Bukefalos 28 år!

stärka vänster bak...

Empalie

Trådstartare
Har en unghäst på fyra år och hon har lätt för sig för det mesta i ridningen. Men när jag nu börjat med lite mer dressyrarbete så har jag hittat hennes svaga länk. Vänster sidan har hon svårare att böja igenom än höger, höger kan hon lätt bli för ställd. Flyttar jag henne för vänster skänkeln sparkade hon lite i början (det var liksom jobbigt spark) Nu flyttar hon men alldeles för snabbt och trampar inte igenom utan flyttar snabbt och bekvämt;)
Har ni lite tips på övningar? Jag försöker nu att rida utåtställd i höger varv emellanåt för att stärka vänster sida, flyttar mycket och försöker átt det inte ska gå för fort. Hästen är noga kollad och är frisk. Vi ska komm igång nu i augusti och träna för tränare, har varit lite träningsuppehåll över sommaren.

tacksam för svar!
 
Sv: stärka vänster bak...

För mig låter det som att hästen inte vill bära häger bak och i stället vill hänga på vänster bog/v fram. Så jag skulle vilja aktivera höger bak mer och få bort den från vänsterbogen. Att rida utåtställd i h varv är bra för att få in den bogen.
Skänkelvikning till höger är också bra.
Lite serpentiner där man kan checka av böjning och balans är också bra.
Och övergångar. Det är det gamla vanliga tyvärr.

Och att rida i skogen i väldigt kuperad terräng. Kavaletti är också super.

Det är ju en så ung häst att man inte riktigt vill börja med skolorna än. Längre fram är de annars suverän hjälp mot sånt här.

Lycka till!
 
Sv: stärka vänster bak...

Vill inte vara negativ eller ngt :) Men har du röntgat hästen? (snöat in lite på friröntgen och lösa benbitar bara hehe..)
 
Sv: stärka vänster bak...

okej, det är skönt när man kan utesluta sånt när unghästarna går snett, avlastar eller sväller upp någonstans iaf :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp