bra. Kom på mej själv med att sitta och försöka bromsa henne i början, men det hjälper ju inte så släppte efter på tyglarna, hon ökade inte utan fortsatte bara i den takten sen när jag vill sakta av så tog jag i henne lite och sa ptroo! Hon lyssnade direkt, lite lite springit men vi red ut och då blir hon lite piggare än vanligt :angel: Sista galoppen fattade inte jag dock, haha! Helt plötsligt i traven ville hon ha en liten skritt paus så saktade av till skritt, och min mammas häst busade lite och galopperade framför oss, då sa jag; Jag har i alla fall en lydig häst som kan skritta lugnt! och tre sekunder efter det så var min häst uppe i världens galopp igen och så fort vi förbi dem, då tog jag tillbaka det jag sa :D Men avsaktningen gick ganska bra, lite springig men inte så farlig som det brukar :banana:
 
Sv: Stärka galoppen!

Man försöker ha ett kommando som verkligen betyder "STOPP, GENAST NU!!" när man tömkör, i säkerhetsåsyn. Om det kommandot t ex är "Ptroo!" så ska hästen stanna direkt. När den förstår det från marken så kan du ha det som "livlina" på ryggen

Hur lär man henne att stanna exakt när jag säger tex ptroo då? För jag kan ju stå där i mitten och ha hennes galopperandes runt mej i 120 km och stå där och säga ptroo, skulle nog få ont i halsen om jag skulle säga ptro tills hon saktade av / stannade :d
 
Sv: Stärka galoppen!

... jaadu, det är ett av livets mysterier som du får lära dig på en kurs eller nåt xD


Men va härligt att det redan är bättre :)
 
Sv: Stärka galoppen!

Det sista fattar jag inte, så när hästen är i rumpan på den andra ska man driva ännu mer ? Varför skulle hästen då sakta av om man satt och drev massor? Men det finns nog ändå ingen risk för att hon saktar av, det gör hon aldrig om hon inte måste, fast hon är jätte trött och andas som in i sjutton och är super svettig :grin:

Jag kan svara, tror jag förstår hur hon menade. =) När hon säger driv så behöver inte det betyda att hästen ska gå fortare, du driver för att få med bakdelen, alltså driver du med sätet, men sen måste du fånga upp det i fram om du hänger med på vad jag menar?

Och sen ett tips på om du rider på volt, ställ henne lite överdrivet innåt, är hästen ställd, blir hon inte lika stark och det blir förhoppningsvis inte lika mkt dragande i hästens mun, sen skulle jag, om hon inte lyssnar på dig när du ber henne sakta av, ta tag ordentligt i henne och sitt tungt. Har du bett henne sakta av så ska hon lyssna (lät lite hårt men). Hellre att du tar tag ordentligt en gång än sitter och smådrar i hästen mun.. Är det någon som kan förklara det bättre än mig? :P

Hänger du med på hur jag menar?
 
Sv: Stärka galoppen!

Och just det, lite tips på sånt som stärker galoppen:

Klättring
Galoppfattningar
Galopp över upphöjda bommar
Tempoväxlingar i galoppen

Ju mer du stärker hela kroppen på henne, desto mer orkar hon ju, även i galoppen så det är ju inget negativt att även tränar resten av kroppen, trots att hon redan har muskler =)
 
Sv: Stärka galoppen!

Fattar nu! :laugh:

om jag ställer henne överdrivet, ska hon gå kvar på samma spår då eller får hon göra volten mindre då? Ibland så har vi gott in på en jätte liten volt då hon inte stannat och då är hon väldigt överdrivet ställd, och då galopperar hon fortfarande tills den är så liten att hon måste sakta av så hon inte går om kull :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: banani
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: Stekspaden
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp